مدیر لجستیک

مدیر لجستیک کیست و چه وظایفی دارد؟

مدیریت لجستیک یکی از اجزای ضروری مدیریت زنجیره تامین است که در مسیر محصول و خدمات از مبدا تا نقطه مصرف، نقشی اساسی و بسیار مهم دارد. با رشد سریع بازارهای جهانی، مدیریت کارآمد و موثر فرآیندهای زنجیره تامین و لجستیکی، برای سازمان‌هایی که به دنبال مزیت رقابتی ویژه‌ای هستند، اهمیت بیشتری یافته است.اما یک مدیریت مطلوب لجستیکی به یک مدیر لجستیک مطلوب هم نیاز دارد.

همانند سایر شغل‌های دنیا، مدیر لجستیک هم چارچوب‌های خاص خود را دارد که در ادامه، این جایگاه شغلی را بیشتر می‌شناسیم.

مدیر لجستیک؛ ناظمِ یک کسب و کار

لجستیک یک الگوی پیچیده از حمل‌ونقل است که حمل و دریافت، واردات و صادرات، مدیریت انبار و موجودی، برنامه‌ریزی فرآیند ارسال و سایر خدمات به مشتریان را پوشش می‌دهد. این الگو ،دریافت محصول از سمت مشتری را در زمان و مکان مناسب، با کیفیت و قیمت رضایت‌بخش، تضمین می‌کند. مدیر لجستیک مسئول برنامه‌ریزی، مدیریت و نظارت بر عملیات‌هایی است که همه این موارد را ممکن می‌سازد.

از بخش خصوصی و مشاغل کوچک گرفته تا سازمان‌های دولتی و شرکت‌های بزرگِ چند ملیتی که به نوعی تجارت دارند، نیازمند یک مدیر لجستیک ماهر هستند.

سازمان‌های نظامی و دولتی هم از مدیران لجستیک برای کمک به برنامه‌ریزی و جابه‌جایی مقادیر عظیمی از کالاها مانند تجهیزات و پرسنل نظامی استفاده می‌کنند. این وظایف نیازمند مدیر لجستیکی است که به درستی، کارآمد و متناسب با بودجه، کارها را سامان دهد.

لجستیک خود را به تی نکست بسپارید

مدیر لجستیک

مدیر لجستیک چه کار می‌کند؟

مدیر لجستیک نظارت و رهبری بر تیمی از متخصصان و مدیران عملیاتی لجستیک را بر عهده دارد. وظایف و مسئولیت‌های روزانه یک مدیر لجستیک ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • مدیریت موجودی دقیق انبارهای ذخیره‌سازی محصولات
  • تسهیل روابط تجاری با مشتریان و تامین‌کنندگان
  • مدیریت و نظارت بر برنامه زمان‌بندی شده برای محموله‌های ورودی و خروجی
  • هدایت جریان مواد اولیه و محصولات یک سازمان در مسیر لجستیکی
  • همکاری با سایر بخش‌های سازمان برای هماهنگی و بهینه‌سازی امور تاثیرگذار بر لجستیک مجموعه
  • مدیریت و نظارت بر کار کل تیم لجستیکی

حقوق و رشد شغلی مدیر لجستیک

از آنجا که عملکرد فرآیند لجستیک و زنجیره تامین یک شرکت، مستقیما بر سودآوری آن تاثیر می‌گذارد، نیاز به مدیران لجستیک ماهر روز به روز افزایش می‌یابد. چرا که شرکت‌ها در هر اندازه‌ای که باشند برای موقعیت‌های برتر در بازار داخلی و حتی جهانی رقابت می‌کنند. بنابراین با بزرگ‌تر شدن اهداف و نیازهای لجستیکی، مدیران بزرگ‌تر و اثرگذارتری هم باید به میدان بیایند!

پس سطوح بالاتر تجربه و تحصیلات می‌تواند منجر به افزایش حقوق دریافتی یک مدیر لجستیک شود. بر اساس داده‌های دستمزد و استخدام شبکه اطلاعات شغلی وزارت کار ایالات متحده آمریکا در سال 2020 و انجمن مدیریت زنجیره تامین (ASCM)، 84 درصد از متخصصان زنجیره تامین دارای مدرک کارشناسی یا بالاتر هستند و دستمزدی 24 درصد بیشتر از متوسط ​​حقوق ملی آمریکا دریافت می‌کنند. آن دسته از متخصصان زنجیره تامین با مدرک کارشناسی ارشد یا بالاتر، در مقایسه با همکاران صنعت خود که تنها دارای مدرک کارشناسی هستند، به طور متوسط 17243 دلار بیشتر از حقوق متوسط ​​سالانه آن‌ها دریافت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: خدمات لجستیکی و انواع آن؛ از 1PL و 2PL تا نسل دهم خدمات لجستیکی

مدیر لجستیک
مدیر لجستیک

آموزش و تربیت یک مدیر لجستیک مطلوب

مدرک کارشناسی با تمرکز بر مدیریت زنجیره تامین، لجستیک، امور مالی یا فناوری اطلاعات می‌تواند زمینه لازم برای پیشرفت در نقش یک مدیر لجستیک را فراهم کند.

در نظرسنجی حقوق و دستمزد سالانه مدیریت لجستیک برای سال 2020 در آمریکا، 45 درصد از پاسخ‌دهندگان اظهار کردند که مهم‌ترین گام برای پیشرفت آن‌ها در حوزه لجستیک، ادامه تحصیل از طریق گذراندن دوره‌ها یا کسب مدرکی دیگر (اضافی‌تر) علاوه بر موارد بالا بوده است. 22 درصد از جامعه آماری این نظرسنجی، صرف «اخذ مدرک» را به عنوان عامل پیشرفت معرفی کرده‌اند.

بسیاری از مدیران لجستیک حال حاضر آمریکا، دارای مدرک کارشناسی ارشد در مدیریت زنجیره تامین، امور مالی یا کسب و کار هستند.

حتی یک دوره آنلاین هدفمند می‌تواند به متخصصان این حوزه کمک کند تا تمرکز خود را در تخصصی مانند لجستیک تقویت کنند.

مهارتها و دانش مدیر لجستیک

علاوه بر آموزش خوب در زمینه کارکردهای صنعتی، مهارت‌های دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند برای موفقیت حرفه‌ای در زمینه لجستیک ضروری باشند، به ویژه برای یک مدیر!

از آنجا که کار اصلی یک مدیر لجستیک، هماهنگ‌کردن یک مجموعه کار و عملیات مختلف است، مهارت‌های ارتباطی باید به خوبی توسعه یافته و انعطاف‌پذیر باشند. علاوه بر این، تمایل به فناوری اطلاعات و توسعه دانش نرم‌افزاری نیز مهم است.

با توجه به اینکه فناوری و بازارهای جهانی دائما در حال تغییر هستند و باوجود تاثیر همه‌گیری ویروس کرونا بر زنجیره تامین، مدیران لجستیک امروزه با شبکه پیچیده‌ای از فعالیت‌های لجستیکی مواجه هستند که مدیریت دقیقی می‌طلبد. داشتن مهارت‌های سازمانی و توانایی خلاقانه حل مسئله، برای موفقیت در این نقش و برای ادامه رشد حرفه‌ای، ضروری به نظر می‌رسد.

منبع: وب‌سایت دانشگاه ایالتی میشیگان آمریکا

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *