پیک موتوری

پیک موتوری؛ از استخدام تا مزایا و دستمزد

پیش از این شاهد تعداد کمتری از پیک موتوری‌ ها در خیابان‌های شهر بودیم؛ اما در طول زمان، انواع مختلفی از پیک‌ها آمده‌اند و رفته‌اند. اگر به حافظه تاریخی‌مان و همچنین فیلم‌هایی که دیده‌ایم رجوع کنیم، می‌توانیم کبوترها یا کلاغ‌های نامه‌بری را به یاد بیاوریم که مسافت‌های طولانی را برای ارسال یک پیام طی می‌کردند و دوباره مسیر رفته را باز می‌گشتند. استفاده از نیروی انسانی هم در دوره‌ای باب بوده و عده‌ای به عنوان دونده در بین مسیرهای مختلف جابجا می‌شدند. حتی آن دونده‌ای که از ماراتن تا آتن را دوید که خبر پیروزی سپاه یونان بر ایرانیان را برساند هم به نوعی یک پیک بوده است. استفاده از چاپارهای اسب‌سوار هم در دوره‌ای باب بوده و در داستان‌های ایران باستان خودمان هم بسیار از چاپار و چاپارخانه و موارد این‌چنینی دیده و شنیده‌ایم.

کار امروز را به فردا نسپارید! برای شروع همکاری با تی نکست همین حالا اقدام کنید

ارسال بسته در زمانه مدرن به چه صورت است؟

امروزه ارسال بسته ها از راه‌های مختلفی انجام می‌شود. یکی از این راه‌ها استفاده از پست است که سابقه‌ی زیادی هم در ایران دارد و سال‌ها از ورود آن به کشور می‌گذرد. این روش نسبتا سنتی است و معمولا تنها در موارد خاصی از آن استفاده می‌شود. مردم به سرعت بیشتری در ارسال بسته ها نیاز دارند و همین موضوع باعث شده تا به استفاده از پیک‌ها روی بیاورند. استفاده از پیک موتوری و پیک دوچرخه‌ای برای حمل بسته‌های کوچک کار رایجی است. در حالی که برای حمل بسته‌های بزرگ‌تر لازم است از وانت، کامیون یا تریلی استفاده شود. در بسته‌های بزرگ‌تر که نیازمند جابجایی بین کشورها یا قاره‌ها هستند، از قطار، کشتی و هواپیما استفاده می‌شود. دنیای امروز بیش از هر زمان دیگری به هم وصل شده است و همه می‌توانند مرسوله‌هایشان را با استفاده از پیک‌ها به مقصد دلخواه‌شان برسانند. علاوه بر آن روز به روز تکنولوژی‌های لجستیکی در حال پیشرفت هستند؛

ارسال بسته مدرن
ارسال بسته مدرن

پهپادها، دوچرخه‌های برقی، سیستم‌های قیمت‌گذاری، تکنولوژی‌های انبار، ربات‌ها و … همه و همه از تکنولوژی‌های رایج در صنعت لجستیک هستند. امروزه استفاده از اپلیکیشن‌هایی که روی گوشی موبایل نصب می‌شوند، کاری کرده تا مردم طعم راحتی و سرعت در ارسال کالا را بچشند و دیگر نتوانند جایگزینی برای آن متصور باشند. اینجاست که علاوه بر افراد، شرکت‌های کوچک و بزرگ هم برای ارسال بسته هایشان دست به دامن این سرویس‌ها می‌شوند. حال آن که شرکت‌های پیک موتوری اساسا برای سرویس دادن به افراد ایجاد شده بودند و اغلب به مشتریان سازمانی توجهی نشان نمی‌دادند. بیایید کمی بیشتر در موضوع پیک موتوری دقیق‌ شویم.

استخدام پیک موتوری چطور انجام می‌شود؟

بسیاری از شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی سرویس پیک موتوری با استفاده از روش‌های خیابانی اقدام به جذب پیک می‌کنند. این کار مزایا و معایبی دارد که می‌توان درباره‌ی هر یک از آن‌ها نظراتی داشت. گسترش سریع ناوگان پیک موتوری، در اختیار داشتن تعداد زیادی پیک و حضور در بخش‌های زیادی از شهر از جمله مهم‌ترین مزیت‌های جذب پیک با این روش است. اگر یک شرکت پیک موتوری راه بیندازید، با استفاده از این روش می‌توانید به سرعت رشد کنید و بزرگ شوید. اما در صورتی که برای آموزش پیک‌ها و نظارت بر عملکرد آن‌ها وقت نگذارید، ممکن است با نارضایتی مشتریان و افت محبوبیت برند در میان مردم مواجه شوید. تی ‌نکست به‌عنوان ارائه‌دهنده سرویس‌های ارسال بسته در تهران سعی می‌کند در این زمینه هوشمندانه عمل کند و تنها از پیک‌هایی بهره ببرد که آموزش‌های لازم را دیده باشند. با این کار می‌توان از برخورد مناسب پیک موتوری با مشتری اطمینان خاطر داشت و دغدغه‌های این‌چنینی را از روند کار حذف کرد.

فعالیت در شغل پیک موتوری چه مزایایی دارد؟

اولین مزیتی که با کار به عنوان پیک موتوری به دست می‌آید، شروع به کار کردن است. وارد شدن به بازار کار برای جوانی که تجربه‌ی کار عملی ندارد، کمی دشوار است و به همین دلیل جوانان می‌توانند در ابتدای راه، پیک شدن را به عنوان یک کار پاره‌وقت یا تمام وقت انتخاب کنند. پیک موتورسوار شغلی است که خیلی‌ها به عنوان کار دائمی روی آن حساب می‌کنند و تمام مخارج زندگی‌شان را از همین راه تامین می‌کنند. یکی از خوبی‌های کار به عنوان پیک موتوری این است که می‌توانید درآمد روزانه‌تان را در همان روز دریافت کنید. برخلاف شغل‌های اداری که پرداخت حقوق در آن‌ها به صورت ماهانه است، کار به عنوان پیک موتوری دارای مزیت دریافت روزانه حقوق است و کسی که به عنوان پیک مشغول به کار می‌شود، می‌تواند روی دریافت حق‌الزحمه خود در پایان آن روز حساب کند.

مزایای پیک موتوری
مزایای پیک موتوری

داشتن تایم کاری دلخواه، دیگر مزیتی است که با مشغول شدن به عنوان پیک موتوری به دست می‌آید. فرد در این کار به یک تایم اداری محدودکننده وابسته نیست و می‌تواند در زمان دلخواه کارش را شروع کند. اما فعالیت یک پیک موتوری در تی نکست با جاهای دیگر فرق دارد؛ بر خلاف شرکت‌های دیگر پیک‌های تی نکست استخدام می‌شوند، ماهیانه حقوق می‌گیرند و از مزیت بیمه تامین اجتماعی هم برخوردار هستند.

دستمزد پیک بر چه اساسی پرداخت می‌شود؟

درآمد پیک‌هایی که دستمزدشان را به صورت روزانه دریافت می‌کنند، به اندازه‌ی تعداد باری است که جابجا می‌کنند. هر پیک به اندازه‌ی کار انجام شده در روز درآمد خواهد داشت و در صورت بروز نوسانات در بازار (کاهش یا افزایش حجم سفارشات) دریافتی پیک موتوری دستخوش تغییر خواهد شد. بسیاری از پیک‌های موتوری به این موضوع اذعان دارند که در برخی از فصول سال درآمد بیشتری دارند و در برخی از ماه‌ها پول کمتری به دست می‌آورند. تی نکست روش متفاوتی را برای این کار در پیش گرفته که در آن پیک موتوری به عنوان کارمند به استخدام شرکت درمی‌آید و مشمول تمام حقوق قانونی کارمندان رسمی شرکت می‌شود. در این مدل استخدام پیک موتوری برای پیک‌ها حقوق ثابت ماهانه به همراه پاداش تشویقی در نظر گرفته شده که خیال پیک موتوری را از بابت یک حقوق ثابت ماهانه راحت می‌کند و این امکان را به وجود می‌آورد تا در صورت عملکرد فراتر از حد انتظار، پاداشی را هم به عنوان تشویقی دریافت کند.

یک پیک موتوری چه تعهداتی دارد؟

پیک موتوری تعهد می‌دهد بسته‌ها را به موقع و در سلامت کامل به مشتری تحویل دهد. پیک‌های تی نکست موظف به ۲ بار جمع‌آوری بار کارفرما در روز هستند و در ۲ بازه‌ی از  پیش تعیین‌شده هم بسته‌ها را به دست مشتریان نهایی می‌رسانند. رعایت اصول امانت‌داری از اصلی‌ترین وظایف هر پیک است و او موظف می‌شود تا از بسته‌ها به بهترین شکل ممکن محافظت کند. پیک‌ها تنها بارهایی را قبول می‌کنند که در باکس موتورشان جا شود. یک پیک می‌تواند در صورت مواجهه با بسته‌ای که ابعاد نامتعارفی دارد از قبول بسته خودداری کند و مشتریان هم معمولا در ارسال بسته ها به این موضوع توجه می‌کنند.

هزینه پیک موتوری را چگونه پرداخت کنیم؟

پیک‌های موتوری دستمزدشان را به روش‌های مختلفی دریافت می‌کنند. مشتری نهایی می‌تواند با پرداخت نقدی یا پرداخت کارت به کارت، هزینه پیک را پرداخت کند. اما بسیاری از فروشندگان ترجیح می‌دهند تا مشتری را در هنگام دریافت کالا با هزینه‌های دست‌ و پاگیر اذیت نکنند و مشتری در زمان سفارش، مجموع هزینه کالا و ارسال را به صورت اینترنتی پرداخت کند. این روش از سایر روش‌های پرداخت هزینه پیک موتوری ساده‌تر است و میزان اصطکاک کسب‌وکار با مشتری را کم می‌کند. راه چهامی هم وجود دارد که با استفاده از سرویس تی نکست فراهم می‌شود. تی نکست این امتیاز را برای مشتریان ویژه‌ی خود قائل شده‌است تا هزینه یک دوره (۲هفته تا ۱ ماه) را به صورت تجمیعی پرداخت کنند.

پرداخت در محل
پرداخت در محل

یکی از ویژگی‌هایی که در سرویس تی نکست وجود دارد، پرداخت هزینه بسته در محل (COD) است. فرض کنید که مشتری نهایی کسب‌وکار شما تمایل دارد پس از دریافت محصول خریداری شده نسبت به پرداخت هزینه اقدام کند. شما با استفاده از بهترین شرکت پیک موتوری یعنی تی نکست می‌توانید این آزادی عمل را به مشتریان‌تان بدهید تا مبلغ نهایی (هزینه کالا + هزینه ارسال) را به پیک تی ‌نکست پرداخت کند. همچنین در ارسال بعدی سفارش‌تان می‌توانید هزینه فروش کالاهایی که از مشتریان‌تان جمع‌آوری شده را دریافت کنید.

شماره تلفن پیک را از کجا پیدا کنیم؟

در روش سنتی درخواست پیک موتوری از طریق تماس تلفنی انجام می‌شود. این روش که هنوز هم در برخی از مناطق و شرکت‌ها محبوب‌ترین روش است، به مرور جای خود را به روش‌های جدید مبتنی بر اینترنت داده است. مردم و سازمان‌ها با گذشت زمان به این نتیجه رسیده‌اند که استفاده از سرویس‌های اینترنتی روش بهتری است و نیازی به شماره‌گیری یک شماره خاص هم ندارد. استفاده از اپلیکیشن پیک موتوری کم‌کم در میان مردم رایج شده و همه به این موضوع پی برده‌اند که با استفاده از یک اپلیکیشن روی تلفن همراه می‌توانند به سادگی درخواست پیک بدهند.

این موضوع برای شرکت‌هایی که می‌خواهند روزانه تعداد زیادی بسته را به دست مردم برسانند، کمی متفاوت است. چرا که آن‌ها علاوه بر درخواست پیک برای هر سفارش، انتخاب دیگری هم دارند. شرکت‌ها باید با خودشان به جمع‌بندی برسند که آیا باید از سرویس‌های تحویل در لحظه (On-Demand Delivery) استفاده کنند یا سرویس تحویل در همان روز (Same-Day Delivery) را انتخاب کنند. سرویس تحویل در همان روز برتری خاصی نسبت به تحویل در لحظه دارد و آن هم این است که هزینه‌ی به مراتب کمتری در مقایسه با ارسال در لحظه دارد. تی نکست این سرویس را در سراسر تهران ارائه می‌دهد و هزینه‌های لجستیکی کسب‌وکار شما را تا حد زیادی کم می‌کند. همچنین هزینه پیک موتوری در تی نکست وابسته به مسافت نیست و از هرجای تهران به هر جای دیگرش، فارق از میزان مسافت، هزینه ثابت حساب می‌شود و این بسیار به‌صرفه است.

همین امروز ارسال سریع را شروع کنید

چه کسانی به پیک موتوری نیاز دارند؟

نیاز به پیک موتوری تقریبا یک نیاز همگانی است. مخصوصا در شهرهای بزرگ که با ترافیک، کمبود وقت و مشکلات جابجایی مواجه هستند، دسترسی راحت به پیک‌های موتوری می‌تواند در تسهیل امور نقشی مهمی ایفا کند. رستوران‌ها، سوپرمارکت‌ها، آژانس‌های مسافرتی، فروشگاه‌های اینترنتی و اشخاص می‌توانند مشتری اصلی یک شرکت لجستیک فعال در زمینه خدمات پیک موتوری باشند.

در کنار تمام مثال‌هایی که زده شد، آن شرکت‌هایی که دغدغه‌ی فاسد شدن کالاها در جریان رسیدن به دست مشتری نهایی را ندارند، به نوع متفاوتی از پیک موتوری نیازمند هستند. این شرکت‌ها معمولا به تحویل آنی نیاز ندارند و بیشتر برایشان مهم است تا هزینه ارسال کمتری را بپردازند. در چنین شرایطی استفاده از سرویس تحویل در همان روز می‌تواند نیاز شرکت‌ها و کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک را به خوبی مرتفع کند. تی نکست با در اختیار داشتن ناوگانی آموزش‌دیده از پیک‌های موتوری می‌تواند سرویس تحویل در همان روز و تحویل در روز بعد را با کیفیت بالا در محدوده جغرافیایی شهر تهران ارائه دهد.

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برچسب‌ها: , ,