لست مایل دلیوری

لغت نامه لجستیک: لست مایل دلیوری (Last Mile Delivery)

لست مایل دلیوری یکی از مراحل پروسه‌ی تحویل کالا به مشتری نهایی است و از زیرمجموعه‌های لجستیک به حساب می‌آید. هم‌زمان با رشد تجارت الکترونیک و افزایش میل مردم به خرید اینترنتی، اهمیت لجستیک بیشتر خودش را نشان داد و به تبع آن، عبارت‌های جدیدتری هم وارد موضوع لجستیک و زنجیره تامین شدند. یکی از این اصطلاحات، لست مایل دلیوری است که در کنار فرست مایل دلیوری معنا پیدا می‌کند. برای توضیح لست مایل دلیوری، باید کمی بیشتر با موضوع آشنا شویم.

برای شروع همکاری با تی نکست، همین حالا اقدام کنید

مراحل مهم زنجیره تامین

در زنجیره تامین، ۲ مرحله‌ی مهم وجود دارد که یکی از آنها فرست مایل دلیوری نام دارد و دیگری با نام لست مایل دلیوری شناخته می‌شود. متاسفانه نمی‌توان معادل دقیقی در زبان فارسی برای این ۲ اصطلاح پیدا کرد و مجبور هستیم آنها را به شکل اصلی‌شان استفاده کنیم. منظور از فرست مایل دلیوری که در اول زنجیره تامین قرار می‌گیرد، کارهایی است که برای بهینه کردن مراحل مربوط به دریافت کالا از فروشنده و رساندن آنها به یک مرکز مرتب‌سازی (Sorting) انجام می‌شود. اما مرحله‌ی بعدی که لست مایل دلیوری نام دارد و هدف اصلی ما در این مقاله است، به تمام اعمالی گفته می‌شود که برای رساندن کالا به دست مشتری نهایی انجام می‌شود. به بیان دقیق‌تر، هدف اصلی ما در لست مایل دلیوری، رساندن کالا به دست مشتری در سریع‌ترین زمان ممکن است.

با وجود اینکه تمام مراحل لجستیک از زمان تحویل گرفتن بسته از فرستنده تا زمان تحویل دادن آن به گیرنده‌ی نهایی مهم هستند، آخرین مرحله که به خروج کالا از مرکز پردازش و رسیدن آن به دست مشتری نهایی مربوط می‌شود اهمیت بیشتری دارد. این همان مرحله‌ای است که با عنوان لست مایل دلیوری به آن اشاره می‌کنیم و معمولا پرهزینه‌ترین و زمان‌برترین مرحله در زنجیره تامین است. دلیل چالشی بودن این مرحله، زیاد بودن تعداد بسته‌هایی است که معمولا کوچک هستند و پیک ارسال باید در طول مسیر توقف‌های فراوانی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: با بهترین استارتاپ های لست مایل دلیوری (Last-Mile Delivery) آشنا شوید

چه مشکلاتی بر سر راه لست مایل دلیوری وجود دارد؟

افزایش کسب‌وکارهای اینترنتی منجر به افزایش تعداد مشتری‌هایی شده است که انتظار دارند خریدهایشان سریع و با هزینه ارسال رایگان به دست‌شان برسد. حالا اگر خریدار در هنگام رسیدن پیک به آدرس در محل حضور نداشته باشد، تمام بهینه‌سازی‌های انجام شده از نظر زمان و هزینه به هدر خواهد رفت. به علاوه بسیاری از شرکت‌های مشتری این سرویس، انتظاراتی دارند که در میان آنها سرعت ارسال، پایبندی به زمان، دقت در قوانین، وفادار ماندن به آنها و بیمه کردن محصولات از باقی انتظارات مهم‌تر هستند.

از یک سو فروشندگان می‌خواهند مشکلات این‌چنینی مربوط به لست مایل دلیوری را به شکل شایسته‌ای مرتفع کنند و از سوی دیگر، شرکت‌های لجستیک تمایل دارند این کار را با حداقل هزینه‌های مربوط به وسایل حمل و نقل، سوخت، نیروی انسانی، فناوری و موارد این‌گونه انجام دهند. بنابراین اگر یک شرکت لجستیک بخواهد لست مایل دلیوری را با کیفیت بالایی به مشتریان خود ارائه کند، باید برای این نیازها و مشکلات، جواب‌های مناسبی داشته باشد.

فرصتی برای فروشندگان

گفتیم که تمایل زیاد مصرف‌کنندگان به فروشگاه‌های آنلاین و تجارت الکترونیک باعث شده تا بحث لجستیک بیش از پیش اهمیت پیدا کند. اما بهینه کردن پروسه‌ی لست مایل دلیوری از نظر هزینه و زمان انجام کار، دغدغه‌ی لجستیکی فروشندگانی است که محصولی برای رساندن به دست مشتری دارند.

فروشنده‌ها به دنبال این هستند که در ضمن کم کردن از هزینه‌های لجستیک، تجربه‌ی بهتری را از ارسال کالا به مشتری ارائه دهند؛ زیرا به این نکته پی برده‌اند که تمرکز و بهینه کردن این فرآیند باعث افزایش سوددهی شرکت و بهبود رضایت مشتریان آن می‌شود. فروشندگان فهمیده‌اند که اگر روی جلب رضایت حداکثری مشتری و وفادار کردن او سرمایه‌گذاری کنند، خواهند توانست رشد و پیشرفت کسب‌وکار خود را تضمین کنند. به همین دلیل است که بسیاری از آنها آپشن‌های خوبی را در سرویس لست مایل به مشتریان خود می‌دهند.

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *