۷نکته لجستیکی برای راه‌اندازی یک کسب و کار آنلاین

لجستیک در تجارت الکترونیک؛ ۷ نکته‌ لجستیکی برای ارتقا تجارت الکترونیک شما

تصور کنید کسب و کار شما فراتر از حد انتظار ظاهر شده است. شما آن را از یک ایده به یک شرکت تمام عیار با مشتریان و درآمد واقعی تبدیل کرده‌اید. با این حال موفقیت شما می‌تواند به سقوط منجر شود اگر زیرساخت‌های لجستیکی مناسب را در نظر نگرفته باشید و محصولات طبق انتظار مشتری به دستش نرسد. شاید شما در حال فروش لباس‌های منحصر به فرد با منابع پایدار، اسباب‌بازی‌های خانگی غیرسمی یا دکوراسیون منزل سازگار با محیط زیست باشید؛ صرف‌نظر از نوع محصولات و منحصربه‌فرد بودن آن‌ها، شرکت شما باید آماده باشد تا وضعیت فعلی لجستیک خود را بهبود بخشد. در این مطلب هفت نکته لجستیکی که باید هنگام برنامه‌ریزی برای کسب و کار آنلاین خود بدانید را بررسی کرده‌ایم.

بسته های شما منتظر حمل و نقل با تی نکست هستند! همین حالا برای همکاری با تی نکست اقدام کنید

یکی از مزایای کسب و کارهای دیجیتالی این است که نیازی نیست به روندهای موروثی تجارت مقید باشید؛ شما می‌توانید از ابتدای کار بهترین تجارب را ترکیب کنید به جای آن که آن‌ها را دوباره در طول مسیر کشف کنید. شما می‌توانید با استفاده از فن‌آوری و تجزیه و تحلیل نتایج، هزینه‌های کسب و کار خود را کنترل کنید. بهتر است یاد بگیرید که چگونه موجودی خود را مدیریت کنید، قبل از این که موجودی شما را مدیریت کند! از این گذشته موجودی، نشان‌دهنده سرمایه‌گذاری شما در تجارت است. رصد کردن این موجودی برای جریان نقدی شما بسیار مهم است و راه را برای تجزیه و تحلیل‌های پیچیده‌تر و تفکر استراتژیک شما باز می‌کند.

مدیریت لجستیک
مدیریت لجستیک

مدیریت لجستیک در تجارت الکترونیک بسیار مهم بوده و در واقع هسته اصلی شرکت شماست. بسته به این که در چه مرحله‌ای هستید، ممکن است زمان آن باشد که با شرکت‌های طرف سوم لجستیکی برای انبار کردن محصولات و انجام سایر خدمات لجستیکی شریک شوید. همان‌طور که در حال برنامه‌ریزی برای آینده کسب و کار خود هستید، مواردی وجود دارد که باید آن‌ها را در نظر بگیرید تا لجستیک در تجارت الکترونیک خود را به سطح بالاتری برسانید.

۱. برنامه‌ریزی تقاضا

خرده‌فروشان به طور معمول پیش بینی موجودی خود را بر اساس داده‌های مبنی بر تاریخ پایه‌گذاری می‌کنند. شما به عنوان یک کسب و کار نوپا، ممکن است این امکانات را نداشته باشید؛ بنابراین چگونه می‌دانید به چه میزان موجودی نیاز دارید؟ تا زمانی که تاریخچه فروش خود را ایجاد نکنید، چند روش برای استفاده از آن‌ وجود دارد؛ ابتدا ترافیک سایت و به اشتراک‌گذاری اجتماعی را رصد کنید. اگر تلاش‌های شما در رسانه‌های اجتماعی منجر به نتیجه شود، تقاضا می‌تواند افزایش یابد و شما باید برای آن آماده باشید.

برنامه‌ریزی تقاضا
برنامه‌ریزی تقاضا

پس از آن به روندهای فصلی مانند تغییر در وضعیت آب و هوا و خریدهای مبتنی بر تعطیلات نگاه کنید. مثلا اگر بهار زود بیاید، وسایل مورد استفاده در فضای باز می‌تواند تقاضاهای غیرقابل پیش بینی به همراه داشته باشد. البته ذخیره‌سازی، می‌تواند از تلاش‌های تبلیغاتی شما مانند کد تخفیف و ارسال رایگان پشتیبانی کند. همچنین اگر فضای انبار شما مقیاس‌پذیر باشد، بدون سرمایه گذاری بلند مدت برای اجاره‌ی انبارهای دیگر، می‌تواند در برنامه‌ریزی برای افزایش تقاضا کمک کند.

دورنما در لجستیک
دورنما در لجستیک

۲. دورنما

با افزایش نیازهای لجستیک در تجارت الکترونیک شما، دیدن دورنماهای بزرگ دشوارتر می‌شود. شرکت‌هایی که رشد سریع را تجربه می‌کنند ممکن است ظرفیت لجستیک را به صورت موقت و خاص اضافه کنند و بخش‌های لازم را برای رویارویی با افزایش سفارشات یا محصولات جدید افزایش دهند. شاید برای استفاده از چندین انبار، حمل بار یا سایر تاکتیک‌های لجستیکی مهیا باشند. با این حال، ممکن است این بخش‌های اضافه‌شده با یکدیگر ارتباط خیلی خوبی برقرار نکنند و این امر سازمان را با موجودی و عملکرد فروش ناقص مواجه کند. مشاهده کل وضعیت موجودی شما و انعکاس آن در سیستم‌های داخلی و همچنین وب سایت‌تان دشوار است. خریداران می‌خواهند قبل از پرداخت، ببینند آیا کالا موجود است یا خیر. راهکارها بسته به فضای بازار شما متفاوت است، اما همیشه بهترین راه حل یک هدف پویا و متغیر است. ارائه‌دهندگان لجستیک می‌توانند به شما کمک کنند تا سیستم‌ها و نظم عملیاتی خود را توسعه دهید.

۳. ارسال رایگان

به گفته مجله Inc، در یک مطالعه جدید، ۷۳ درصد از خریداران آنلاین گفته‌اند که ارسال رایگان و بدون قید و شرط در تصمیم خرید آن‌ها “حیاتی” است. همچنین مجله فورچون گزارش داده است، آمازون بیش از ۱۰۰ میلیون مشترک در سراسر جهان دارد؛ بنابراین ارسال رایگان و سریع به وضوح برای مصرف‌کنندگان حیاتی است. ظهور ارسال رایگان برای فروشندگان تجارت الکترونیک هم بلا است و هم نعمت! خیلی نگذشته از زمانی که تحویل ۱۰ روزه استاندارد بود! پس از آن در سال ۲۰۱۴ زمان تحویل به حدود شش روز کاهش یافت. تا سال ۲۰۱۶، به سه روز رسید و حالا نزدیک به دو روز و حتی برای برخی محموله‌های آمازون تحویل در همان روز است.

ارسال رایگان
ارسال رایگان

فکر ارسال بدون هزینه، برای بسیاری از خریدارها تحریک‌کننده است، اما حمل و نقل فقط برای مصرف‌کننده رایگان است؛ حمل‌کنندگان باید ضمن ارائه خدماتی که مشتریان انتظار دارند، تا حد امکان هزینه‌ها را کاهش دهند. در حال حاضر مشتریان شما دو یا سه روز برای تحویل منتظر می‌مانند در حالی‌که هزینه آن را نیز نمی‌خواهند بپردازند. تکنیک‌های بازاریابی مانند حداقل سفارش یا پیشنهادهای ویژه می‌توانند به ارسال رایگان کمک کنند. نظم و انضباط در زنجیره تأمین شما، می‌تواند هزینه‌ها را کاهش دهد تا ارسال رایگان بیشتر به یک مزیت رقابتی تبدیل شود تا یک فرار مالی.

لست مایل
لست مایل

۴. لست مایل (Last Mile)

طبق مطالعه‌ای از دانشگاه دلاویر، خدمات لست مایل به طور معمول ۲۸ درصد از کل هزینه‌های حمل و نقل را نشان می‌دهد. به خاطر داشته باشید که آخرین مایل ممکن است خیلی طولانی‌تر از یک مایل واقعی باشد! ما در مورد مرحله تحویل نهایی به مصرف‌کننده صحبت می‌کنیم. مصرف‌کنندگان ممکن است تعامل خود را با شرکت شما بر اساس تجربه تحویل قضاوت کنند. یک استراتژی پایدار در لست مایل، باید در حالی که هزینه‌ها و نیازهای منابع را متعادل می‌کند، انتظارات مصرف‌کننده را نیز برآورده کند؛ به عنوان مثال، ارائه‌دهندگان اپلیکیشن‌های لست مایل دلیوری به فروشگاه‌های کوچکتر کمک می‌کنند تا با آمازون رقابت کنند. با بازتاب رقابت رو به افزایش، شرکت‌های تجارت الکترونیک شروع به تمرکز بر روی لست مایل می‌کنند.

۵. مدیریت بازگشت یا لجستیک معکوس

لجستیک معکوس ممکن است چالش برانگیزترین جنبه برای فروشندگان تجارت الکترونیکی باشد. به گزارش Transport Topics نرخ بازگشت متوسط برای یک فروشگاه محلی می‌تواند به ۸ تا ۹ درصد و برای تجارت الکترونیکی به ۲۴ تا ۳۶ درصد برسد. خط مشی‌های شما در لجستیک معکوس یا امکان مرجوعی، به خریداران انگیزه می‌دهد تا بتوانند با اطمینان خرید کنند؛ آن‌ها باید بدانند محصولاتی که نیازهایشان را برآورده نمی‌کند، روی دست‌شان نمی‌ماند!

مدیریت بازگشت
مدیریت بازگشت

با این حال شرکت شما باید درک دقیقی از هزینه‌ها و پیامدهای لجستیکی برای این بازگشت‌ها داشته باشد. آیا هزینه حمل و نقل را پرداخت می‌کنید؟ آیا هزینه ارسال مجدد را پرداخت می‌کنید؟ آیا کالاها را مجددا می‌فروشید یا از طریق فروش عمده، آن‌ها را تبدیل به نقدینگی می‌کنید؟ یكی از مهمترین موارد برای مدیریت بازگشت، جدا كردن آن‌ها از زنجیره تأمین محصولات جدید است. بهتر است یه مکان جدا حتی اگر کوچک باشد، برای لجستیک معکوس ایجاد کنید تا کارمندان این بخش زنجیره تأمین مرجوعی‌ها را مدیریت کنند.

۶. انبارداری غیر متمرکز

آخرین روند تجارت الکترونیکی، نزدیک کردن محصول به مشتری است؛ شرکت‌ها به جای انجام سفارشات از مراکز توزیع چند میلیون فوتی، از تسهیلات کوچکتر و نزدیک به مراکز جمعیت استفاده می‌کنند. تسهیلات کوچک‌تر، پاسخگویی بهتری دارند و زمان‌های تحویل را کاهش می‌دهند. این استراتژی مرحله‌ی لست مایل را کوتاه می‌کند. در حال حاضر برخی از فروشگاه‌های محلی در حال تبدیل مکان‌های خرده فروشی به مراکز حمل و نقل هستند. کاهش فاصله حمل و نقل به نوبه خود باعث کاهش هزینه‌ها و بهبود خدمات خواهد شد.

۷. روابط 3PL

تجارت‌های الکترونیکی که در حال رشد سریع هستند، می‌توانند برخی یا تمام امور لجستیکی خود را به یک شرکت طرف سوم واگذار کنند. یک 3PL  می‌تواند محموله‌های ورودی، انبار و موجودی را مدیریت کند و تمام جنبه‌های اجرای آن را مدیریت کند. بنابراین شرکت شما می‌تواند بر شایستگی‌های محوری خود تمرکز کرده و عملیات‌های لجستیکی را برون سپاری کند. به دنبال یک شرکت3PL  باشید که برای پشتیبانی از تصمیم‌گیری‌های استراتژیک، داده‌های مربوط به مدیریت فروش و موجودی را ارائه می‌دهد. تی نکست به عنوان یک شرکت طرف سوم لجستیکی، تمام امکانات لازم برای امور لجستیکی کسب و کار شما را انجام می‌دهد.

منبع: سایت warehouseanywhere

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *