هاب لجستیکی

هاب لجستیکی چیست؟

یکی از واژگان بسیار مهم در صنعت لجستیک، هاب لجستیکی (Logistics Hub) است. هاب لجستیکی، مرکزی خاص است که در آن تمامی فعالیت‌های سازمان‌دهی، تفکیک، هماهنگی، توزیع و حمل‌ونقل کالا از طرف واحدهای مختلف تجاری و توسط اپراتورهای مختلف صورت می‌گیرد.

هاب لجستیکی به عناوین دیگری همچون، پارک لجستیکی، پلتفرم باربری، دهکده باربری، پایانه و مرکز حمل‌ونقل نیز شناخته می‌شود. این مفهوم نقشی بسیار مهم در صنعت حمل و نقل لجستیک دارد و لذا درباره آن تا به حال مقالات مختلفی چه به صورت تخصصی و چه به صورت عمومی، منتشر شده است. اما بیایید تا یک بار برای همیشه به صورت ساده اما تخصصی با این واژه بسیار مهم در فضای کسب و کارهای لجستیکی آشنا شویم. در ادامه این مطلب از دانشنامه تی نکست با ما همراه باشید تا با بررسی کوتاه اما کاربردی هاب لجستیک، آن را خوب بشناسیم.

هاب لجستیکی چه خصوصیاتی دارد؟

بر اساس قوانین، نه‌ تنها یک هاب باید مجهز به تجهیزات و امکانات لازم باشد بلکه متصدیان هاب نیز باید یا مالک تجهیزات و تسهیلات باشند و یا آن را اجاره کرده باشند. این مراکز به امکاناتی همچون، انبارها، محل‌های آماده و ذخیره‌سازی، مرکز توزیع، دفتر مرکزی و خدمات باربری و حمل‌ونقل نیز نیاز دارند.

بسته‌های شما منتظر حمل‌ونقل با تی نکست هستند! همین حالا اقدام کنید

همچنین با توجه به قوانین تجارت و رقابت آزاد، تمامی شرکت‌های فعال در امور خدمات حمل‌ونقل و لجستیک، باید به هاب لجستیک دسترسی داشته باشند.

در هاب لجستیکی، چه فعالیت‌هایی انجام می‌شود؟

در یک مرکز لجستیکی، علاوه بر انجام فعالیت‌های سنتی همچون بسته‌بندی و ذخیره بارها، فعالیت‌های دیگری همچون: برچسب‌گذاری، مونتاژ، سفارشی‌سازی و فعالیت‌هایی از این دست که باعث ایجاد ارزش‌افزوده در ارائه خدمات می‌شود، صورت می‌پذیرد.

در واقع این مراکز، با ترکیب فعالیت‌های لجستیکی و صنعتی، خدمات حمل‌ونقل محور را به‌صورت یک محصول خاص در اختیار عموم قرار می‌دهند و به این صورت؛ ارزش خدمات ارائه شده را بالاتر می‌رود.

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *