کلاه کاسکت

راهنمای خرید کلاه کاسکت / نکات کلیدی در انتخاب کلاه کاسکت کدام‌اند؟

پیشگیری بهتر از بحران است! این جمله احتمالا شما را به یاد رعایت و حفظ‌ ایمنی می‌اندازد. موتور‌سیکلت یکی از وسائل نقلیه خطر‌ساز است که در صورت عدم رعایت اصول ایمنی استاندارد، سبب بروز مشکلات جبران‌ناپذیری می‌شود. حفظ ایمنی موتورسواران یکی از موارد مهم در حوزه وسائل نقلیه به شمار می‌رود. افزایش آسیب‌های ناشی از حوادث رانندگی برای موتور‌سواران، استفاده از کلاه‌ کاسکت را به امری ضروری تبدیل کرده است. نکات مهمی در خرید یک کلاه کاسکت ایمن و استاندارد وجود دارد که می‌توانید با انتخابی صحیح از بروز آسیب‌های جسمانی در حوادث ناگهانی جلوگیری کنید.

اجزای تشکیل‌دهنده کلاه کاسکت

کلاه کاسکت شامل اجزایی مانند: پوسته خارجی، آستر، لبه‌جلو یا طلق، پیشانی‌ بند، چانه بند و نوارعرق‌گیر است. لایه خارجی کلاه کاسکت ممکن است از جنس‌های مختلفی تشکیل شده باشد. این مواد شامل: پلاستیک (پلی اتیلن و پلیمر (ABS، فایبرگلاس، آلومینیوم، پلی‌کربنات است.

شروع ارسال با قیمت ثابت به تهران و کرج

مشخصات کلاه کاسکت استاندارد

کلاه کاسکت استاندارد به طور کلی از سه لایه تشکیل شده است:

بخش بیرونی کلاه کاسکت:

به‌طبع این قسمت اصلی‎ترین وظیفه را برعهده داشته و با جنسی سخت و مقاوم باعث شده در مقابل هر ضربه‌ای مستحکم بماند. جنس این لایه از ماده‌ای به نام ABS (ترکیب سخت پلیمری) است که باعث می‌شود علاوه بر وزن پایین، مقاومت بالایی را در برابر ضربات ناشی از حوادث داشته باشد. سبک بودن این لایه باعث می‌شود سر و گردن موتورسوار در طولانی مدت، فشار زیادی را متحمل شود.

لایه میانی کلاه کاسکت:

لایه میانی یا آستر، از انتقال نیرو و فشار به سر جلوگیری می‌کند. جنس این لایه از یونولیت است که از ویژگی‌های این ماده می‌توان به قدرت جذب بالای آن اشاره داشت. یونولیت با دارا‌ بودن فضاهای خالی در ساختارش، مانع انتقال نیرو و ضربه به سر می‌شود. همچنین با جابه‌جایی هوا داخل فضای کلاه از گرما و خیس شدن داخل کلاه جلوگیری می‌کند. پارچه قرار گرفته روی این بخش به صورتی طراحی شده است که مانع ایجاد حساسیت‌های پوستی می‌شود.

بخش رویی کلاه کاسکت:

بخش رویی به صورت طلق، در بخش جلویی کلاه و مقابل صورت موتورسوار قرار می‌گیرد. این لایه از جنس مواد پلاستیکی و با ضریب شفافیت بالا ساخته شده است تا باعث دید کامل راننده شود. وظیفه اصلی طلق یا شیلد، مقاومت در برابر هر گونه خراش و ضربه است. این طلق‌ها معمولا کمی دودی ساخته می‌شوند تا نور آفتاب چشم فرد را اذیت نکند.

