باکس پیک موتوری

انواع باکس پیک موتوری و تمام ویژگی‌های آن‌ها

همان باکس پیک موتوری که همیشه در حین رانندگی درون شهر آزارمان داده است؟ همان جعبه‌ی بزرگی که تقریبا پشت هر موتورسواری هست و کسی از گزند مالیده شدن به آن در امان نیست؟ همان شیء خطرناکی که اگر به عابر پیاده‌ی کنار خیابان برخورد کند، می‌تواند با ضربه‌ی خود عابر بی‌نوا را درون جوی آب بیندازد؟ بله، داریم درباره‌ی شغل پیک موتوری و جعبه‌ای که سندش به نام این شغل خورده صحبت می‌کنیم. معلوم نیست که چرا ما ایرانی‌ها دل‌مان خواسته به جای کلمه‌ی خوب و قابل فهمی مثل جعبه، از معادل انگلیسی آن استفاده کنیم. به هر حال باکس پیک موتوری یکی از المان‌های خاصی است که یک پیک را از دیگران جدا می‌کند و مشاغلی از قبیل رستوران‌ها، کیترینگ‌های تهیه‌ی غذا، فست فودها، ادارات پست، کارواش‌های سیار و قنادی‌ها چنین جعبه‌هایی را روی موتورسیکلت پیک‌های خود سوار می‌کنند.

پیک‌های موتوری و باکس‌شان آن‌قدرها هم که در ابتدای بحث مطرح کردیم، خطرناک نیستند. اما یک باکس پیک موتوری چه ویژگی‌هایی دارد و چه چیزهایی درون آن جا می‌شود؟ چرا درِ بعضی از باکس‌ها از بغل باز می‌شود و برخی دیگر از پشت باز می‌شوند؟ چرا بعضی از باکس‌ها نسبت به بقیه زیباتر هستند؟ این سوال‌ها را بررسی کرده‌ایم و برای آنها جواب پیدا کرده‌ایم!

کار امروز را به فردا نسپارید! برای شروع همکاری با تی نکست همین حالا اقدام کنید

باکس پیک موتوری از چه ماده‌ای ساخته می‌شود؟

باکس پیک موتوری را از مواد مختلفی می‌سازند. اما بیشتر باکس‌هایی که توسط پیک‌های موتوری استفاده می‌شود از جنس فایبرگلاس ساخته شده‌اند. فایبرگلاس قابلیت انعطاف‌پذیری نسبی دارد و در هنگام ساخت، به راحتی شکل مورد نیاز را به خود می‌گیرد. به همین دلیل در کارگاه‌هایی که باکس پیک موتوری می‌سازند، این ماده به مواد دیگر ترجیح داده می‌شود. دلیل دیگری هم برای محبوبیت استفاده از فایبرگلاس در جعبه پیک موتوری وجود دارد. روی فایبرگلاس به راحتی می‌توانید نقاشی یا رنگ‌آمیزی کنید و رنگ کار شده روی این سطح، ماندگاری خوبی خواهد داشت. پیک‌های موتوری در سرما و گرما و زیر تابش آفتاب و ریزش باران در سطح شهر گشت می‌زنند و نیاز است تا رنگ استفاده شده روی باکس به مدت زیادی کیفیت خود را حفظ کند.

از کارتن پلاست، پلاستیک و فلز هم در ساخت باکس پیک موتوری استفاده می‌کنند. کارتن پلاست چیزی شبیه به کارتن خودمان است که به جای خمیر کاغذ، از پلاستیک در ساخت آن استفاده می‌شود. باکس ساخته شده با کارتن پلاست مقاومت بسیار کمی دارد و در صورت ساییدگی یا پاره شدن، تقریبا امکان ترمیم آن وجود ندارد. به همان اندازه که مقاومت باکس ساخته شده با کارتن پلاست کم است، قیمت ارزانی هم دارد و برای تهیه یک باکس کارتن پلاستی لازم نیست هزینه چندانی بکنید.

باکس فلزی امکان مانور کمی روی شکل و ابعاد به سازنده می‌دهد؛ اما کیفیت خوبی دارد و خیلی هم سبک است. با همه‌ی این تفاصیل، کمتر کسی به سمت استفاده از باکس‌های فلزی می‌رود و اکثر توجه و علاقه‌ی شرکت‌‎ها به استفاده از باکس فایبرگلاس است. این حقیقت را می‌توان با یک نگاه کوتاه به تنوع قیمتی و تنوح طراحی باکس‌های ساخته با فایبرگلاس متوجه شد.

باکس پیک موتوری

باکس پیک موتوری را در چه شکل‌هایی می‌سازند؟

سازندگان باکس پیک موتوری در این زمینه کمی خلاقیت به خرج داده‌اند و اسامی خاصی را روی این باکس‌ها گذاشته‌اند. باکس صندوقی ساده‌ترین باکسی است که در بازار پیدا می‌شود و در مقایسه با انواع دیگر، ظاهر ساده‌تری دارد. این باکس به شکل یک مکعب معمولی است و هیچ طراحی خاصی برای آن در نظر گرفته نشده است.

باکس تخم مرغی، نوعی دیگر از باکس پیک موتوری است که از روی گوشه‌های گردش می‌توان آن را از سایر باکس‌ها تمییز داد. این نوع که به اسم باکس حمل غذا هم شناخته می‌شود، به درد رستوران‌ها و شعب فست فود می‌خورد؛ زیرا در این نوع باکس پیک موتوری به حفظ دمای غذا توجه ویژه‌ای شده است و به همین دلیل می‌تواند در حفظ تازگی و گرمای مواد غذایی سهم زیادی داشته باشد. از طرف دیگر، این باکس‌ها در مقابل رطوبت و بارندگی هم مقاوم هستند و غذای درون آنها در روزهای بارانی خیس نمی‌شود. برای ساخت باکس تخم مرغی معمولا از فایبرگلاس استفاده می‌شود و برای حفظ گرما، عایق برزنتی را در آنها به کار می‌گیرند. این عایق که با نام عایق سرماگرم هم شناخته می‌شود، تمام دیواره‌های درون باکس را می‌پوشاند و مانع از اتلاف حرارتی درون جعبه می‌شود. راستی، گاهی از عبارت «هات باکس پیک موتوری» هم برای اشاره به این نوع از باکس‌ها استفاده می‌شود.

اگر در بازار بگردید، چیزی با نام باکس مربعی را هم خواهید دید که به نوعی همان باکس صندوقی است. البته بهتر است به اسم‌هایی که در این آشفته‌بازار می‌‌بینید اعتنا نکنید و چیزی را انتخاب کنید که متناسب با نیاز و سلیقه‌تان است. احتمال دارد که این اسامی گاهی به جای یکدیگر استفاده شوند و به همین دلیل بهتر است تنها به هوش و حواس خودتان اعتماد کنید.

چه چیزهایی در باکس یک پیک موتوری جا می‌شود؟

گنجایش هر باکس، به اندازه‌ی فضای درونی آن است و دقیقا به همین دلیل است که برخی از پیک‌های موتوری از پذیرفتن بسته‌های بزرگ‌تر خودداری می‌کنند. سایز باکس پیک موتوری در حالت عادی به اندازه‌ی یک مکعب با ابعاد 50 سانتی‌متر است. البته باکس‌هایی هم وجود دارند که از ابعاد 50 سانتی‌متر فراتر رفته‌اند و ابعادی بین 50 تا 60 سانتی‌متر دارند. طبیعی است که حتی در یک باکس با طول، عرض و ارتفاع 60 سانتی‌متر هم نمی‌توان مثلا یک جعبه‌ی پرینتر را جا داد و به همین دلیل است که پیک موتوری زیر بار چنین مسئولیتی نمی‌رود. در چنین مواقعی نباید تصور کنید که پیک موتوری هم دارد برایتان طاقچه بالا می‌گذارد؛ او به سایز باکس موتورش آگاه‌تر است و کاملا می‌داند که چه جعبه‌ای در آن باکس جا می‌شود. اگر بسته‌ی شما در باکس پیک موتوری جا نشود، او باید ریسک زیادی را به جان بخرد و مسئولیت امنیت بسته‌ی شما را در حال حرکت تقبل کند. معمولا کمتر کسی حاضر است برای یک انتقال بسته‌ی ساده، برای خودش مشغله‌ی فکری ایجاد کند و به همین دلیل، بهتر است برای حمل بسته‌ها بزرگ‌تر از تاکسی یا آژانس استفاده کنید.

ما در تی نکست، بسته‌هایی را برای ارسال، تحویل می‌گیریم که ابعادشان حداکثر 45 سانتی‌متر باشد. البته گاهی هم پیش می‌آید که تحت شرایط خاص، بسته‌‎هایی با عرض 50 سانتی‌متر را جابجا کنیم. با وجود اینکه ترجیح می‌دهیم به قانون 45 سانتی‌متر پایبند بمانیم و کمتر از آن کوتاه بیاییم، گاهی هم انعطاف‌پذیر عمل می‌کنیم و استثناهایی قائل می‌شویم.

باکس‌های پیک موتوری چه امکاناتی دارند؟

وقتی دنیا پیشرفت می‌کند، همه چیزش پیشرفت می‌کند و به دور از انصاف خواهد بود که انتظار پیشرفت در عضو کوچکی مثل باکس پیک موتوری را نداشته باشیم! این باکس‌ها به ویژگی‌های جدیدی مجهز شده‌اند که آنها را از حالت ساده‌ی همیشگی خارج می‌کند. ساده‌ترین کاری که در مورد باکس‌ها اجرا شده، تنوع در نوع باز شدن در آنها است. درِ بعضی از باکس‌ها از بغل باز می‌شود و برخی دیگر دارای درهای بازشونده از سمت بالا هستند. این موضوع، تفاوت خاصی در عملکرد باکس پیک موتوری ایجاد نمی‌کند و نمی‌توان برای یک طراحی در، مزیت خاصی نسبت به نوع دیگر در نظر گرفت. برخی از تولیدکنندگان برای باز و بسته شدن درهای عمودی از جک آرام‌بند استفاده می‌کنند که موجب افزایش کیفیت باکس خواهد شد.

استفاده از قفل و کلید هوشمند از دیگر پیشرفت‌های حاصله در باکس‌های پیک موتوری است. در کنار استفاده از قفل و کلید سنتی، گاهی شاهد قفل‌های هوشمندی هستیم که با استفاده از کلید مغناطیسی باز و بسته می‌شوند و در برخی نمونه‌های دیگر، حتی از ریموت کنترل هم استفاده شده است. چنین ویژگی‌هایی در یک صندوق پیک موتوری، تنها با هدف تقویت جنبه‌ی لاکچری یک کالای ذاتا غیرلاکچری به آن اضافه شده‌اند.

تقریبا اکثر قریب به اتفاق باکس‌های پیک موتوری، یک طبقه در وسط محفظه‌ی باکس دارند و فضای درونی آنها با این قطعه به دو بخش تقسیم می‌شود. البته پیک در صورت نیاز می‌تواند طبقه را بردارد و یک محفظه‌ی یک‌پارچه در اختیار داشته باشد. استفاده از چراغ شبرنگ در قسمت عقبی باکس پیک موتوری هم به تازگی رایج شده است که نقش آن در دیده شدن پیک و باکس‌اش در طول شب کاملا روشن است. گاهی هم از ترکیب چراغ شبرنگ و استیکر شبرنگ برای ایمنی بیشتر پیک موتوری استفاده می‌شود.

ایمنی خود باکس‌ها هم به مرور زمان بیشتر شده است. جنس موادی که در ساخت صندوق پیک موتوری استفاده می‌شود، تا حدی ضدضربه است و فایبرگلاس در این زمینه از مواد دیگر بهتر عمل می‌کند. جنس فایبرگلاس به شکلی است که تا حد زیادی ضربه‌های وارد شده را دفع می‌کند. حتی در صورت شکسته شدن بخشی از باکس فایبرگلاس، می‌توان آن را با استفاده از مواد مشابه جوش داد. استفاده از عایق گرما هم ویژگی دیگری در باکس‌های جدید است. این عایق را با نام عایق سرماگرم می‌شناسند.

خیلی از انواع باکس پیک موتوری قابلیت چاپ تبلیغات دارند و شرکت‌ها هم از کنار داشتن این قابلیت به راحتی نمی‌گذرند. چاپ و رنگ‌آمیزی در باکس‌های فایبرگلاس بهتر از انواع دیگر اجرا می‌شود و سفارش‌دهنده‌ی باکس پیک موتوری می‌تواند در زمان تعیین جنس و شکل باکس، طرح مورد نظرش را هم برای مجری مشخص کند. لایت باکس از دیگر ویژگی‌های جدیدی است که در بازار باکس پیک موتوری دیده می‌شود. وجود چنین امکانی باعث می‌شود تا باکس معمولی به باکس چراغ‌دار تبدیل شود و زیر چراغ آن می‌توانید لوگو یا تصویر مورد نظرتان را به نمایش درآورید. چنین کاری موجب بیشتر دیده شدن برند شما در طول شب می‌شود.

[yasr_visitor_votes readonly="false"]
برچسب‌ها: , ,