بیمه مسئولیت متصدیان حمل و نقل

بیمه مسئولیت متصدیان حمل و نقل چیست؟

بیمه مسئولیت متصدیان حمل و نقل از آن دست اصطلاحاتی است که هر کلمه‌اش می‌تواند خواننده را فراری دهد. این اصطلاح با وجود نچسب بودن ذاتی، در دنیای لجستیک و حمل و نقل اهمیت زیادی دارد و زمانی که متوجه شوید کجاها می‌توان از مزایای آن استفاده کرد، کمی نسبت به میزان جذابیت آن تجدید نظر خواهید کرد.

بیمه مسئولیت متصدیان حمل و نقل برای حمایت از فرستندگان کالا و صادرکنندگان کالا صادر می‌شود تا در صورت بروز حوادث پیش‌بینی نشده برای کالا، فرستنده بتواند نسبت به دریافت سرمایه‌ خود اقدام کند. در واقع بیمه مسئولیت متصدیان حمل و نقل به نوعی برای این است که فرستندگان بتوانند غرامت کالاهای آسیب‌دیده در مسیر را دریافت کنند. ریزتر شدن در جزئیات این نوع بیمه می‌تواند دید بهتری از این بیمه به شما بدهد و بدانید که دقیقا چه زمانی می‌توان از آن استفاده کرد.

برای شروع همکاری با تی نکست، همین حالا اقدام کنید

اجرای بیمه مسئولیت متصدیان حمل و نقل توسط شرکت‌های ایرانی

شرکت پست را می‌توان اولین شرکتی دانست که بیمه‌ای از جنس بیمه مسئولیت متصدیان حمل و نقل را در ایران اجرا کرد. به هر حال این شرکت اولین بازیگر در صنعت لجستیک ایران بود و بسیاری از کارهای انجام شده در این صنعت در داخل کشور را برای اولین بار از شرکت پست شاهد بوده‌ایم. در حال حاضر این شرکت در ازای دریافت مبلغ ۶۵۰۰ تومان به ازای هر بسته، آنها را تا سقف 650 هزار تومان بیمه می‌کند. در صورتی که بسته‌ی پستی در حین جابجایی صدمه ببیند و به بسته‌بندی یا کالای درون آن خسارت وارد شود، پست خود را موظف می‌داند که نسبت به پرداخت غرامت اقدام کند. این نوع از بیمه برای بسته‌هایی که به صورت پست پیشتاز فرستاده می‌شوند، اجرا می‌شود و بسته‌های ارسال شده با پست معمولی بیمه ندارند. بسته‌هایی که بیشتر از ۶۵۰ هزار تومان ارزش دارند هم در سیستم پستی ایران قابل بیمه شدن هستند. در چنین مواقعی فرستنده می‌تواند با اعلام کردن ارزش بسته ارسالی، یک درصد از ارزش اعلام شده برای بسته را بپردازد و آن را بیمه کند. با استفاده از این قانون چنانچه هر آسیبی از جانب پیک موتوری به بسته وارد شود، شرکت لجستیک بابت این اتفاق به فرستنده غرامت پرداخت خواهد کرد.

ارسال بسته با بیمه – ثبت‌نام کنید

بیمه مسئولیت متصدیان حمل و نقل در شرکت‌های بیمه‌ای کشور

در قانون بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، امکان خاصی برای شرکت‌های بیمه‌ای در نظر گرفته شده که با عنوان «بیمه مسئولیت متصدیان حمل و نقل داخلی» معرفی می‌شود. قانون تجارت، شرکت‌های حمل و نقل داخلی را موظف کرده تا بسته‌های تحویل گرفته شده برای ارسال به مقاصد مختلف را بیمه کنند. در این قانون، شرکت حمل و نقل موظف است بسته‌ها را در قبال تمام حوادثی که ممکن است به کالا آسیب برسانند، بیمه کند. حق بیمه برای بیمه مسئولیت متصدیان حمل و نقل با استفاده از یک فرمول ساده و با ضرب کردن ارزش کالا در نرخ حق بیمه محاسبه می‌شود. نرخ حق بیمه ممکن است بر اساس قانون هر شرکت بیمه و خدماتی که ارائه می‌دهد، با شرکت دیگر متفاوت باشد.

شرکت‌های بیمه ایران، بیمه آسیا، بیمه ملت، بیمه ما و چندین شرکت بیمه‌ای دیگر این نوع از بیمه را ارائه می‌دهند.

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برچسب‌ها: ,