مدیریت زنجیره تامین

API یا EDI؛برای مدیریت زنجیره تامین کدام بهتر است؟

لجستیک و زنجیره تامین اکوسیستم‌های بسیار پیچیده‌ای هستند که مشارکت‌کنندگان و فناوری‌های زیادی در آن‌ها دخیل هستند. برای مدیریت زنجیره تامین در این محیط در هم تنیده و به هم پیوسته، ادغام و تجمیع  فرآیندها کاربرد زیادی خواهد داشت، زیرا اجازه می‌دهد اطلاعات متمرکز و همگام از همه ذینفعان دریافت شود. وقتی صحبت از ادغام زنجیره تامین می‌شود، دو فناوری شناخته شده وجود دارد که آن را ارائه می‌دهند: API ها و EDI ها.

API چیست؟

API مخفف Application Programming Interface  و به معنی «رابط برنامه نویسی نرم افزار کاربردی» است. API ها پیوندی بین سیستم‌های نرم‌افزاری مختلف از طریق ارتباط کاربران آن هستند.

از طریق API ها، یک کسب و کار می‌تواند فناوری خود را به هر نرم‌افزار شخص ثالثی متصل کند. این یک روش مقرون به صرفه و قابل اعتماد برای ادغام چندین سیستم نرم‌افزاری، بدون نیاز به توسعه ابزارهای داخلی است.

API
API

API ها علاوه بر مدیریت زنجیره تامین، به طور گسترده در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرند. در حقیقت حدود 25 درصد از کل تعاملات B2B از طریق API ها انجام می‌شود.

در حالی که API ها مدرن‌تر و پیشرفته‌تر هستند، در صنعت لجستیک و مدیریت زنجیره تامین به دلیل ملاحظات مالی یا منابع، هنوز در بسیاری از روندهای اجرایی، از EDI استفاده می‌کنند. عملکرد هر دو این فناوری‌ها اساسا یکسان است، اما هنوز بحث‌های زیادی بر سر این دو گزینه وجود دارد. علی‌رغم همه قابلیت‌های API ها، EDI هنوز ریشه در صنعت زنجیره تامین دارد.

ارسالی ایمن، راحت و به‌صرفه با تی‌ نکست

EDI چیست؟

EDI مخفف Electronic Data Interchange و نسخه قدیمی نرم افزار ادغام است که مبادله الکترونیکی داده‌ها از رایانه به رایانه، تعریف می‌شود. تعریف ساده EDI یک قالب الکترونیکی استاندارد است که جایگزین اسناد کاغذی مانند سفارشات خرید یا فاکتورها می شود. با این شیوه سازمان‌ها توانستند در وقت خود صرفه‌جویی کرده و خطاهای پرهزینه ناشی از پردازش دستی را حذف کنند.

EDI
EDI

EDI که برای اولین بار در دهه 1970 مورد استفاده قرار گرفت، مبنایی برای انتقال داده بین سیستم‌های فناوری در زنجیره‌های تامین شد. با پیشرفت تکنولوژی، EDI ها در مقایسه با API ها که با سرعت بیشتری کار می‌کنند، از توانایی کمتری از خود نشان دادند. با این حال بسیاری از شرکت‌ها هنوز به دلیل دلایل مختلف مانند بودجه کم، مشکلات توسعه و اجرا و ….، در تغییر EDI خود به API تردید دارند.

بیشتر بخوانید: لجستیک و زنجیره تامین در عصر ما؛ ۱۰ تکنولوژی برتر لجستیک و زنجیره تامین در سال ۲۰۲۰

API یا EDI؛ کدام برای مدیریت زنجیره تامین راهگشا است؟

هر دو API و EDI به عنوان مکانیسم‌های تبادل داده عمل می‌کنند. در سال‌های گذشته، EDI ها عمدتا منسوخ شده و به تدریج API ها جایگزین شدند. تجربه این سال‌ها نشان داده که نیازهای مدرن زنجیره‌های تامین از سمت API بهتر پاسخ داده می‌شود.

EDI_vs_API
EDI_vs_API

در حالی که API ها پیشرفته‌تر هستند اما این بدان معنا نیست که EDI ها از محیط زنجیره تامین حذف خواهند شد. علاوه بر این، همه API ها دغدغه یکپارچه‌سازی و ادغام را به طور کامل حل نمی‌کنند.

توسعه و پذیرش API ها در صنعت لجستیک راهی طولانی در پیش دارد  و صرف استفاده از API ها کافی نیست. بسیار مهم است که از راه‌حل‌هایی استفاده کنید که  ROI یا بازگشت سرمایه را هم به همراه داشته باشد، نه فقط بار پیاده سازی و اجرای شما را کاهش دهد.

تجربه ما در تی نکست هم بیشتر سمت و سوی API را دارد. ارزش افزوده‌ای که برای ارائه بهینه و کاربردی‌تر خدمات در اختیار مشتریان قرار گرفته است.

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برچسب‌ها: , ,