پیک موتوری فروشگاه اینترنتی

انواع پیک فروشگاه اینترنتی را بشناسید

اگر اهل خرید اینترنتی باشید، می‌دانید معضل پیک موتوری فروشگاه اینترنتی چیست. برخلاف آن چیزی که از دور به نظر می‌رسد، راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی تنها محدود به طراحی سایت و تامین کالا نیست. یکی از مواردی که خیلی از فروشگاه‌های اینترنتی در حل و فصل آن با مشکل مواجه می‌شوند، رساندن بسته به دست مشتری است که بر خلاف ظاهر ساده‌اش، پیچیدگی‌های عجیبی دارد.

از دید مشتری یک فروشگاه اینترنتی، سرعت دریافت کالا مهم‌ترین ویژگی است. از دید یک مدیر فروشگاه اینترنتی هم ارسال بسته با سرعت بالا از نکاتی است که اهمیت بسیار زیادی دارد. فروشگاه‌های اینترنتی برای به دست آوردن یک مشتری زمان زیادی را صرف می‌کنند و از دست دادن مشتری به دلیل ضعف در ارسال بسته برای مدیران این فروشگاه‌ها بسیار دردناک خواهد بود. به همین دلیل است که خیلی از فروشگاه‌های اینترنتی، پیک موتوری اختصاصی خودشان را طراحی می‌کنند و چند پیک موتوری را به استخدام شرکت درمی‌آورند تا بتوانند کنترل و نظارت دقیقی روی روند ارسال بسته درون شهری داشته باشند. این کار را با نام لجستیک هم می‌شناسند که واقعا یکی از کارهای طاقت‌‌فرسای مربوط به فروش اینترنتی است.

برای شروع همکاری با تی نکست، همین حالا اقدام کنید

پیک موتوری برای ارسال بسته فروخته شده

یکی از مهم‌ترین کارهایی که هر فروشگاه اینترنتی باید انجام دهد، ارسال بسته خریداری شده به دست مشتری است. مشتری انتظار دارد که بسته را با سرعت زیاد و با ارزان‌ترین قیمت ممکن دریافت کند. به همین دلیل صاحب فروشگاه اینترنتی باید بتواند انتخاب‌هایی را پیش روی مشتری قرار دهد که برای او جذاب باشند و خیالش را بابت دریافت به موقع کالا راحت کنند. در حال حاضر بعضی از فروشگاه‌های اینترنتی به مشتری اجازه می‌دهند تا انتخاب کند که آیا می‌خواهد بسته را در لحظه دریافت کند یا اینکه ترجیح می‌دهد خریدش با کمی تاخیر و با هزینه‌ی کمتر به دستش برسد. ارسال لحظه‌ای معمولا با استفاده از پیک‌هایی انجام می‌شود که از طریق اپلیکیشن درخواست پیک موتوری قابل درخواست هستند و برخی دیگر، از شرکت‌های درخواست پیک تلفنی گرفته می‌شوند. به پیکی که از راه اپلیکیشن متوجه درخواست ما می‌شود، پیک آنلاین هم می‌گویند و در هر لحظه می‌توان یکی از آنها را به خدمت گرفت.

اما ارسال در همان روز، سرویسی است که توسط شرکت‌هایی مثل تی نکست ارائه می‌شود و تضمین می‌دهد که بسته‌ی فرستاده شده در همان روز به دست مشتری می‌رسد. در سرویس ارسال در همان روز، تا حد زیادی از هزینه ارسال بسته کم می‌شود و مشتری می‌تواند بسته را کمی دیرتر، اما در همان روز تحویل بگیرد. این موضوع هم برای فروشگاه اینترنتی مفید است و هم برای مشتریانی که از این فروشگاه خرید می‌کنند؛ صاحب فروشگاه می‌تواند از ارسال به موقع بسته اطمینان داشته باشد و مشتری از زود رسیدن بسته با قیمت ارزان نفع می‌برد. ارسال در همان روز می‌توان مساله پیک موتوری فروشگاه اینترنتی را از حالت بغرنج خارج کند و روند ساده و بدون دغدغه‌ای را جایگزین آن کند. در هر دوی این سرویس‌های نام برده شده، پیک موتوری از خارج شرکت تامین می‌شود.

پیک موتوری برای پس گرفتن بسته مرجوعی

گاهی پیش می‌آید که یک فروشگاه اینترنتی نیاز پیدا می‌کند تا یک یا چند سفارش تحویل داده شده را پس بگیرد. این اتفاق در مواردی رخ می‌دهد که مشتری از جنس خریداری شده رضایت ندارد یا اینکه می‌خواهد مثلا یک لباس غیرسایز را به لباسی که سایز تنش باشد تغییر دهد. در چنین شرایطی باید یک پیک موتوری را مامور رفتن به آدرس مشتری و دریافت کالا از او کرد. در علم لجستیک از اصطلاح «لجستیک معکوس» (Reverse Logistics) برای این حالت استفاده می‌کنند. لجستیک معکوس، بخشی کوچک اما مهم از پروسه‌ی لجستیک فروشگاه اینترنتی را به خود اختصاص می‌دهد. البته تعداد دفعات نیاز به آن، به کیفیت کار فروشگاه آنلاین بستگی دارد و در ارتباط مستقیم با سرویسی است که از طرف فروشگاه ارائه می‌شود. به هر حال این کار هزینه‌بردار است و شما به عنوان یک مالک فروشگاه اینترنتی باید سعی کنید هزینه‌های آن را کاهش دهید. ناگفته نماند که از دید یک پیک موتوری فروشگاه اینترنتی هم این کار از ارسال بسته دشوارتر است و انرژی بیشتری می‌گیرد.

درخواست ارسال سریع و راحت

انواع پیک فروشگاه اینترنتی

می‌توان گفت که 3 نوع پیک موتوری فروشگاه اینترنتی وجود دارد:

    1. اولین نوع پیک موتوری فروشگاه اینترنتی، پیک استخدامی است. در این حالت، خود فروشگاه اینترنتی تصمیم می‌گیرد تا تعدادی پیک موتوری را به صورت دایم استخدام کند. با استفاده از این روش، ارسال درون شهری برای فروشگاه‌های اینترنتی کاملا قابل مدیریت می‌شود و امکان داشتن کنترل روی رفتار پیک موتوری برای صاحب فروشگاه فراهم می‌شود.
    2. نوع دوم این است که گرداننده یا مدیر لجستیک فروشگاه برای پیک موتوری فروشگاه اینترنتی اش از پیک لحظه‌ای (On Demand) استفاده کند. پیک لحظه‌ای آن پیکی است که با استفاده از اپلیکیشن پیک موتوری قابل سفارش است و تقریبا می‌توانید به محض درخواست پیک موتوری روی آمدن‌اش حساب باز کنید. این نوع پیک به سرعت خودش را به شما می‌رساند و می‌توانید بسته‌ها را به سرعت به دست مشتری برسانید. اما باید هزینه زیادی را برای این کار پرداخت کنید. استفاده از سرویس لحظه‌ای برای پیک موتوری فروشگاه اینترنتی اصلا به‌صرفه نیست.
    3. نوع سوم این است که از شرکت‌های واسطه لجستیک که با نام شرکت‌های طرف سوم (Third Party) هم شناخته می‌شوند استفاده کنید. در شرکت‌های لجستیک طرف سوم، یک‌بار با شرکت ارائه‌دهنده صحبت می‌کنید و از آن به بعد، ارسال بسته‌هایتان به صورت اتوماتیک از طرف آن شرکت پیگیری خواهد شد. تی نکست چنین سرویسی ارائه می‌دهد و به شما تضمین می‌دهد که بسته‌هایتان را با کمی تاخیر، اما در همان روز ارسال کند. این کار در مورد پیک موتوری تهران جواب می‌دهد و معضل پیک موتوری فروشگاه اینترنتی را به شکل خوبی برطرف می‌کند. خیلی از این شرکت‌ها، کار لجستیک معکوس را هم انجام می‌دهند و در مرجوع کردن کالای فروخته شده به کمک فروشگاه‌های اینترنتی می‌آیند.
[yasr_visitor_votes readonly="false"]