زمان تخمینی رسیدن بسته

زمان تخمینی رسیدن (ETA) بسته چیست؟ / تمام کاربردهای زمان تخمینی رسیدن

هنگامی که قرار است کسی یا چیزی را از جایی به جای دیگر برسانیم، اطلاع داشتن از زمان تخمینی رسیدن به مقصد مهم خواهد بود. ممکن است بسته‌ای بتواند سرنوشت کسی را تعیین کند و در صورت دیر رسیدن، زندگی کسی را مختل کند. ممکن است دیر رسیدن یک آمبولانس به صحنه‌ی تصادف یا دیر رسیدن بیمار به بیمارستان منجر به خسارات جبران‌ناپذیر جانی شود.

مواردی از این دست باعث شده‌اند تا مفهومی به نام زمان تخمینی رسیدن (ETA) به وجود بیاید. ETA مخفف کلمات Estimated Time of Arrival است و در محاسبه‌ی آن از الگوریتم‌های کامپیوتری و مدل‌های ریاضی استفاده می‌شود.

برای شروع همکاری با تی نکست چرا فردا؟ همین حالا اقدام کنید!

زمان تخمینی رسیدن کجاها کاربرد دارد؟

استفاده‌ی اصلی از این عبارت در سیستم حمل و نقل عمومی است. به عنوان مثال زمانی که از اتوبوس، قطار یا هواپیما استفاده می‌کنید، پیش از سوار شدن به شما اعلام می‌شود که تقریبا چه زمانی به مقصدتان خواهید رسید. برای سرویس‌های اورژانسی مثل آمبولانس یا ماشین‌های آتش‌نشانی هم از زمان تخمینی رسیدن استفاده می‌شود. در ارسال و دریافت بسته‌های پستی هم یک زمان تقریبی اعلام می‌شود تا گیرنده بتواند در زمان رسیدن پیک موتوری در آدرس عنوان شده حضور داشته باشد. زمان تخمینی اعلام شده می‌تواند به مقدار نهایی بسیار نزدیک باشد یا به دلیل وجود عوامل تاثیرگذاری همچون ترافیک، وضع جوی و دیگر موارد پیش‌بینی‌نشده، کمی با زمان واقعی فاصله داشته باشد. این از ویژگی‌های ذاتی ETA است و به همین دلیل، عبارت زمان تخمینی رسیدن برای آن در نظر گرفته شده است.

زمان تخمینی رسیدن برای چه کسانی اهمیت دارد؟

مثال‌هایی برای زمان تخمینی رسیدن وجود دارد که برخی از آن‌ها به مسائل مدیریتی مربوط می‌شوند؛ اما بخش اعظم مثال‌هایی که می‌توان برای ETA مطرح کرد به صورت خاص به حمل‌ونقل مربوط هستند. بیایید چند نمونه از مثال‌های کاربرد زمان تخمینی رسیدن را بررسی کنیم:

  • برای یک واردکننده مهم است که کالایش تقریبا چه زمانی وارد کشور می‌شود و به دستش می‌رسد.
  • برای یک مدیر مهم است که افراد زیرمجموعه‌اش تقریبا چه زمانی وظایف‌شان را به سرانجام می‌رسانند.
  • برای کسی که دچار سانحه‌ی رانندگی شده، مهم است که آمبولانس امداد دقیقا چه زمانی به محل حادثه می‌رسد.
  • و نهایتا برای یک خریدار مهم است کادویی که برای جشن تولد همسرش خریده است چه زمانی به دستش می‌رسد.

شرکت‌های ایرانی چه‌کار می‌کنند؟

شرکت پست برای ارسال با استفاده از پست پیشتاز، بازه‌ی زمانی بین 24 تا 72 ساعت را اعلام می‌کند. این زمان با وجود رعایت اصل تقریبی بودن، نکته‌ی مهمی را رعایت نمی‌کند که آن هم محدود بودن بازه‌ی اعلام شده است. اصولا هدف از اعلام ETA این است که فرستنده و گیرنده بتوانند زمان‌شان را با توجه به زمان رسیدن بسته تنظیم کنند و در زمان مشخصی در نقطه‌ی مقصد حضور داشته باشند؛ چیزی که از بازه‌ی اعلام شده قابل استنباط نیست.

تی نکست به عنوان یک شرکت لجستیک، سرویس تحویل در همان روز را ارائه می‌دهد. در این سرویس، فرستنده‌ی کالا (فروشنده) کاملا از رسیدن بسته به دست گیرنده (مشتری) مطمئن است و می‌داند که کالای فرستاده شده درست در همان روز و پیش از غروب آفتاب به مقصد خواهد رسید. سرویس تحویل در روز بعد هم توسط تی نکست ارائه می‌شود و می‌توان از آن برای ایجاد کمی تاخیر در رسیدن بسته استفاده کرد.

زمان تخمینی رسیدن در سیستم حمل و نقل کاربرد گسترده‌ای دارد و به صورت آهسته‌آهسته در حال ورود به زندگی مردم است. کافی است مردم بدانند که می‌توانند چنین انتظاراتی را از سرویس‌دهنده داشته باشند تا شاهد سرویس‌دهی بهتر از سمت شرکت‌ها و سازمان‌های داخلی باشیم.

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برچسب‌ها: ,