هاب لجستیکی چیست؟

یکی از واژگان بسیار مهم در صنعت لجستیک، هاب لجستیکی (Logistics Hub) است. هاب لجستیکی، مرکزی خاص است که در آن تمامی فعالیت‌های سازمان‌دهی، تفکیک، هماهنگی، توزیع و حمل‌ونقل کالا از طرف واحدهای مختلف تجاری و توسط اپراتورهای مختلف صورت می‌گیرد.

لغت نامه لجستیک: شرکت لجستیک طرف سوم (3PL)

شرکت لجستیک طرف سوم (3PL یا TPL) آن شرکتی است که می‌توانید یک بخش یا تمام فعالیت‌های مربوط به لجستیک را به آن واگذار کنید. در واقع با این کار دارید به نوعی لجستیک را برون‌سپاری می‌کنید؛ کاری از جنس همان فعالیتی که در هنگام برون‌سپاری تحویل بسته انجام می‌دهید.

لغت نامه لجستیک: پیکاپ بسته (Package Pickup)

یکی از اصطلاحاتی که در حمل و نقل کالا رایج است، پیکاپ (Pickup) یا جمع آوری بسته است. جمع آوری بسته یکی از کارهایی است که کوریر سرویس‌ها انجام می‌دهند و این کار بخشی از زنجیره تامین به شمار می‌آید.

لغت نامه لجستیک: فرست مایل دلیوری (First Mile Delivery)

فرست مایل دلیوری یکی از مراحل آغازین لجستیک است که در آن، بسته از سمت فرستنده برای شرکت واسطه حمل‌ونقل ارسال می‌شود. در فرست مایل هم نوعی ارسال و دریافت بسته انجام می‌شود؛ با این تفاوت که در این مرحله، گیرنده، شرکت حمل‌ونقل است.

لغت نامه لجستیک: کوریر سرویس (Courier Service)

منظور از کوریر همان پیک خودمان است و کوریر سرویس (Courier Service) آن شرکتی است که خدمات حمل بار و بسته را انجام می‌دهد. کلمه‌ی کوریر که در این عبارت آمده، معنای گسترده‌ای دارد و تنها برای اشاره به پیک موتوری استفاده نمی‌شود.

لغت نامه لجستیک: لست مایل دلیوری (Last Mile Delivery)

لست مایل دلیوری یکی از مراحل پروسه‌ی تحویل کالا به مشتری نهایی است و از زیرمجموعه‌های لجستیک به حساب می‌آید.