فناوری زنجیره تامین

5 فناوری زنجیره تامین در سال 2021

لجستیک و فناوری زنجیره تامین در مقیاس جهانی هم از همه‌گیری COVID-19 در امان نبود. این موضوع بسیاری از مشکلات پنهان و جاری در لجستیک را تشدید و نیاز به بهبود مدیریت زنجیره تامین، به کمک دیجیتالی کردن فرآیندها و عملیات‌های آن را بیش از پیش نمایان کرد.

امروزه شرکت‌ها به دنبال راه‌هایی برای تغییر مدل‌های زنجیره تامین خود هستند. یکی از این راه‌ها سرمایه‌گذاری در فناوری زنجیره تامین برای بهره‌وری بیشتر است. شرکت‌ها دیگر نمی‌توانند از فناوری برای بهبود مدیریت زنجیره تامین دیجیتال به عنوان یک انتخاب یاد کنند، بلکه این امر، امروز از ضروریات است.

5 گرایش فناوری زنجیره تامین در سال 2021

  1. هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی

هوش مصنوعی در زنجیره تامین به معنای دسترسی به داده‌های بیشتر و قابلیت تصمیم‌گیری بهتر است. الگوریتم‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی به تشخیص الگوها و شکاف‌های موجود در زنجیره تامین یک شرکت کمک می‌کند. همچنین امکان پیش‌بینی‌های بسیار دقیقی برای کسب و کار ایجاد می‌کند.

هوش مصنوعی
هوش مصنوعی

در یک بررسی آماری پس از پیاده‌سازی هوش مصنوعی به عنوان یک فناوری زنجیره تامین، 61 درصد از مدیران، کاهش هزینه‌ها و 53 درصد، افزایش درآمد را نتیجه این اقدام اعلام کردند.

برای شروع همکاری با تی نکست چرا فردا؟ همین حالا اقدام کنید!

  1. وسایل نقلیه خودران

بحث کامیون‌های خودران مدت‌هاست که در صنعت لجستیک باز شده است. با وجود سرمایه‌گذاری میلیارد دلاری چندین شرکت بزرگ، در راه‌اندازی خودروهای مستقل از راننده، هنوز راه زیادی در توسعه و آزمایش آ‌ن‌ها برای برای ورود به صنعت باقی مانده است. با این حال این فناوری به دلیل محرک‌ها و مسائل روزافزونی مانند کمبود راننده و نگرانی‌های مربوط به پایداری، دیر یا زود وارد چرخه این صنعت خواهد شد.

کامیون خودران
کامیون خودران
  1. اتوماسیون رباتیک و رباتیک شدن انبار

سیستم‌های هوشمند و اتوماسیون رباتیک می‌توانند عملیات دستی، خطاهای انسانی و هزینه‌های نیروی کار را به میزان قابل توجهی کاهش دهند، عملکرد انبارداری و روند ورود و تحویل محصول را نیز بهبود ببخشند.

ربات‌ها و دستگاه‌های مشابه نیز در اتوماسیون انبارها بسیار مثمرثمر ظاهر شده‌اند. طبق گزارش سالانه صنعت لجستیک در سال 2019 که Deloitte آن را منتشر کرد، بیش از 32 درصد مدیران زنجیره تامین، به طور فعال از فناوری رباتیک برای اتوماسیون انبارها استفاده می‌کنند.

انبار رباتیک
انبار رباتیک
  1. اینترنت اشیا (IoT)

چند سال پیش، اینترنت اشیا از مرحله نامفهوم بودن برای صنایع عبور کرد و به یک فناوری رایج در صنعت لجستیک تبدیل شد. محرکِ کلیدی استفاده از اینترنت اشیا، افزایش نیاز به داده‌های دقیق‌تر و لحظه‌ای است. نظرسنجی موسسه گارتنر در سال 2019 می‌گوید که 59 درصد از شرکت‌کنندگان به طور جزئی یا کامل از اینترنت اشیا در فناوری زنجیره تامین خود استفاده کرده‌اند.

اینترنت اشیا
اینترنت اشیا
  1. امنیت سایبری

امنیت سایبری زنجیره‌های تامین مدتی است که مورد توجه فعالین این حوزه قرار گرفته است. صنعت لجستیک به دلیل ماهیت به هم پیوسته زنجیره تامین، معمولا از اهداف اصلی حملات سایبری است. صرف‌نظر از این‌که اطلاعات چه کسی در معرض دید و حمله قرار می‌گیرد، حملات سایبری می‌تواند باعث فاجعه برای مدیران زنجیره تامین و شرکای تجاری آنها شود که اغلب منجر به ضررهای هنگفت مالی می‌شود.

بنابراین بسیاری از شرکت‌ها در حال مهاجرت به سمت خدمات ابری و تسریع روند دیجیتالی کردن فرآیندها‌ هستند.

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برچسب‌ها: