فرست مایل دلیوری

لغت نامه لجستیک: فرست مایل دلیوری (First Mile Delivery)

فرست مایل دلیوری یکی از مراحل آغازین لجستیک است که در آن، بسته از سمت فرستنده برای شرکت واسطه حمل‌ونقل ارسال می‌شود. در فرست مایل هم نوعی ارسال و دریافت بسته انجام می‌شود؛ با این تفاوت که در این مرحله، گیرنده، شرکت حمل‌ونقل است. بعد از این مرحله، پردازشی روی بسته‌ها انجام می‌شود و در نهایت در جریان مرحله‌ی لست مایل دلیوری، بسته ارسال شده به گیرنده‌ی نهایی تحویل داده می‌شود. ما می‌خواهیم درباره فرست مایل که همان مرحله‌ی اول لجستیک است، صحبت کنیم.

عقد قرار داد با تی نکست و شروع همکاری؛ کلیک کنید

توضیح دقیق‌تر فرست مایل دلیوری چیست؟

هر بسته‌ای برای این‌که از یک مبدا به یک مقصد برسد، باید مسیری را طی کند. ابتدا یک نفر باید پیش فرستنده برود و بسته را از او تحویل بگیرد. این شخص، بسته را با استفاده از موتور سیکلت، وانت، کامیون یا هر وسیله‌ی دیگری به یک مرکز پردازش (Fulfillment Center) می‌رساند. در مرکز پردازش، کارهای خاصی روی بسته‌ها انجام می‌شود تا آدرس‌ها دسته‌بندی شوند؛ این کار برای بهینه کردن مسیری که هر پیک طی می‌کند ضروری است. در انتها هم معمولا یک پیک موتوری با در دست داشتن چند بسته که از نظر آدرس در یک محدوده هستند، عازم مسیر ارسال می‌شود. هدف از تمام مراحل نام‌برده این است که روند ارسال کالا از یک نقطه به نقطه‌ی دیگر بهبود پیدا کند و در نهایت، بسته با قیمت کم و با سرعت زیاد ارسال شود. فرست مایل دلیوری اولین گام در این پروسه است.

در فرست مایل به زمان و هزینه توجه زیادی می‌شود

رساندن کالاها به مرکز پردازش در زمان درست یکی از دغدغه‌های فعالان در صنعت لجستیک است. طبیعی است که هر مشتری انتظار دارد بسته‌هایش به سرعت جمع‌آوری شوند و به مرکز پردازش بروند تا بعد از مرتب شدن، راهی آدرس‌های نهایی شوند. فرض کنید یک مشتری در مرحله فرست مایل دلیوری به اندازه ۲ ساعت معطل شود. آیا چنین کسی باز هم حاضر است از سرویس لجستیکی شما برای رساندن بسته‌هایش استفاده کند؟ حالا باز به این موضوع توجه کنید که اگر قرار باشد بسته‌ای را درون محدوده‌ی شهری با هزینه ۳۰ هزار تومان جابجا کنید، باز هم کسی حاضر به همکاری با شما می‌شود؟ پس این وظیفه‌ی یک شرکت لجستیک است تا ارسال بسته را از نظر زمان و هزینه بهینه کند؛ کاری که همواره می‌توان روند آن را بهبود بخشید.

بیایید با یک داستان کوتاه، موضوع را جا بیندازیم

در نظر بگیرید ۲ نفر مسافر قرار است با یک تاکسی به ایستگاه راه‌آهن برسند. مسافرها می‌خواهند با کمترین هزینه به مقصد برسند و هزینه تاکسی و قطار برایشان مهم است. از یک طرف راننده تاکسی می‌گوید تا زمانی که ماشین‌اش پر نشود، حرکت نمی‌کند. همین منتظر ماندن راننده تاکسی برای پر کردن ماشین می‌تواند منجر به جا ماندن مسافران از قطار شود. حالا اگر تاکسی دیر پر شود، قطار حرکت می‌کند و می‌رود؛ اما اگر مسافرها بخواهند سر موقع به قطار برسند، باید حاضر شوند تا تاکسی با تعداد مسافری کمتر حرکت کند و هزینه‌ی بیشتری را بپردازند. متوجه ارتباط دوسویه‌ی بین ظرفیت تاکسی و زمان حرکت قطار شدید؟

کاری به اینکه پس از حرکت قطار چه اتفاقی می‌افتد نداریم؛ زیرا خود قطار هم متغیرهای فراوانی دارد و مسافران مورد نظر ما بعد از رسیدن قطار به مقصد، باید هزینه‌ی دیگری را برای رسیدن به هتل پرداخت کنند. در داستان ما، هرچیزی که بعد از حرکت قطار اتفاق می‌افتد از نظر لجستیکی با لست مایل معادل می‌شود. اما از زمان سوار شدن به تاکسی تا زمان سوار شدن به قطار را می‌توان به خوبی با پروسه فرست مایل دلیوری معادل کرد. متخصصان لجستیک فرست مایل باید بتوانند متغیرهای مختلف را به شکلی بهینه کنند تا بسته های ارسالی مشتریان سر وقت تحویل گرفته شوند، از ظرفیت محفظه‌ی بار پیک به صورت کامل استفاده شود و بتوانند در هر بار ارسال پیک، از مشتریان بیشتری بسته‌هایشان را تحویل بگیرند. بهینه کردن زمان، فضا، سرعت و هزینه جزء کارهایی هستند که باید در مراحل فرست مایل دلیوری بهینه شوند.

اهمیت فرست مایل دلیوری به اندازه لست مایل است

با وجود اینکه ممکن است بخش اول در ارسال کالا کم‌اهمیت‌تر از لست مایل دلیوری به نظر برسد، در عمل آن شرکت‌هایی موفق هستند که به هر دوی این بخش‌ها به یک اندازه اهمیت می‌دهند. اهمیت دادن به فرست مایل دلیوری کاری می‌کند تا در حین کار با موارد شوکه‌کننده‌ی کمتری مواجه شوید، فرصت‌ها را بهتر درک کنید و نتایج بهتری به دست آورید. تی نکست به عنوان شرکتی که تنها کار لجستیک انجام می‌دهد، روی مراحل مورد نیاز جهت بهینه‌سازی فرست مایل و لست مایل دلیوری تسلط کامل دارد. با استفاده از سرویس‌های تی نکست می‌توانید بهترین ترکیب از سرعت و قیمت ارسال را در اختیار داشته باشید و مشتریان راضی‌تری را به دست آورید.

[yasr_visitor_votes readonly="false"]