دلیوری غذا

تفاوت های دلیوری غذا با دلیوری بسته‌های پستی

ماهیت متفاوت غذا و بسته‌های پستی باعث شده است، دلیوری غذا و بسته از حساسیت‌های جابه‌جایی متفاوتی برخوردار باشند. بی‌تردید ملاحظات بیشتری باید در جابه‌جایی غذا وجود داشته باشد و همین موضوع سبب شده است شرکت‌هایی که در زمینه دلیوری غذا فعالیت دارند، انگشت شمار باشند.

محدودیت‌های زندگی شهری هم‌چون ترافیک، کمبود زمان، تغییر سبک و سرعت زندگی، دلایلی هستند که این‌روزها باعث خرید غیرحضوری غذا و سایر مایحتاج می‌شوند. ورود دلیوری غذا و استفاده رستوران‌های مختلف از این شرایط، استقبال خوبی به همراه داشت.

دیگر در زمان استراحت و خستگی دیگر نیازی نیست که حتما حضوری در رستوران غذا میل کنید یا خرید کنید. امکان تجربه‌های جدید از رستوران‌های مختلف با جغرافیای متنوع را دلیوری غذا برای ما فراهم کرد. در کنار این منافع برای مشتریان، دلیوری غذا برای صاحبان رستوران‌ها نیز به یک مزیت رقابتی حساس تبدیل شده است. این روزها رستورانی که ارسال غذا را برای فروش غیرحضوری انجام نمی‌دهد، عملا دست‌های خود را به نشانه تسلیم مقابل رقیبان خود بالا آورده است!

ارسال به‌صرفه و منظم با تی‌ نکست؛ ثبت‌نام کنید

اغلب کسب و کارها با برون‌سپاری کارهای ارسال خود، بخش اعظمی از نیازهای لجستیکی را پوشش داده‌اند اما این موضوع برای ارسال بسته‌های غذایی ممکن است حساس‌تر باشد.

برای بررسی دقیق‌تر این حساسیت‌ها، به نکاتی اشاره کرده‌ایم که خالی از لطف نیست.

دلیوری غذا
دلیوری غذا

تمایز میان دلیوری غذا و دلیوری بسته عادی

در یک مقایسه کلی میان این دو نوع از تحویل، مواردی را باید مد نظر قرار داد.

  • سرعت / زمان تحویل

به‌ دلیل ماهیت غذا، دلیوری رستوران باید از نوع لحظه‌ای و فوری باشد. در صورتی که ارسال و جابه‌جایی بسته‌های پستی با تنوع بیشتری اعم از ارسال فوری، ارسال در همان روز، ارسال در روز بعد و غیره، توان انجام دارد.

در دلیوری رستوران، غذا باید زود به مقصد برسد و تعهد زمانی، بازه بسیار کوتاهی دارد. نرسیدن غذا در زمان مشخص، باعث سرد شدن  یا در مواردی خراب شدن غذا می‌شود.

  • ماهیت فرآیند ارسال

شرکت‌هایی که در حوزه دلیوری بسته‌های پستی فعالیت دارند، معمولا مجموعه‌ای از فرآیندها و خدمات را ارائه می‌دهند. در واقع جمع آوری بسته از مبدا، انتقال به هاب لجستیکی، انجام مراحل بسته‌بندی و در نهایت رساندن بسته مورد‌نظر به دست مشتریان، از روال‌های معمول ارسال یک بسته پستی هستند که به فراخور نیاز در دسترس فرستندگان و گیرندگان قرار می‌گیرد. اما در دلیوری غذا معمولا لست مایل دلیوری یا همان آخرین مرحله ارسال، انجام می‌شود.

  • نوع بسته‌بندی

به‌طبع بسته‌بندی یک کالا راحت‌تر ار بسته‌بندی یک غذا است. فارغ از نوع و محتویات غذا، یک بسته‌بندی مطلوب برای ارسال غذا، محدود به انتخاب چند نوع استاندارد بیشتر نیست. در حالی که برای ارسال یک بسته عادی گستره انتخاب بیشتری برای بسته‌بندی داریم.

  • باکس حامل

نوع باکس موتوری یا غیرموتوری حامل غذا نیز باید متفاوت از باکس ساده ارسال بسته باشد. از عایق دمایی تا اندازه باکس و فیکس کردن غذا در آن، ویژگی‌هایی است که باید برای دلیوری غذا تامین شود.

  • آموزش و شرایط عاملین ارسال

هر شرکت لجستیکی که شما امور ارسال بسته‌های خود را به آن سپرده باشید، قوانین و شرایطی را برای پیک‌های خود اعمال می‌کند که معمولا این شرایط در سایر شرکت‌های لجستیکی نیز با اندکی تفاوت وجود دارد. اما یک پیک دلیوری غذا باید آموزش‌های متفاوتی ببینید. از نحوه جابجایی غذا تا لباس سازمانی و بهداشت فردی، نکاتی است که برای یک دلیوری غذا بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

دلیوری غذا و پاندمی کرونا

در این یک سال و نیمی که کووید 19 جا پای خود را به عنوان یک واقعیت در جوامع و کسب‌وکارها محکم کرده است، مشاغل و صنایع مختلفی دچار پستی و بلندی‌های بسیاری شدند. کرونا مسبب رشد و ارتقا بعضی صنایع شد، در کنارش تعداد زیادی از کسب‌وکارها هم، با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته‌اند.

دلیوری غذا
دلیوری غذا

بیشتر بخوانید: تاثیر لجستیک بر کسب‌وکارهای آنلاین در دوران کرونا

یکی از طبقات شغلی که شاید بیشترین ضربه را هم از کرونا و محدودیت‌های حاصل از آن متحمل شد، رستوران‌ها بودند. در اوایل کرونا و پیک‌های متعدد آن در ایران، رستوران‌ها باید تعطیل می‌شدند و در شرایطی سرویس‌دهی به مشتریان، منوط به ارائه خدمات غیرحضوری و یا بیرون‌بر بود.

در این بین رستوران‌هایی که با تجدید استراتژی‌های خود، فروش آنلاین و دلیوری را برای رستوران خود راه‌اندازی کردند، موفق شدند در این وادی تاب بیاورند و به کسب‌وکار خود ادامه دهند.

بنابراین به ‌خصوص در این روزها نقش و اهمیت یک دلیوری غذا بیشتر به چشم می‌آید. همان‌طور که برون‌سپاری ارسال بسته‌های عادی به استارتاپی هم‌چون تی نکست، توانسته زمین سودآوری و افزایش مشتری سازمان‌ها را هموار کند، انتخاب یک روش مناسب ارسال غذا هم، همین مزیت را می‌تواند برای یک رستوران در پی داشته باشد.

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برچسب‌ها: ,