شرکت لجستیک طرف سوم 3PL

لغت نامه لجستیک: شرکت لجستیک طرف سوم (3PL)

شرکت لجستیک طرف سوم (3PL یا TPL) آن شرکتی است که می‌توانید یک بخش یا تمام فعالیت‌های مربوط به لجستیک را به آن واگذار کنید. در واقع با این کار دارید به نوعی لجستیک را برون‌سپاری می‌کنید؛ کاری از جنس همان فعالیتی که در هنگام برون‌سپاری تحویل بسته انجام می‌دهید. لجستیک ذاتا کار دشواری است و به همین دلیل خیلی از شرکت‌ها ریسک انجام دادن آن را به جان نمی‌خرند و این کار را به یک شرکت دیگر می‌سپارند. همان شرکتی که به نام شرکت لجستیک طرف سوم یا شرکت واسط لجستیکی شهرت دارد. بیایید با هم نگاهی به وظایف یک شرکت لجستیک طرف سوم داشته باشیم و ببینیم آیا واگذار کردن تمام کارهای لجستیکی به یک شرکت بیرونی، ارزشی برای شما ایجاد می‌کند یا خیر؟

برای شروع همکاری با تی نکست، همین حالا اقدام کنید

شرکت لجستیک طرف سوم چه کاری انجام می‌دهد؟

شرکت‌های لجستیک طرف سوم معمولا در یکی از حوزه‌های انبارداری یا حمل و نقل تخصص دارند و می‌توانید چنین کارهایی را به این شرکت‌ها بسپارید. همان‌طور که قبلا هم گفتیم، این شرکت‌ها می‌توانند تمام یا بخشی از این کار را برای شما انجام دهند. قبلا رسم بر این بود که بنا بر احتیاط، تنها بخشی از کارهای لجستیکی به شرکت‌های بیرونی سپرده می‌شد؛ اما حالا کیفیت کار این شرکت‌ها به قدری پیشرفت داشته که می‌توان لجستیک را به صورت کامل و با خیال راحت به آن‌ها سپرد. تی نکست یکی از همین شرکت‌های لجستیکی 3PL است و در زمینه پیک موتوری سازمانی برای شرکت‌ها فعالیت می‌کند.

انبارداری یکی از کارهای شرکت لجستیک طرف سوم است
انبارداری یکی از کارهای شرکت لجستیک طرف سوم است.

استفاده از شرکت لجستیک طرف سوم چه مزایا و معایبی دارد؟

استفاده از شرکت لجستیک طرف سوم می‌تواند با مزایا و معایبی همراه باشد. مهم‌ترین مزایایی که استفاده از شرکت‌های لجستیک طرف سوم برای شما خواهد داشت، صرفه‌جویی در زمان و هزینه، عدم نیاز به تامین تمام تجهیزات مورد نیاز، داشتن تمرکز روی انجام کارهای دیگر و همین‌طور انعطاف‌‌پذیری در تحویل بسته‌ها است. همان‌طور که قبلا هم گفتیم، لجستیک کار سختی است و به دانش انجام کار نیاز دارد. به علاوه، به تجهیزاتی هم نیاز دارد که در صورت نداشتن باید آن‌ها را تهیه کنید. با در نظر گرفتن تمام این شرایط به نظر می‌آید که بهتر است این کار را کلا به شرکت طرف سوم واگذار کنید. اما اگر بخواهیم به عیب‌های این کار اشاره کنیم، می‌توانیم از نداشتن کنترل کامل روی کار در حال انجام، لزوم داشتن فناوری‌های سازگار بین دو شرکت و مشکلاتی که برای لجستیک معکوس به وجود می‌آید اشاره کنیم.

ممکن است در ابتدای واگذاری مراحل لجستیک به شرکت‌های بیرونی این تصور را داشته باشید که اختیار همه چیز از دست‌تان درآمده است و دیگر نمی‌توانید روی بخش‌های حساس این کار نظارت داشته باشید. این حساسیت‌ها معمولا در ابتدای تمام فعالیت‌های تیمی پیش می‌آید و چاره‌اش هم تنها گذر زمان است. کمی که بگذرد، خودتان متوجه می‌شوید که شرکت‌های لجستیکی کارشان را بلد هستند و تنها به کمی اعتماد نیاز دارند. تنها مشکلی که در این میان باقی می‌ماند، هماهنگ کردن نرم‌افزارها و زیرساخت‌های مشترک است. به هر حال برای هماهنگ کردن نرم‌افزارهای انبارداری و حسابداری باید کمی سختی را تحمل کنید. اما پس از انجام دادن این کار، دیگر تمام کارها روی روال خواهند افتاد. لجستیک معکوس هم که نیازی به توضیح اضافه ندارد. گاهی نیاز است تا کالای فرستاده شده را از مشتری پس بگیرید و عیب و ایراد آن را بررسی کنید. برای این کار هم باید یک پیک اختصاصی پیدا کنید که توجیه کردن این کار برای شرکت لجستیک طرف سوم کمی سخت خواهد بود.

انواع وسایلی که در لجستیک استفاده می‌شوند
تجهیزاتی که در لجستیک استفاده می‌شوند.

باید به یک فهم مشترک برسید

در کنار مزایا و معایب نام‌برده، مهم است که شرکت‌های لجستیکی طرف سوم بتوانند خودشان را با نیاز سازمان‌های مختلفی هماهنگ کنند. از آن‌جایی که تمام مشتریان این شرکت‌ها باید از بیرون تامین شوند، انعطاف‌پذیری را به وضوح در روحیه‌ی آن‌ها خواهید دید. اما نکته مهم این است که شرکت شما باید خودش را با شرکت‌های لجستیک هماهنگ کند. این یک نیاز مشترک است و به صورت دوطرفه تعریف می‌شود. یعنی علاوه بر این‌که این شرکت‌ها به مشتریانی مثل شما نیاز دارند، شما هم برای تسهیل کارها به آن‌ها نیازمند هستید. شما با استفاده از این شرکت‌ها می‌توانید به یک‌باره پیشرفت کنید و رشد را درون سازمان‌تان ببینید. از طرفی، این کار کاری نیست که بخواهید خودتان برای انجام دادن آن دست به کار شوید. خیلی راحت می‌توانید این کار را به یک شرکت لجستیک طرف سوم بسپارید و کار خودتان را راحت کنید. به هر حال شرکت‌های لجستیک سال‌ها در این زمینه تخصص دارند و کار کردن در این زمینه، آن‌ها را حسابی با چم و خم کار آشنا کرده است.

آینده از آن این شرکت‌ها است

لجستیک بین المللی با استفاده از کارگوی پروازی
بعضی از شرکت‌های لجستیک طرف سوم در مقیاس جهانی کار می‌کنند.

چه بخواهید و چه نخواهید، در آینده باید به سمت این شرکت‌ها حرکت کنید؛ زیرا مشتری شرکت شما انتظار دارد تا هر روز خدمات را با کیفیتی بهتر و قیمتی کمتر دریافت کند. این کار تنها با استفاده از خدمات شرکت‌های لجستیک طرف سوم قابل اجرا است. قبلا شرکت‌های لجستیک طرف سوم تنها در محدوده‌ی یک کشور فعالیت می‌کردند؛ اما حالا شرکت‌هایی وجود دارند که به مرزهای کشوری محدود نیستند و دارند فراتر از مرزها فعالیت می‌کنند. روند مثبت استفاده از شرکت‌های لجستیک طرف سوم شروع شده و پیش‌بینی می‌شود که در آینده‌ی نزدیک، شاهد استفاده هرچه بیشتر از شرکت‌های لجستیک طرف سوم باشیم. تی نکست یک شرکت لجستیک طرف سوم ایرانی است که خدمات پیک موتوری و ارسال بسته را با قیمت ثابت در مناطق ۲۲گانه تهران به مشتریان خود ارائه می‌دهد.

[yasr_visitor_votes readonly="false"]