ترخیص موتور سیکلت | افسر اهنمایی و رانندگی در حال جریمه موتور سییکلت

برای ترخیص موتور سیکلت چه مدارک و کارهایی نیاز است؟

رانندگی با موتور سیکلت آدابی دارد که در صورت تخطی کردن از آن‌ها ممکن است با اتفاقات ناخوشایندی مواجه شوید. یکی از بدترین اتفاقاتی که ممکن است برای هر موتورسواری به‌ویژه پیک موتوری ها رخ دهد، توقیف موتور سیکلت و قرار گرفتن آن روی کشنده‌ی ترسناکی به نام کفی است. این اتفاق مثل کابوسی است که متاسفانه پشت سر هم تکرار می‌شود و برای رهایی از آن باید تجربه‌ی لازم را به دست بیاورید. بیایید با هم مرحله به مرحله روند ترخیص موتور سیکلت توقیف شده را بررسی کنیم. در این راه کنار شما هستیم تا موتور سیکلت زیرپایتان را آزاد کنید.

برای شروع همکاری با تی نکست، همین حالا اقدام کنید

چرا موتور سیکلت توقیف می‌شود؟

برای خیلی‌ها سوال است که اصلا چرا باید موتور سیکلت را توقیف کنند؟ چه دلیلی برای ضبط کردن وسیله نقلیه افراد وجود دارد و چه کسی از این قضیه سود می‌برد؟ آیا این کار قانونی است؟ واقعا راه دیگری برای کنترل آن وجود ندارد؟ و این‌که پلیس راهنمایی و رانندگی واقعا بر اساس چه قانونی موتور سیکلت مردم را توقیف می‌کند؟ درباره‌ی چرایی توقیف موتور سیکلت حرف‌های زیادی وجود دارد که در این مقال نمی‌گنجد. حرف زدن درباره‌ی این موضوع می‌تواند حرکت کردن روی لبه‌ی تیغ باشد و عواقب جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد! اما خیلی از شرایطی که به توقیف موتور سیکلت منجر می‌شوند، دلیل نقض قانون دارند. مثلا ممکن است به دلیل نداشتن مدارک رانندگی یا تخلف در ورود به خط ویژه و مواردی از این دست، موتور سیکلت شما توقیف شده باشد. پس بهتر است با این تفکر جلو برویم که اگر موتور سیکلت شما توقیف شده است، حتما پشت سر این اتفاق دلایلی قانونی وجود دارد.

 

توقیف موتور سیکلت و سوار کردن آن روی کفی

 

برای ترخیص موتور سیکلت چه کار باید کنیم؟

بگذارید یک چیز را برایتان مشخص کنیم؛ رفع توقیف موتور سیکلت از پارکینگ کار آسانی نیست و کلی زمان و انرژی از شما خواهد گرفت. برای ترخیص موتور سیکلت باید حداقل ۳ روز از توقیف موتور سیکلت گذشته باشد. بعد از گذشت این بازه‌ی زمانی باید با در دست داشتن اسناد و مدارک به ستادهای ترخیص موتور سیکلت شهرتان مراجعه کنید. مهم‌ترین ستاد ترخیص شهر تهران در منطقه خلیج (شماره ۲) قرار دارد و یکی از شلوغ‌ترین مراکز در بین ستادهای ترخیص موتور سیکلت و خودرو است.

در هنگام مراجعه به ستاد ترخیص باید سند مالکیت وسیله را به همراه داشته باشید و کارت موتور سیکلت هم که دیگر نیازی به بیان کردن ندارد. شناسنامه و کارت ملی و گواهینامه و تمام مدارک این‌چنینی هم که همیشگی هستند و طبعا در اینجا هم لازم می‌شوند. طبق معمول روال اداری باید چند دست کپی از مدارک‌تان هم داشته باشید. همچنین باید برگه انتقال پارکینگ، برگه پرداخت عوارض شهرداری و برگه تسویه خلافی و قبض پرداخت هزینه کفی را نیز همراه خود داشته باشید. داشتن بیمه هم برای بیرون آوردن موتور ضروری است و جزء بایدها محسوب می‌شود. البته گویا موتورسیکلتی که بیمه ندارد نیز می‌تواند ترخیص شود؛ البته با این شرط که از دفتر بیمه معرفی‌نامه بیاورد و اعلام کند که برای تمدید بیمه اقدام کرده است. به عنوان یک راه جایگزین، فرد صاحب موتور سیکلت می‌تواند در همان دفتر پلیس تعهد بدهد که برای تمدید یا صدور بیمه نامه اقدام خواهد کرد. در برخی از دفاتر، امکان خریدن بیمه‌نامه از نمایندگی مستقر در آن‌جا هم فراهم شده است. البته بهتر است روزه‌ی شک‌دار نگیرید و بیمه‌نامه را از پیش آماده کرده باشید.

همان‌طور که گفتیم باید خودتان را برای کلی معطل شدن و توی صف ایستادن آماده کنید؛ چرا که ستادهای ترخیص موتور سیکلت اصلا خلوت نیستند و بسیاری از افراد مانند پیک موتوری ها نیز درست مثل شما به بلای توقیف موتور سیکلت گرفتار آمده‌اند. حال باید از این صف به آن صف بروید و از این باجه به آن باجه راهی شوید تا پس از پرداخت تمام هزینه‌ها و گرفتن تمام امضاها بتوانید اجازه‌ی بیرون آوردن موتورسیکلت از درون پارکینگ را بگیرید. صبر کنید! هنوز برای تحویل گرفتن موتورسیکلت کار دارید. در این مرحله پس از به پایان رساندن کارهای اداری، آدرس یکی از پارکینگ‌های سطح شهر به شما داده می‌شود تا برای تحویل گرفتن موتورسیکلت به آن‌جا مراجعه کنید. حالا می‌توانید پس از پرداخت هزینه پارکینگ، موتورسیکلت را تحویل بگیرید.

خرج ترخیص موتور سیکلت چقدر می‌شود؟

زمانی که موتور سیکلت‌تان توقیف شود و به پارکینگ برود، هر پولی که قبلا از پرداخت کردن‌اش فرار کرده‌اید را باید بپردازید! تازه آن‌ زمان متوجه می‌شوید که چوب خط‌تان تا چه اندازه پر شده است. هر خلافی که کرده‌اید و هر فعل غیرمجازی که روی موتور انجام داده‌اید، در این مرحله برایتان روشن خواهد شد! به نوعی که می‌توان این لحظه را به روز حساب تشبیه کرد! برای ترخیص موتور سیکلت ابتدا باید خلافی موتور سیکلت را به صورت کامل پرداخت کنید؛ این کار با مراجعه به دفاتر پلیس +10 قابل انجام است. به ازای تعداد شب‌هایی که موتور سیکلت‌تان در پارکینگ خوابیده، باید پول پارکینگ بدهید تا اجازه‌ی ترخیص موتور سیکلت را برایتان صادر کنند. هزینه پارکینگ موتور سیکلت به ازای هر شب محاسبه می‌شود و چیزی بین ۲۰۰۰ تا ۳۵۰۰ تومان به ازای هر شب تعیین شده است. ضمنا این‌که در مدت خواب، موتور سیکلت شما در پارکینگ چقدر زیر آفتاب و باران مانده است، برای هیچ‌کس اهمیتی ندارد! این‌که شما از وضعیت موتورسیکلت‌تان ناراضی هستید نیز به همین وضع بی‌اهمیت تلقی می‌شود. گاهی وقت‌ها اصلا نباید به چیزی اعتراض کنید و اگر می‌توانید، فقط باید موتورتان را بردارید و در بروید! همین که توانسته‌اید موتورتان را ترخیص کنید، یعنی خیلی آدم پیگیر و سرسختی هستید و ما بابت این موضوع تنها می‌توانیم به شما تبریک بگوییم!

 

پارکینگ موتور سیکلت

 

چاره‌ی دیگری نداریم!

امیدواریم که توانسته باشید موتورتان را آزاد کنید؛ اما بیایید کمی درباره‌ی توقیف و ترخیص موتور سیکلت با هم درد و دل کنیم. می‌دانید کجای این قضیه دردناک است؟ این که برای کوچک‌ترین تا بزرگ‌ترین جرایم مربوط به موتور سیکلت، تنها یک جریمه‌ی کلی وجود دارد: این‌که موتورتان را یک غول فلزی به اسم کفی بردارد و به پارکینگ ببرد. یعنی اگر به صورت کاملا اتفاقی یادتان رفته باشد که کلاه کاسکت را سرتان بگذارید، باید همان جریمه‌ای را بپردازید که یک موتورسوار لایی‌کش پرداخت می‌کند. می‌توانید موضوع را با تخلفات مربوط به خودرو مقایسه کنید. آیا کسی که با رانندگی خطرناک امنیت جاده‌ها را به هم می‌ریزد، به اندازه‌ی کسی که تنها خطایش نبستن کمربند بوده جریمه می‌شود؟ در آن شرایط پلیس سعی می‌کند بین جرایم مختلف تفاوت قائل شود. اما وسیله‌ی زیرپای موتورسوار با یک تخلف کوچک سر از پارکینگ درمی‌آورد.

همین استفاده از عبارت «ترخیص» برای موتورسیکلت کمی عجیب است. ترخیص درباره‌ی بیمارستان و مرخص کردن بیمار از آن معنا پیدا می‌کند. در مورد خارج کردن کالاهای وارداتی از گمرک هم می‌توان از این واژه استفاده کرد. اما واقعا چرا باید موتورسیکلت را توقیف کنیم که بعد نیاز به ترخیص آن وجود داشته باشد؟ واقعا چرا مردم را به جایی می‌رسانیم که برای ترخیص موتور سیکلت این‌قدر به دردسر بیفتند؟ پاسخ به این سوال را باید از مسئولان پلیس راهور درخواست کرد.

[yasr_visitor_votes readonly="false"]