ماموران راهنمایی و رانندگی و خلافی موتور سیکلت

استعلام خلافی موتور سیکلت و خودرو با انواع روش های ممکن

اکثر موتوری‌ها بارها به دلایل مختلف جریمه شده‌اند و به همین دلیل، دل خوشی از پلیس راهنمایی و رانندگی ندارند. اما آیا این جریمه‌ها بی‌دلیل است؟!در میان دلایلی که برای جریمه شدن موتورسوارها به ویژه پیک موتوری ها وجود دارد، نداشتن کلاه ایمنی، رد کردن چراغ قرمز، نقص مدارک و سرعت زیاد بیشتر از موارد دیگر تکرار می‌شوند. این موضوع در مورد موتوری‌ها به یک شکل و در دارندگان خودرو به شکلی دیگر تکرار می‌شود. خیلی از راکبان موتور سیکلت و رانندگان خودروی شخصی اعتقاد دارند که پلیس‌ها به بهانه‌های واهی و بدون داشتن دلیل موجه اقدام به جریمه کردن می‌کنند؛ اما بعید به نظر می‌رسد که یک مامور زحمتکش راهنمایی و رانندگی تنها از سر لج و لجبازی کسی را جریمه کند. مساله بر سر این است که خیلی از جریمه‌ها را به چشم می‌بینید و آن قبض‌های دردناک را جلوی چشم‌تان صادر می‌کنند. ولی خیلی‌های دیگر را نمی‌بینید و تازه زمانی متوجه بزرگی موضوع می‌شوید که برای استعلام خلافی موتور سیکلت و خودرو اقدام کرده باشید.

برای شروع همکاری با تی نکست، همین حالا اقدام کنید

برای استعلام خلافی موتور سیکلت و خودرو روش‌های زیادی وجود دارد که در تمام این روش‌ها، وجود کارت وسیله‌ی نقلیه الزامی است. دو عدد مهم روی کارت مالکیت وسیله نقلیه درج شده است که تنها با استفاده از آن‌ها می‌توانید به سوابق خلافی وسیله نقلیه‌تان دسترسی داشته باشید. پس قبل از هر چیز، از در اختیار داشتن کارت مالکیت اطمینان حاصل کنید و سپس یکی از روش‌های زیر را انتخاب کنید.

1- استعلام خلافی موتور و خودرو با استفاده از سایت اینترنتی پلیس راهور

ساده‌ترین راه برای گرفتن خلافی موتور سیکلت و خودرو، وبسایت اینترنتی پلیس راهور ناجا است که زیر نظر نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مدیریت می‌شود. تمام خلافی‌هایی که برای موتور سیکلت و خودروی شما صادر می‌شوند، با یک تاخیر ۷۲ ساعته در این سامانه قابل دیدن هستند و می‌توانید مستقیما از همین سایت برای پرداخت خلافی موتور سیکلت و خودرو هم اقدام کنید. هر بار که این سایت را باز می‌کنید، تاریخ آخرین به‌روزرسانی آن را خواهید دید و می‌توانید با وارد کردن کد درج شده زیر بارکد کارت وسیله نقلیه، میزان خلافی آن را چک کنید. طبیعی است که برای این روش نیاز به پرداخت کارمزد ندارید و گرفتن خلافی موتور سیکلت و خودرو در این روش کاملا رایگان است.

2- استعلام خلافی با استفاده از روش پیامکی

برای گرفتن خلافی می‌توانید از روش پیامکی هم استفاده کنید. برای این کار کافی است موبایل‌تان را بردارید و شماره VIN درج شده روی کارت مالکیت را به شماره 1101202020 پیامک کنید. منظور از VIN همان کد ۱۷رقمی است که با IR شروع می‌شود. با این کار یک پیامک به موبایل‌تان ارسال می‌شود و ضمن اعلام کردن میزان خلافی موتور سیکلت و خودرو، شناسه قبض و شناسه پرداخت را یک‌جا برایتان می‌فرستد. با دانستن این شناسه‌ها می‌توانید از دستگاه‌های عابربانک ATM و پایانه‌های فروش POS برای پرداخت قبض‌های خلافی موتور سیکلت و خودرو اقدام کنید. در روش پیامکی، تنها هزینه‌ای که برای بررسی میزان خلافی پرداخت می‌کنید هزینه پیامک ارسالی است و بابت کارهای اداری مرسوم کارمزدی از شما گرفته نمی‌شود.

استعلام خلافی

3- استعلام خلافی موتور و خودرو با مراجعه حضوری به دفاتر پلیس +10

رفتن به دفتر پلیس +10 یک روش وقت‌گیر و هزینه‌بر است. اما گاهی اوقات لازم است که از این روش برای گرفتن خلافی استفاده کنید. مخصوصا اگر بخواهید وسیله‌تان را بفروشید، حتما به قبض تسویه‌ی خلافی موتور سیکلت یا خودرو نیاز خواهید داشت. رفتن به دفتر پلیس +10 نیازمند این است که از وقت و کارتان بزنید و در سرما یا گرما خودتان را به یکی از شعب پلیس +10 برسانید. علاوه بر هزینه‌ی رفت و آمد، باید هزینه‌ی دیگری را هم برای استعلام میزان خلافی پرداخت کنید. با وجود اینکه گرفتن خلافی از پلیس +10 هزینه‌بر است، یک روش مطمئن برای دانستن مقدار خلافی موتور سیکلت و خودرو است. در این روش می‌توانید خلافی را به صورت کاملا لحظه‌ای و تا همان لحظه‌ای که درخواست کرده‌اید، دریافت کنید.

آیا با استفاده از شماره پلاک می‌توانیم خلافی بگیریم؟

خیلی از سایت‌های اینترنتی ادعا می‌کنند با استفاده از شماره پلاک هم می‌توانند میزان خلافی را نشان دهند. اما چنین کاری محال است. هیچ‌ کدام از افراد به غیر از ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی نمی‌توانند از روی شماره پلاک به میزان خلافی موتور سیکلت یا خودرو دست پیدا کنند. هر سایت اینترنتی یا اپلیکیشن موبایلی که ادعا کند تنها با استفاده از پلاک می‌تواند میزان خلافی را به شما اطلاع دهد، چیزی خلاف واقعیت را به شما می‌گوید. بنابراین بهتر است به ادعاهای این‌چنینی اعتماد نکنید و خلافی موتور سیکلت و خودرو را تنها از مراجع رسمی پیگیری کنید. سایت‌ها و اپلیکیشن‌های پرداخت رسمی که با استفاده از کد ۸ رقمی نسبت به گرفتن خلافی اقدام می‌کنند هم قابل اعتماد هستند.

پیک موتوری در حال حمل بار غیر مجاز و بیش از حد

به این نکته توجه کنید

حالا که با انواع روش‌های گرفتن خلافی موتور سیکلت و خودرو آشنا شدید، لازم است این تبصره را هم بدانید؛ روش استفاده از سایت پلیس راهور و روش پیامکی همیشه جواب نمی‌دهند؛ یعنی ممکن است گاهی جواب بدهند و گاهی هم نتیجه درستی نداشته باشند. بنابراین تنها گزینه‌ی باقی‌مانده، مراجعه حضوری به دفتر پلیس +10 است. دفاتر پلیس +10 همواره جواب مورد نظرتان را به شما می‌دهند و مهم‌تر این است که جواب به‌روز را ارائه می‌کنند. استعلامی که از پلیس +10 می‌گیرید، مورد قبول تمام سازمان‌های دولتی و غیردولتی است. بنابراین اگر می‌خواهید از مبلغ خلافی موتور سیکلت یا خودرو اطمینان داشته باشید، بهترین و مناسب‌ترین راه استفاده از دفاتر پلیس +10 است. ما در تی ‌نکست امیدواریم که خیلی کم جریمه شوید!

[yasr_visitor_votes readonly="false"]