میکروهاب در خدمات جا‌به جایی درون‌شهری

می‌توان گفت یک تعریف ثابت و پذیرفته‌شده جهانی برای مفهوم میکروهاب وجود ندارد اما به‌صورت‌کلی: میکروهاب یک انبار کوچک و موقت شهری است که معمولاً در آخرین مرحله ارسال بار‌های درون‌شهری استفاده شده و جهت تسهیل در تحویل نهایی و برداشت کالای محله‌ای، به روشی کارآمدتر و پایدار طراحی می‌شوند.

معمولاً از وسایل نقلیه کم‌آلاینده یا مد‌های حمل‌ونقل نرم مانند موتورهای برقی یا انژکتوری، دوچرخه‌های باری یا  افرادپیاده استفاده می‌شود. این مفهوم بر ایجاد بسترهای لجستیکی در قلب شهر و بسته‌بندی کالاهای نزدیک به نقطه تحویل نهایی متمرکز شده است. امروزه این مفهوم با تعاریف مختلف جایگاه ویژه‌ای در زنجیره خدمت بار پیدا کرده است و ارائه‌دهندگان این خدمت به‌عنوان یک تسهیلگر و مدیر محلی سرویس‌دهنده شناخته می‌شوند.

از مهمترین انواع میکروهاب‌ها می‌توان به میکروهاب تحویل، میکروهاب توزیع، میکروهاب انبار، میکروهاب متحرک و میکروهاب‌های هوشمند اشاره کرد.

درحال‌حاضر مخاطبان اصلی میکروهاب‌ها فروشگاه‌های آفلاین و آنلاین، برندهای تولیدبه‌مصرف، شرکت‌های با مقیاس کوچک و متوسط بوده و استراتژی‌های مختلفی به‌جهت توسعه آنها وجود دارد که مهمترین آنها عبارتند از:

 استفاده از راهکارهای نوآورانه و خلاقانه مانند بسته‌بندی شخصی، تحویل تعاملی، مشوق ها  و…

 جذب مشارکت ظرفیت‌های محلی برای توسعه و پایدارسازی کسب‌وکار

 استفاده از مدل‌های مشارکتی برای به ‌اشتراک گذاشتن منابع، اطلاعات و هزینه‌ها در میان چند کریر یا خرده‌فروش

 استفاده از داده‌ها و بازخورد لحظه‌ای برای نظارت و تنظیم عملکرد و کیفیت خدمات تحویل

 استفاده از سیستم‌ها و الگوریتم‌های پیشرفته فناوری‌اطلاعات برای بهینه‌سازی مدیریت موجودی و سفارش، برنامه‌ریزی مسیر و زمان‌بندی تحویل

لذا برای برون‌رفت از چالش‌های عملیات توزیع و جمع‌آوری کوریرهای شهری، راهکار استفاده از میکروهاب‌ها به جهت کاهش مسافت و زمان سفر، افزایش تراکم تحویل و جلوگیری از ازدحام و درنتیجه افزایش رضایت و راحتی مشتری با ارائه گزینه‌های تحویل سریع‌تر و انعطاف‌پذیرتر در شرکت‌های بزرگ حمل‌ونقلی دنیا اجرایی گردیده است.

بنابراین باتوجه به ترافیک بالا در بیش از 65درصد از شبکه معابر اصلی و مواصله‌ای شهر تهران، تجمع خدمات اصلی در مرکز شهر، توسعه روزافزون خدمات تجارت الکترونیک، کمبود ساختار حامل بار  و کوریری پایدار محله‌محور و درنهایت ظرفیت خالی قابل‌توجه و بهای تمام‌شده بالای سرویس‌های حوزه بار درون‌شهری On-Demand  استفاده از میکروهاب‌ها برای بازیگران صنعت لجستیک‌بار و کالا در کلان‌شهر تهران اجتناب‌ناپذیر است.

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *