تأثیر لجستیک بر کسب‌وکارهای آنلاین در دوران کرونا

تاثیر لجستیک بر کسب‌وکارهای آنلاین در دوران کرونا

درست است که دیگر خواندن و حتی شنیدن جمله‌ای با مضمون “با آمدن کرونا، تقریباً بیشتر وجوه خرد و کلان زندگی انسان‌ها، تحت تاثیر ‌این ویروس و شیوع بیش از پیش آن قرار گرفته است” کمی کلیشه‌ای شده اما به هر حال واقعیتی غیرقابل کتمان و بسیار پر رنگ است که نمی‌توان از آن به سادگی چشم پوشید اما در همین حال، تاثیر لجستیک بر کسب‌وکارهای آنلاین در دوران کرونا نیز بسیار جالب توجه است.

کمی خاص‌تر و از زاویه دید صنایع لجستیک محور که به این شرایط نگاه کنیم، خواهیم دید که چالش‌های پیش روی این صنعت در این دورانِ حساس باعث شده تا اهمیت وجود آن با افزایش اثربخشی، کارایی و انعطاف‌پذیری مخصوصاً برای کسب‌وکارهای آنلاین بیشتر از پیش به چشم بیاید.

در این مطلب از بلاگ تی نکست می‌خواهیم به بررسی تاثیر لجستیک بر کسب‌وکارهای آنلاین در دوران کرونا بپردازیم. با ما همراه باشید.

مدیریت لجستیکی در دوران کرونا
مدیریت لجستیکی در دوران کرونا

کرونا چه تاثیری بر لجستیک گذاشته است؟

با آمدن COVID-19، لجستیک نیز همانند صنایع دیگر دستخوش اختلالاتی بی‌سابقه شد و در عین حال، اهمیت آن برای کسب‌وکارهایی که خیلی وقت پیش باید به سمت آنلاین شدن می‌رفتند و مردمی که در گوشه گوشه دنیا، باید در قرنطینه به سر می‌بردند، بیشتر نمود پیدا کرد. شرایطی غیرقابل کنترل که زوایای تیره و روشن بسیاری با خود داشت!

برای همکاری با تی نکست، همین حالا اقدام کنید!

به همین خاطر در سرتاسر دنیا، مجموعه‌های مختلف شروع به ورود به دنیای آنلاین و دیجیتالی کردن کسب‌وکار خود کردند. کاری که انجام آن در حالت عادی، قطعاً چندین سال دیگر زمان می‌برد.

از جمله موارد عینی تاثیر لجستیک بر کسب‌وکارهای آنلاین در دوران کرونا این است که کسب‌وکارهای بزرگ و معروفی همچون آمازون و علی‌بابا که خود از سردمداران مجموعه فروشگاه‌های آنلاین بوده و هستند، با افزایش بیش از حد انتظارات مشتریان خود مواجه شدند و مجبور به بازبینی واحدهای بسیاری از جمله بخش لجستیکی خود شدند.

در چنین شرایطی و در یک مدت زمان بسیار کوتاه، سازمان‌های لجستیک محور و یا مجموعه‌هایی که هر کدام به نحوی با صنایع لجستیک در ارتباط هستند، شروع به نوآوری و خلاقیت در استفاده از موهبت‌های دنیای تکنولوژی کردند و انقلابی را که از قبل آغاز شده بود، در بهترین زمان ممکن به بار نشاندند اما در این میان، تاثیر لجستیک بر کسب‌وکارهای آنلاین در دوران کرونا و ملزم کردن آن‌ها برای بقا به‌ شرط حضور در فضای آنلاین؛ غیرقابل انکار بود.

در واقع این تنظیم مجدد خود باعث افزایش کارایی، اثربخشی عملیاتی و در نتیجه انعطاف‌پذیری زنجیره تأمین در برابر اختلالات آینده و راه‌حلی برای برون رفت از شرایط فعلی شد.

مدیریت بحران به روش لجستیک در دوره کرونا
مدیریت بحران به روش لجستیک در دوره کرونا

پنج قدم مهم برای موفقیت در آینده صنعت لجستیک

روزگاری که به خاطر وجود COVID-19 به تلخی برای تمامی جهان سپری شد قطعاً از حافظه‌ی تاریخ پاک نخواهد شد اما تا به حال به این سؤال فکر کرده‌اید که در پایان این دوره، چه اندوخته‌ای برای کسب‌وکارتان به دست آورده‌اید؟

واقعیت این است که تاثیر لجستیک بر کسب‌وکارهای آنلاین در دوران کرونا بسیار زیاد بوده است اما به‌صورت خاص، این صنعت برای ابقا در مسند قدرت، نیاز ویژه‌ای به مؤلفه‌هایی خاص دارد. ضمن این که می‌توانید با مطالعه مطلب کرونا و مسئولیت اجتماعی تی نکست درباره راه حل‌های ما در این دوره خاص بیشتر بخوانید، پنج نکته مهمی که تصمیم گیران این صنعت باید به آن توجه داشته باشند عبارت است از:

بهبود زاویه دید

زاویه دیدتان را در این دوران نسبت به موضع قبلی خود عوض کرده و با دید دیگری مسائل موجود را مورد تجزیه‌وتحلیل قرار دهید.

