ارسال بسته

انواع روش‌ های ارسال بسته در تهران

ارسال بسته این روزها به فصل مشترک بسیاری از کسب و کارها تبدیل شده است. از تبادل مدارک اداری تا ارسال بسته و محصولات، نیازمند تعیین راه و روش مناسب و بهینه‌ای برای انجام آن است. شیوه ارسال بسته اگر مناسب انتخاب، مدیریت و اجرا شود، نه تنها چالش ارسال بسته را حل و فصل می‌کند که می‌تواند مزیت رقابتی شما هم بشود!

در ادامه به معرفی انواع روش‌های ارسال بسته در تهران پرداخته‌ایم.

1- ارسال بسته از طریق آژانس‌های خودرویی

زمانی که هنوز رد پای اتوبوس دو طبقه در شهر مانده بود، در هر محله یک تاکسی تلفنی یا همان آژانس خودرویی شروع به فعالیت کرد. این‌که با یک شماره تلفن، خودرو دربستی جلوی درب منزل شما آماده باشد، خود انقلابی در حوزه حمل‌ونقل شهری تلقی می‌شد. رفته رفته با کنار آمدن شهروندان با قیمت این آژانس‌ها، رونق عجیبی در این حوزه پدیدار شد و آژانس خودرویی جای خوبی در سبک زندگی شهروندان تهرانی پیدا کرد.

آژانس‌های خودرویی علاوه بر جابه‌جایی افراد، ارسال بسته در تهران را هم کم‌کم از سیطره شرکت ملی پست خارج کردند. به‌طبع کاهش زمان ارسال از چند روز به چند ساعت، هم برای فرستنده و هم برای گیرنده جذاب بود اما هزینه در آن زمان در قیاس با پست، نکته منفی این شیوه تلقی می‌شد.

آژانس‌های خودرویی تا همین یک دهه پیش با صلابت در رتبه نخست استفاده شهروندان برای جابه‌جایی بودند. امروزه ظهور تاکسی‌های اینترنتی و انواع و اقسام پلت‌فرم‌ها، عرصه را برای فعالان این حوزه تنگ کرده و فضای رقابتی، آن رتبه نخست را از این آژانس‌ها ربوده است. اما با این حال هنوز برای قشری از شهروندان که موافق استفاده از خدمات در بستر الکترونیکی نیستند، گزینه قابل قبول و مورد استفادۀ بیشتر است.

ارسالی راحت و به‌صرفه را شروع کنید!

2- ارسال بسته از طریق پست

بیش از یک قرن هست که پای پست به ایران باز شده است. از اولین روزهای ورود آن به کشور تا همین سال 67 که با عنوان «شرکت پست جمهوری اسلامی ایران» تغییر مسیر داد، همیشه گزینه نخست ارسال بسته در تهران و سایر نقاط کشور بود.

اگرچه مشکل ارسال بسته در کشور حل شده بود، اما ارسال با پست سختی‌های خاص خود را داشت و دارد. رفتن به یکی از دفاتر پستی، نوبت‌گیری، تکمیل فرم و مهم‌تر از آن مشخص نبودن زمان رسیدن بسته، چالش‌هایی است که امروز هم برای فرستنده و گیرنده وجود دارد.

استفاده از سرویس‌های شرکت ملی پست شاید مناسب کسانی باشد که به محاسبه خاصی برای زمان رسیدن بسته نیاز ندارند و اولویت قیمتِ کمتر برایشان بالاتر است!

3- ارسال بسته از طریق شرکت‌های پیک موتوری و پیک‌های محلی

از رقابت با تاکسی‌های خیابانی تا پیدا شدن سر و کله پیک‌های محلی همانند آژانس‌های خودرویی! حدود دو دهه است که موتورسیکلت جدا از مصرف شخصی، وارد چرخه حمل‌ونقلی ما هم شده است.

پیک‌های موتوری هم مانند خودرو با یک تلفن در دسترس شما قرار داشتند، با سرعت و قیمتی بیشتر از خودرو برای ارسال بسته‌های شما! افزایش جمعیت و به تبع آن ترافیک شهری، موتورسیکلت را تبدیل به ناجی حمل و نقل در تهران کرده است. هرچه نیاز به پیک‌های موتوری برای جابه‌جایی مرسولات کسب و کارها بالاتر رفت، شرکت‌های پیک موتوری منسجم و سازمان‌یافته‌تر شروع به فعالیت کردند.

مهم‌ترین مزیت پیک‌های موتوری ارسال فوری آن است. به همین تناسب هم، قیمت در این سرویس‌دهی از اکثر روش‌های ارسال بیشتر است. اگر ارسال در لحظه مد نظر و نیاز شما باشد، احتمالا سراغ همین شرکت‌ها خواهید رفت اما اگر کمی امکان انتخاب زمان ارسال در بازه کل روز را دارید، در ادامه مطلب به گزینه‌های بهتری خواهید رسید!

بیشتر بخوانید: چگونه یک شرکت ارسال بسته قابل اعتماد پیدا کنیم؟

4- ارسال بسته توسط استخدام پیک

تمام جنگ کسب و کارها برای فائق آمدن بر فضای رقابتی با رقبا و ماندگاری در صحنه، افزایش فاصله بین مخارج و درآمد است. استخدام پیک در اختیار علاوه بر اینکه نیازمند مدیریت و ساماندهی نیروی مذکور است، هزینه حقوق ثابت ماهیانه، بیمه و سایر مزایا را در پی خواهد داشت. اما با این حال هنوز بعضی سازمان‌ها و شرکت‌ها ترجیح می‌دهند پروسه ارسال بسته‌های خود را بدون برون‌سپاری به سرانجام برسانند.

5- ارسال بسته توسط پلت‌فرم‌های آنلاین

پیش‌تر گفتیم که یک شماره تلفن و تماس با آژانس‌های محلی و خودرویی چه تحولی در میدان حمل‌ونقل شهری ایجاد کرد. حال این راحتی با ورود اینترنت و گوشی‌های هوشمند به زندگی شهروندان دو چندان شده بود!

پلت‌فرم‌های حمل‌ونقلی و ارسال بسته یکی پس از دیگری پا به عرصه گذاشتند. این راحتی و در دسترس بودن این سرویس‌ها ممکن است بزرگترین مزیت آن‌ها باشد. اما شما شرکتی را به عنوان واسط لجستیکی خود برمی‌گزینید که صرفا، یک بستر فعالیت هستند و نه نیروی انسانی و نه سایر روندهای لجستیکی در آن‌ها تحت کنترل صد در صدی نیست. اگر مطلب انواع خدمات لجستیکی را خوانده باشید، اشاره شده است که نسل‌های مختلف لجستیکی چه بایدها و نبایدهایی دارند و چه شرایطی را دارا هستند.

در این بین پلت‌فرم‌هایی همچون پادرو حسب تعریفی که از نسل پنجم لجستیکی ارائه شده است، خود را تسهیل‌گر ارتباط بین مبدا و مقصد معرفی می‌کنند. گرچه باید دید هنوز ظرفیت شبکه حمل‌ونقلی شهری در پایتخت به میزانی از استانداردهای 5pl رسیده یا نه!

با توجه به این‌که به نظر می‌رسد هنوز زیرساخت لازم برای استفاده حداکثری از این نسل لجستیکی فراهم نشده باشد، ممکن است به جای گره‌گشایی از کسب و کارها، زمان بیشتری از شما گرفته شود.

6- ارسال بسته توسط شرکت‌های کوریر سرویس

اگر بسته‌ای را پست کنید، علاوه بر این‌که زمان ارسال را گیرنده شما نمی‌داند، یک زمانی هم نیاز است که خود را به نزدیک‌ترین دفتر پستی برسانید. اگر از پیک موتوری فوری محلی یا پلت‌فرم‌های مرسوم این روزها همچون الوپیک یا اسنپ استفاده کنید، هزینه‌ای شاید بیش از ارزش خود بسته باید پرداخت کنید! اگر پیکی را به استخدام سازمان خود درآورید، روزی که موتورسیکلت این راننده دچار نقص فنی بود، چه خواهید کرد؟

حد واسط پاسخ به تمام چالش‌های بالا استفاده از خدمات لجستیکی طرف سومی است که علاوه بر پوشش دغدغه زمان و هزینه، خدمات ارزش افزوده دیگری هم برای کسب و کار شما به همراه دارند.

این شرکت‌ها به علت ارائه تجمیعی خدمات، انعطاف بالایی در انتخاب زمان تحویل، قیمت ثابت و به‌صرفه، استفاده از ناوگان متنوع موتوری، خودرویی، وانت بار و پیاده، پشتیبانی آنلاین و … را دارا هستند.

فرض بگیرید ارسال یک بسته فقط از شما زمانی را برای ثبت مشخصات آن در یک سامانه بگیرد. بعد از ثبت، جمع‌آوری، پردازش و ارسال در بازه زمانی انتخابی شما انجام خواهد شد. با قیمتی حدودا به اندازه یک سوم قیمت پیک‌های محلی یا اپلیکیشنی!

همین حالا این نوع ارسال را تجربه کنید!

نتیجه

اگر صاحب کسب و کاری باشید یا تا به حال گذرتان به ارسال بسته در تهران خورده باشد، حتما تمام موارد گفته شده بالا را در خاطره دارید. اگر متر مقایسه تمام روش‌های ارسال بسته را راحتی و صرفه‌جویی در هزینه و زمان شما قرار دهیم، تی‌ نکست هدف خود را همین دغدغه کسب وکارها تعریف کرده است.

 

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برچسب‌ها: