پیکاپ بسته - پیک در حال آمارگیری

لغت نامه لجستیک: پیکاپ بسته (Package Pickup)

یکی از اصطلاحاتی که در حمل و نقل کالا رایج است، پیکاپ (Pickup) یا جمع آوری بسته است. جمع آوری بسته یکی از کارهایی است که کوریر سرویس‌ها انجام می‌دهند و این کار بخشی از زنجیره تامین به شمار می‌آید. منظور از پیکاپ بسته همان کاری است که در مرحله‌ی فرست مایل انجام می‌شود و در آن، یک مامور پیک برای جمع‌آوری بسته ها پیش فرستنده می‌‎رود. پیک در این مرحله می‌تواند یک یا چند بسته را از فرستنده تحویل بگیرد و آن‌ها را برای پردازش و ارسال نهایی به یک مرکز (Hub) ببرد.

برای شروع همکاری با تی نکست، همین حالا اقدام کنید

شرایط بسته ها در پیکاپ اهمیت دارد

در پیکاپ بسته ها لازم است به شرایط کالای درون بسته‌بندی دقت شود. به عنوان مثال اگر قرار است یک محموله مواد غذایی حمل شود، باید از یک ماشین دارای یخچال برای این کار استفاده شود. اگر کالایی که درون بسته است از نوع شکستنی باشد، باید به کارگر جمع‌آوری گفته شود تا مراقبت لازم را نسبت به انتقال آن‌ها در نظر بگیرد. این کار به قدمت و سابقه‌ی شرکت لجستیکی برمی‌گردد و ممکن است از طرف تمام شرکت‌ها رفتار یکسانی با بسته های شما صورت نگیرد. بهتر است پیش از بستن قرارداد با یک شرکت حمل بسته از آن‌ها درباره‌ی شرایط پیکاپ بسته های خاص سوال کنید.

به کار جمع آوری بسته و تحویل دادن آن به گیرنده‌ی نهایی یک عبارت خاص هم نسبت داده می‌شود. عبارت «تحویل دادن درب به درب» (door-to-door Delivery) اصطلاحی است که بزرگان لجستیک برای رساندن این منظور استفاده می‌کنند. از ویژگی‌های پایه‌ای سرویس تحویل درب به درب این است که در مراحل دریافت و ارسال کالا، یک پیک به درب منزل فرستنده و گیرنده می‌رود و در این میانه، هیچ یک از طرفین از خانه‌شان خارج نمی‌شوند. همین موضوع می‌تواند منجر به ایجاد علاقه‌ی مشتریان به پیکاپ بار از درب منزل شود. در این نوع از جمع آوری بسته، دیگر از معطلی‌های پیش‌بینی‌نشده‌ای که در سایر سرویس‌ها وجود دارد خبری نیست و می‌توانید با ایستادن در منزل یا محل کارتان، بسته را تحویل بدهید. طرف مقابل که گیرنده است هم با هیچ نوعی از معطلی مواجه نخواهد شد و تنها کافی است در زمان رسیدن بسته در منزل حضور داشته باشد.

اهمیت مرحله‌ی پیکاپ بسته کمتر از دلیوری نیست

با وجود اینکه تصور غالب بر این است که مرحله‌ی نهایی در ارسال کالا بیشترین اهمیت را دارد، باید دقت داشته باشید که پیکاپ بسته از نظر اهمیت چیزی کمتر از مراحل دیگر نیست. این کار شرایط خاصی دارد و مهم است که شرکت لجستیکی طرف قرارداد با شما در این زمینه تجربه داشته باشد. سعی کنید در این باره از شرکت‌ها سوال کنید و در این بین، چیزی از زیر دست‌تان در نرود.

سرویس‌های اختصاصی در پیکاپ بسته

برخی از سرویس‌های جمع آوری بسته، گزینه‌های خاصی را برای تحویل گرفتن و تحویل دادن بار در اختیار شما قرار می‌دهند. به عنوان مثال می‌توانید از آن‌ها بخواهید که در یک بازه‌ی زمانی مشخص برای تحویل گرفتن بسته پیش شما بیایند یا اینکه بسته را در چه زمانی به گیرنده‌ی نهایی تحویل بدهند. تی ‌نکست در این زمینه فعالیت می‌کند و دو نوع سرویس تحویل در همان روز (Same-Day Delivery) و تحویل در روز بعد (Next-Day Delivery) را به مشتریان خود ارائه می‌دهد. با استفاده از این سرویس‌ها می‌توانید زمان دقیق پیکاپ بسته و ارسال آن را خودتان تعیین کنید.

بیمه کردن بارهای جمع آوری شده یکی از دیگر سرویس‌هایی است که توسط شرکت‌های لجستیک ارائه می‌شود. خیلی از شرکت‌های لجستیک در هنگام جمع آوری بسته آن را به درخواست مشتری بیمه می‌کنند تا در صورت بروز هر گونه اتفاق ناخواسته، فرستنده بتواند خسارت بسته را دریافت کند. تی نکست با دریافت ۲ هزارم ارزش اظهارشده برای کالا، آن را برایتان بیمه می‌کند. این سرویس با کیفیتی مشابه نمونه‌های خارجی و با قیمتی بسیار ارزان در داخل کشور اجرا می‌شود. محدوده‌ی فعالیت تی نکست در شهر تهران است و قصد دارد به زودی وارد شهرهای دیگر کشور هم بشود.

[yasr_visitor_votes readonly="false"]