انواع کلاه کاسکت و میزان مقاومت آنها

 

 
انواع کلاهویژگی و میزان مقاومت
کلاه ایمنی نیمه ضعیف‌ترین ایمنی در برابر ضربه، محافظت از کاسه سر، دارای تنها یک بند
کلاه اسپرتی دوگانهپوشش مناسب سر و چانه، طلق محافظ، کشیدگی در محل چانه، دید کمتر نسبت به کلاه‌های کامل
کلاه سه چهارممحافظت از کاسه سر، گوش‌ها و طرفین سر، فاقد حفاظ چانه
کلاه کراس یا آفرودمخصوص کراس سواران، فاقد طلق، کشیدگی حفاظ فک و چانه که سبب دفع ضربه در برخوردهای شدید می‌شود
کلاه کامل          مقاومت بالا در برابر ضربه، محافظت از سر، گوش و فک، دارای انواع محافظ فک متحرک،فک جداشونده و فک ثابت

بنابراین بهترین و ایمن‌ترین نوع کلاه کاسکت، کلاه کامل با فک ثابت است. زیرا در صورت برخورد با زمین از ناحیه فک هم استحکام خود را حفظ و ضربه را دفع می‌کند.
بیشتر بخوانید: چک لیستی از ضروریات و لوازم پیک موتوری

 

 

کلاه کاسکت
کلاه کاسکت

 

نکات تکمیلی در خرید کلاه کاسکلت

  • کلاه باید دارای وزن استاندارد بین 1.3- 1.6 کیلوگرم باشد. وزن کلاه باید به گونه‌ای باشد تا از فشار اضافی روی سر و ناحیه گردن جلوگیری کند.
  • زاویه دید جانبی استاندارد برای کلاه کاسکت باید بیشتر از 105 درجه را پوشش دهد و زاویه دید بالای کلاه نباید کمتر از 7 درجه باشد.
  • انتخاب سایز درست کلاه کاسکت، احتمالِ جداشدن کلاه از سر موتور‌سوار را کاهش می‌دهد و حفاظت مناسبی در برابر ضربه خواهد داشت. به طور کلی سه نوع سایز استاندارد برای کلاه ایمنی وجود دارد که باید هنگام خرید با دقت سایز متناسب خود را انتخاب کنید.
  • سایز بزرگ: 58 – 60 سانتی‌متر
  • سایز متوسط: 56 – 58 سانتی‌متر
  • سایز کوچک: 54 -56 سانتی‌متر
  • هنگام خرید کلاه کاسکت آن را به طور کامل داخل سر بچرخانید و مطمئن شوید روی سرِ شما گشاد نیست. کلاه کاسکت نباید خیلی تنگ باشد که باعث فشار به سر شود و نه خیلی بزرگ که باعث جداشدن از سر شود.
  • کلاه ایمنی که بتواند صدا را کاهش دهد بسیار مناسب است. اما دقت کنید این کاهش صدا به اندازه‌ای نباشد که صداهای هشدار مانند بوق یا نزدیک شدن وسائل نقلیه را متوجه نشوید.
  • تهویه داخلی کلاه باید بررسی شود و دارای دریچه‌های ورود و خروج استاندارد باشد.

چگونه سایز مناسب کلاه کاسکت مطابق با سر را تشخیص دهیم؟

برای تشخیص سایز مناسب کلاه کاسکت که مطابق با ابعاد سر شما باشد، قبل از خریداری کلاه باید به نکات زیر توجه کنید.

به‌وسیله متر ‌پارچه‌ای دور تا دور سر را اندازه‌گیری کنید. در صورتی که از عینک طبی استفاده می‌کنید از روی عینک اندازه بگیرید.

هنگام قرارگیری کلاه روی سر، حلزون گوش نباید داخل کلاه خم نشود و حین خارج کردن آن به راحتی و بدون گیر کردن از سر بیرون آید. اگر بخش‌هایی از پوست دچار قرمزی شدند به این معناست کلاه محکم بوده و به قسمت‌هایی از سر شما فشار آورده است.

زمان بستن چانه بند توجه کنید با ابعاد صورت شما چفت باشد و فشار اضافی به ناحیه فک وارد نکند.

بسیاری از افراد به علت استفاده مکرر از گوشی موبایل یا هندزفری، هنگام خرید کلاه کاسکت، آنها را داخل کلاه قرار می‌دهند و سپس میزان تنگی کلاه روی سر را بررسی می‌کنند.

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برچسب‌ها: