کالاهای ممنوعه پستی

کالاهای ممنوعه پستی کدامند؟ + لیست ممنوعات پستی

در هنگام ارسال کالا با پیک موتوری باید به کالاهای ممنوعه پستی توجه داشته باشیم. ممنوعه بودن برخی از این کالاها کاملا مشخص است و می‌توان به سادگی تشخیص داد که امکان جابجا کردن چنین کالاهایی با استفاده از پیک موتوری فراهم نیست. اما استثناهایی هم وجود دارد و گاهی ممکن است درست در زمان ارسال بسته متوجه شوید که نمی‌توان آنها را با پیک موتوری جابجا کرد. بیایید با هم نگاهی به لیست کامل مرسولات پستی ممنوعه داشته باشیم.

برای شروع همکاری با تی نکست چرا فردا؟ همین حالا اقدام کنید!

 مهم‌ترین کالاهای ممنوعه پستی

همانطور که گفتیم، ارسال برخی از کالاها با پیک موتوری ممنوع است اما این موارد کدام‌ها هستند؟ در ادامه این مقاله به خوبی برایتان این موارد را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

مواد شیمیایی

هیچ‌گونه مواد شیمیایی را نمی‌توان با استفاده از سیستم پستی یا پیک‌های موتوری جابجا کرد. فرقی هم نمی‌کند که جزو مواد مجاز آزمایشگاهی باشند یا در گروه مواد صنعتی مورد نیاز برای کارهای خرابکارانه دسته‌بندی شوند. مواد خورنده‌ای که به شیوه‌ی نگهداری و انتقال خاصی نیاز دارند و کودهای کشاورزی هم جزو لیست کالاهای ممنوعه پستی هستند. همچنین مواد آتش‌زا و سوختنی و مواد رادیواکتیو و پرتوزا هم کاملا ممنوع هستند.

مایعات

در حالت کلی فرستادن مایعات با استفاده از پیک موتوری ممنوع است. دلیل اصلی این کار، جلوگیری از اتفاقاتی است که در اثر شکستن شیشه‌ی مایعات بروز می‌کنند و دردسرهای بی‌شماری را برای مامور ارسال به وجود می‌آورند. نشتی مایعاتی از قبیل ترشی و عرقیجات می‌تواند آثار ناخوشایندی را روی سیستم ارسال بسته‌ها به جا بگذارد و به همین دلیل به هیچ عنوان تایید نمی‌شوند. دلیل دوم که از نظر اهمیت کمتر از دلیل اول هم نیست، ماده‌ای است که درون بسته‌ها جابجا می‌شود. به دلیل غیرقانونی بودن مشروبات الکلی در ایران، این مواد هم جزو ممنوعات پستی محسوب می‌شوند.

کالاهای ارزشمند

کالاهای ممنوعه پستی شامل کالاهای بسیار گران‌قیمت هم هستند. کالاهایی از قبیل گوشی موبایل، لپ‌تاپ و سایر کالاهای دیجیتال که قیمت زیادی دارند را نمی‌توان با استفاده از سرویس پستی یا پیک موتوری فرستاد. تی نکست در این زمینه، سقف قیمتی ۳ میلیون تومان را در نظر گرفته است و در صورتی که قیمت کالایی از این حد بیشتر باشد، ماموران تی نکست از دریافت بسته خودداری خواهند کرد. این قانون برای طلا، جواهرات، پول و اشیای قیمتی هم صدق می‌کند. این لوازم به دلیل ذات باارزشی که دارند، نیازمند بیمه هستند و از آنجا که بیمه کردن مرسولات این‌چنینی با مشکلات زیادی همراه است، کمتر شرکت لجستیکی حاضر می‌شود تا مسئولیت آنها را قبول کند.

حیوانات

حیوانات و موجودات زنده هم از ممنوعات پستی هستند که نمی‌توان آنها را با استفاده از پیک موتوری جابجا کرد. برای این مورد قانون دقیقی وجود ندارد و تنها به صورت یک قانون نانوشته از طرف شرکت‌های لجستیک رعایت می‌شود. متاسفانه سگ، گربه و سایر حیوانات خانگی دوست‌داشتنی هم از جمله کالاهای ممنوعه پستی هستند.

مواد مخدر

این مورد جزو آن اجناسی است که تشخیص غیرمجاز بودن آن اصلا کار سختی نیست. جابجایی و حمل مواد مخدر جزو خط قرمزهای سیستم پستی محسوب می‌شود و هیچ شرکتی تحت هیچ استثنایی حق ارسال بسته‌های حاوی این مواد را ندارد. علاوه بر مواد مخدر، داروهای روان‌گردان و توهم‌زا هم در همین گروه قرار می‌گیرند و جزو ممنوعات پستی هستند.

مواد خوراکی

خوراکی‌ها بی‌آزارترین عضو این لیست هستند و متاسفانه نمی‌توانند با استفاده از شرکت‌های لجستیک عمومی حمل شوند. از آنجایی که این مواد نسبت به شرایط نگهداری حساس هستند و به مدت مشخصی پیش از مرتب شدن و تحویل به پیک موتوری به حال خود رها شوند، احتمال فاسد شدن آنها خیلی زیاد است. مخصوصا مواد پروتئینی، میوه‌ها و سبزی‌جات که حتما باید در دمای خاصی نگهداری شوند. احتمال زیاد فساد مواد غذایی باعث می‌شود که به رغم میل باطنی نتوان آنها را به شرکت‌های پستی و لجستیک سپرد.

بسته‌های سنگین و حجیم

بسته‌هایی که برای ارسال درون‌شهری به دست پیک سپرده می‌شوند، باید حجم و ابعاد قابل قبولی داشته باشند. منظور از ابعاد قابل قبول آن ابعادی است که درون باکس پیک موتوری جا شود. جعبه‌ی پیک‌های موتوری معمولا مربعی است و حداکثر یک جعبه با ابعاد 45 سانتی‌متری درون آن جا خواهد شد. حداکثر وزن قابل قبول برای هر بسته هم 15 کیلوگرم است.

سلب مسئولیت کالاهای ممنوعه پستی

کالاهای ممنوعه پستی در شرایطی که قابل مشاهده و شناسایی باشند، به هیچ وجه پذیرفته نمی‌شوند. اما در صورتی که محتویات بسته‌ها از سمت فرستنده اعلام نشود یا به هر شکل از دیده شدن محتویات آنها جلوگیری شود، مسئولیت از پیک‌های ارسال سلب خواهد شد و ارسال‌کننده تمام مسئولیت قانونی را بر عهده خواهد گرفت.

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برچسب‌ها: ,