برای این کار همچون یک برج مراقبت، بر فراز امور سازمان خود قرار بگیرید و مواردی همچون ورودی اطلاعات، سطح موجودی، دارایی‌های سازمان، پیش‌بینی تقاضا، محدودیت‌های سازمان هم در داخل و هم در خارج را با توجه به دامنه و مقیاس‌های تعریف شده در سازمانتان در نظر بگیرید تا تصمیمی عملی و همه‌جانبه را اتخاذ کنید.

 انعطاف‌پذیری سازمانتان را افزایش دهید

از قابلیت‌های مختلف خود همچون دارایی‌ها و موجودی‌ها برای ایجاد تعادل مجدد بین عرضه و تقاضای زیاد استفاده کنید. اقداماتی همچون:

  • تعادل بین عرضه و تقاضا در مقیاس‌های خرد و کلان مانند: تقسیم ناوگان و موجودی کالا به کسب‌وکارهایی با تقاضای بیشتر
  •  استفاده از ابزارهای رصد آنلاین روند حمل‌ونقل مانند LoadSmart ،ClearMetal یا Timocom
  • ظرفیت ناوگان خود را بالاتر ببرید و نوبت‌های جمع‌آوری و تحویل بسته را بیشتر از قبل کنید
  • با تفکر خلاقانه در استفاده از دارایی‌های سازمانتان، همچون مدل کسب‌وکاری Uber-like عمل کنید
دوره ای جدید برای کسب وکارهای آنلاین پس از کرونا
دوره ای جدید برای کسب وکارهای آنلاین پس از کرونا

با مشتریان خود ارتباطات مؤثر داشته باشید

با درون و بیرون از سازمان خود، ارتباطی مستقیم و مؤثر داشته باشید. به طور مثال اگر یک کسب‌وکار لجستیکی هستید، از اعضای ناوگان شما گرفته تا کارمندان و مشتریانتان را در دایره ارتباطات خود نگه دارید. باور کنید که با این روش، می‌توانید به راحتی نه تنها در سطح داخلی و بیرونی سازمانتان ارتباطات پر ثمرتری داشته باشید بلکه در سرتاسر اکوسیستم از زنجیره تأمین و حتی مجموعه‌های رقیب؛ پیام کسب‌وکارتان را به راحتی هر چه تمام‌تر منتقل کنید.

از نیروی کار خود حمایت کنید

سلامت جسمی و نیروی ذهنی نیروی کار، مهم‌ترین دارایی‌های یک مجموعه پیشرو و موفق است.

در چنین شرایطی نیروی انسانی به یک‌باره خودش را در شرایط ابهام می‌بیند و شرایطی غالبا استرس‌زا را تحمل می‌کند. شرکت‌ها باید به دنبال رسیدگی به سلامت روان و عواطف و همچنین امنیت جسمی نیروهای خود باشند و شرایط مطلوبی را برای ادامه کار آن‌ها مهیا کنند.

به عنوان یک مجموعه لجستیکی در برابر زنجیره‌های تأمین، مسئول باشید!

هدف داشته باشید و با فکر عمل کنید. کرونا داستان غم‌انگیزی است که درس‌های گران بهایی برای همه و مخصوصاً کسب‌وکارهای آنلاین و مجموعه‌های فعال در صنایع لجستیک به همراه دارد.

این روزها قطعاً حل مشکلات و چالش‌های مختلف در لجستیک از شیوه پشتیبانی مشتریان گرفته تا ارتباط با تأمین کنندگان و شبکه‌های پخش، نیاز به ابتکار عملی خلاقانه دارند.

قبل از پاسخ، تجزیه‌وتحلیل دقیقی از شرایط انجام دهید، مفاد قراردادی خود را مجدداً مورد بازبینی قرار دهید، نیروی کار خود را بسته به توانایی‌ها و پتانسیل موجود، بیشتر کنید و در موقعیت مناسب قرار دهید، با فناوری آشتی کنید، از تجارب مجموعه‌های لجستیکی در سراسر جهان استفاده کنید و از حالا مشخص کنید که جایگاه شما در آینده صنایع لجستیک کشور و جهان کجاست.

منبع: accenture

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *