پایداری کسب و کارها

پایداری کسب و کارها و عوامل موثر بر آن

پیش‌تر در مطالب مختلفی از اهمیت لست مایل دلیوری و عناصر موثر در انتخاب یک شرکت ارسال بسته سخن گفتیم. با توجه به تمامی این موارد، اهمیت پرداختن به نقش آخرین مرحله از فرآیند ارسال بسته یا همان لست مایل دلیوری در حیات و پایداری کسب و کارها، ما را بر آن داشت که به طور مجزا و دقیق‌تری این ارتباط را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهیم.

احتمالا گوشتان به این جمله آشنایی دارد که پایداری یک کسب و کار اگر از تاسیس و راه‌اندازی آن سخت‌تر نباشد، آسان‌تر هم نیست. جدای از شرایط و چارچوب‌های دشوار و دقیق برای حفظ پایداری کسب و کارها، بحران‌های این روزهای فضای اقتصادی کشور هم‌چون تحریم، کرونا و … هم مزید بر علت است که باید کاملا حساب‌شده و با برنامه جلو رفت. در این تنگناها شاید یک تحلیل اشتباه مساوی با پایان کسب وکار شما باشد.

برای شفاف‌تر شدن نقش لست مایل دلیوری در حفظ و پایداری کسب و کارها ، ابتدا به برخی عوامل موثر در این موضوع اشاره می‌کنیم و ارتباط آن‌ها با انتخاب شیوه ارسال مرسولات را ارزیابی خواهیم کرد.

عوامل موثر در پایداری کسب و کارها

1- سیاست سازمانی

قبل‌تر از هر اقدام عملی برای حفظ پایداری در مجموعه خود، باید سیاست‌گذاری و رویکردهای استراتژیک سازمان، دارای چنین دغدغه و نگرشی باشند. واضح است که دریچه نگاه در تصمیم‌گیری‌های کلان و برنامه‌ریزی‌های بلندمدت، مسیر اجرایی و پتانسیل اقدامات موردنیاز برای پایداری کسب و کارها را ترسیم خواهد کرد. گاه در بعضی سازمان‌ها به قدری سهم توسعه و برنامه‌ریزی‌های معطوف به آن افزایش می‌یابد که تمرکزی برای اقدامات حول پایداری باقی نمی‌ماند. رشد و توسعه سازمان امری مهم و ضروری است اما بستر این رشد، حفظ شرایط مطلوب یا فعلی خواهد بود.

این که زمان ترسیم این سیاست‌ها چه میزان دغدغه مخاطبین و مشتریان لحاظ شود، نکته‌ای مهم است که نشانگر توجه سازمان به جامعه مخاطب خود است. از کیفیت محصولات تا شرایط ارسال آن‌ها، می‌تواند در چارچوب برنامه‌ریزی‌های سازمان جای بگیرند. این‌که به فرآیند ارسال به عنوان پروژه لحظه‌ای نگاه نشود، خود یک نشانه است!

ارسال سریع و راحت؛ همین الان!

2- مشتری وفادار

همان‌طور که در مورد قبلی اشاره شد که سازمان نباید تمام ذهنیت خود را معطوف به توسعه کند، در این مقوله نیز توجه صرف به جذب مشتری جدید هم، می‌تواند آسیب‌های خاص خود را به دنبال داشته باشد.

این که تمام امتیازات، تسهیل شرایط و بسترسازی‌ها برای مشتری جدید و جذب او تدارک دیده شود و سازمان برنامه‌ای برای حفظ و ایجاد وفاداری در مشتریان قبلی و ثابت خود نداشته باشد، یک خطای محاسباتی پر هزینه است!

اگر یک مشتری در تماسی از شیوه ارسال خدمات شما شکایت می‌کند، پیگیری و حل این موضوع و مهم‌تر از آن پیشگیری از ایجاد این مشکل برای سایر مشتریان روتین، باید اولویت بالاتری برای شما داشته باشد تا جذب یک مشتری دیگر و پاسخ به تماس او! چرا که این مشتری علاوه بر تکرار خریدهای آتی، پتانسیل و امکان تبلیغ شما برای دیگران را هم خواهد داشت. به‌طبع از دست رفتن این گزینه ریسک بسیار بالاتری دارد تا عدم تبدیل یک لید به مشتری!

 

مشتری وفادار
مشتری وفادار

برخی از راه‌های افزایش وفاداری مشتریان:

  • به نظرات و نیازهای مشتریان توجه کنید
  • از مشتریان خود قدردانی کنید
  • در دسترس و پاسخ‌گو باشید
  • ارتباط با مشتریان را قطع نکنید
  • در دریافت بازخورد آن‌ها مشتاق باشید
  • تفاوت خود و رقبا را به آن‌ها نشان دهید

3- فرآیندهای سازمانی

از نقطه صفر تا رسیدن خدمات به دست مشتری مراحلی طی می‌شود که علاوه بر اهمیت و پیوستگی آن‌ها، بهبود و تسهیل این فرآیندها باید همیشه مورد رصد مسئولین آن سازمان باشد.

اگر فقط پروسه پس از سفارش و درخواست‌های مشتریان را مد نظر قرار دهیم، بعد از ثبت سفارش حجم انبوهی از عملیات پدیدار خواهند شد. تامین، بسته‌بندی، زمان‌بندی، نحوه ارسال بسته و خدمات جانبی آن، مراحل زنجیرواری هستند که اخلال در هر بخش، کل فرآیند را زیر سوال می‌برد.

از لحظه درخواست مشتری و چه بسا تامین مواد اولیه، سازمان درگیر امور لجستیکی می‌شود و شیوه مدیریت این حوزه به‌طور مستقیم روی مشتریان سازمان تاثیرگذار است. این‌که بسته شما با چه دقتی، به‌موقع و حتی با چه ادبیات و پوششی تحویل مشتری شود، خواه ناخواه تصویری از شما در ذهن تداعی خواهد کرد!

بنابراین مدیریت و چیدمان فرآیندها به خصوص در بخش لجستیکی که یکی از گذرگاه‌های ارتباطی شما با مشتریان تلقی می‌شود، بسیار حائز اهمیت است. اینجاست که دوراهی بین انجام فرآیند ارسال کالا درون سازمان و برون‌سپاری آن ایجاد می‌شود.

 

برون سپاری
برون سپاری

به‌طور قطع انجام تخصصی و بهینه امور لجستیکی، با برون‌سپاری سرانجام بهتری خواهد داشت. چرا که شرکتی هم‌چون تی‌ نکست علاوه بر تجربه کافی در این حوزه، بهینه‌سازی زمان و هزینه را هم برای سازمان در پی خواهد داشت.

ارسال بسته با تی نکست را تجربه کنید

بیشتر بخوانید: بهبود فرآیندهای سازمانی در صنعت پست و لجستیک چه نقشی دارند؟

4- نیروی کار یا شریک تجاری

نیروی انسانی شما کسانی هستند که ارزش‌ها، اهداف و رسالت شما را دنبال، اجرا و نمایان می‌کنند. نیروی انسانی که این‌روزها از آن به عنوان سرمایه انسانی یاد می‌شود، مزیت رقابتی کمیاب و اثرگذار سازمان‌ها هستند. عایدی و ارزش افزوده‌ای که نیروی کار استخدامی و یا شخص ثالث برای شما ایجاد می‌کند، با هیچ منبع دیگری قابل قیاس نیست. این آورده‌ها قطعا به پایداری سیستم می‌انجامد. نبوغ و نوآوری که در سازمان سر می‌زند، ریشه آن در نیروی همان سازمان است!

 

برون سپاری
برون سپاری

بنابراین انتخاب نیروی کار که همان مجریان سیاست‌های شما لقب می‌گیرند، چه کسانی که به استخدام شما درمی‌آیند و چه طرف سومی که بخشی از امور محوله را مطابق خواست شما اجرا می‌کند، نقش بسزایی در پایداری کسب ‌و کار شما دارد.

5- جریان نقدی / سودآوری

هرچه از نیروی انسانی با کیفیت، مشتری وفادار و فرآیندهای بهینه سازمانی صحبت در میان باشد، باز هم از عوامل اثرگذاری در پایداری کسب و کارها هم‌چون جریان نقدی و سودآوری نمی‌توان گذر کرد.

حسب تعاریف علمی جریان نقدی و سودآوری، می‌توان این‌گونه بیان کرد که جریان نقدی تفاوت بین جریان نقدی ورودی به سازمان با جریان نقدی خروجی است اما سودآوری اختلاف بین میزان درآمد و هزینه‌های سازمان است. به تعبیری سود آن چیزی است که روی کاغذ و در فرآیند فروش حاصل شده اما جریان نقدی میزان وصول مطالبات حاصل از فروش است. به‌طوری که یک سازمان می‌تواند سودده باشد، اما موعد تسویه حساب آن با مشتری خود ممکن است در آینده چند روزه و چند ماهه باشد.

در این میان مبحثی کلیدی تحت عنوان تاب‌آوری مالی به میان می‌آید که بیانگر میزان مدیریت و توان یک سازمان از زمان ارائه خدمت تا دریافت مطالبات است. در واقع میزان زمانی که یک کسب وکار می‌تواند قبل از تسویه حساب با مشتریان خود سرپا بماند.

 

جریان نقدی
جریان نقدی

حسب موارد گفته شده هر دو مولفه سودآوری و جریان نقدی در پایداری کسب و کارها نقش تعیین کننده‌ای دارند.

براساس تحقیقات انجام شده توسط یک شرکت مشاوره فناوری اطلاعات به نام Capgemini، لست مایل دلیوری به طور متوسط 41% از کل هزینه‌های زنجیره تامین را شامل می‌شود. پس در یک سازمانی که امور لجستیکی خود را برون‌سپاری کرده است، انتخاب یک شرکت واسط لجستیکی که این کار را با هزینه‌ای ‌به‌صرفه انجام دهد، نقش تعیین‌کننده‌ای در سودآوری، جریان نقدی و در نهایت معادلات مالی آن سازمان خواهد داشت.

نتیجه‌گیری

عوامل مهمی در پایداری کسب و کارها به اختصار بیان شد. پیرو موضوع اصلی این مطلب، سازمان‌ها و کسب و کارهایی که ارسال را هم در چارچوب کاری خود گنجانده‌اند، می‌توانند با انجام مدون این مهم، عناصری چون افزایش مشتری وفادار، بهینه‌کردن فرآیندهای سازمانی، سودآوری و … را به تحرک مثبت در مسیر پایداریِ هرچه بیشتر سازمان هدایت کنند.

«تی نکست؛ همراه لجستیک کسب و کارها»، همراهی که به دنبال پایداری سازمان‌ها با اجرای صحیح لست مایل دلیوری یا همان ارسال محصولات بوده و ارزش آفرینی لجستیک پایدار را هدف خود تعریف کرده است.

 

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برچسب‌ها: ,