لوازم پیک موتوری

چک لیستی از ضروریات و لوازم پیک موتوری

هر پیک موتوری برای شروع به کار و ادامه دادن آن به یک سری وسایل نیاز دارد. حال می‌خواهیم تمام چیزهایی را که بودن‌شان برای این شغل واجب است، در قالب لیست لوازم پیک موتوری مطرح کنیم و به بررسی تک‌تک آن‌ها بپردازیم. این لیست تنها جنبه‌ی یادآوری دارد و قرار نیست چیزهای جدیدی را در آن معرفی کنیم. به این مقاله تنها به عنوان یک چک‌لیست نگاه کنید؛ جایی که قرار است نکات لازم را کنار هم مرور کنیم.

برای شروع همکاری با تی نکست، همین حالا اقدام کنید

کلاه کاسکت

برای این‌که سلامتی پیک موتوری حفظ شود، حتما باید کلاه کاسکت به همراه داشته باشد. متاسفانه در کوچه و خیابان بسیاری از موتورسواران را می‌بینیم که بدون کلاه، سوار موتور سیکلت هستند. این کار هم از نظر امنیتی خطر دارد و هم این‌که موتورسوار را با خطر متوقف شدن توسط پلیس روبرو می‌کند. داشتن کلاه کاسکت طبق قانون برای موتورسوار اجباری است و باید در لوازم پیک موتوری هم وجود داشته باشد. اما بهتر است از روی زور و اجبار به این کار تن ندهید؛ از این زاویه به قضیه نگاه کنید که با گذاشتن کلاه کاسکت، در واقع گامی برای سلامتی و امنیت خودتان برمی‌دارید. به این فکر کنید که موتور سیکلت یک وسیله‌ی بی‌حفاظ است و خدای ناکرده اگر اتفاقی بیفتد، این کلاه کاسکت است که می‌تواند از جان شما محافظت کند.

ترک‌بند

ترک‌بند چیزی است که برای بعضی از موتورها نیاز است و بعضی‌های دیگر به آن نیاز ندارند. در واقع ترک‌بند جزء آن بخش از لوازم پیک موتوری است که لزوم بود و نبودش با توجه به خود موتور مشخص می‌شود. خیلی از موتور سیکلت‌های جدید، حالت اسپورت دارند و عملا نصب ترک‌بند روی آن‌ها غیرممکن است. اما خیلی از موتورهای دیگر از قبیل خانواده‌ی CG125 به ترک‌بند نیاز دارند و گاهی اوقات هم خود موتور با این وسیله‌ی ضروری فروخته می‌شود؛ یعنی بعضی از موتور سیکلت‌ها به صورت کارخانه‌ای دارای ترک‌بند بزرگ و جادار هستند. ترک‌بند تنها برای باکس غذا و امثال آن استفاده نمی‌شود؛ در بعضی مواقع نیاز است که پیک موتوری وسایل بزرگ و حجیمی را جابجا کند که اصلا درون باکس جا نمی‌شوند. در چنین مواقعی داشتن یک ترک‌بند روی موتور می‌تواند چاره‌ساز باشد.

 

باکس پیک موتوری

باکس یا جعبه

باکس پیک موتوری یکی از بهترین شاخصه‌ها برای تمییز دادن پیک‌ها از سایر موتورسواران است. اصلا مگر می‌توانید به پیک‌ها فکر کنید و اولین تصویر ذهنی‌تان، یک موتورسوار با جعبه‌ای در پشت موتورش نباشد؟ پیک‌های موتوری که به صورت حرفه‌ای در این کار مشغول هستند، بی‌بروبرگرد یک باکس حجیم را پشت موتورشان سوار کرده‌اند. اصلا به همین دلیل است که باکس هم از لوازم پیک موتوری به شمار می‌آید. این باکس، هم جای خیلی امنی برای قرار دادن بسته‌ها است و هم امکان تحویل دادن تعداد زیادی از جعبه‌های کوچک و بزرگ را در هر سفر به پیک موتوری می‌دهد. باکس‌ها انواع مختلفی دارند و هر یک از آن‌ها برای تحویل دادن نوع خاصی از بسته‌ها ساخته شده‌اند. قانون خاصی در این زمینه وجود ندارد؛ اما اگر یک پیک موتوری می‌خواهد در کار جابجایی غذا فعالیت کند، باید باکسی داشته باشد که از عایق دما در آن استفاده شده باشد. مواد غذایی باید به صورت سرد یا گرم به دست مصرف‌کننده برسند و تغییرات دمایی آن‌ها می‌تواند نتایج نامطلوبی به همراه داشته باشد.

کش قلاب‌دار

این مورد یکی از بایدهای لیست لوازم پیک موتوری است و اتفاقا در ایران به‌آسانی یافت می‌شود. به اکثر موتور سیکلت‌ها که نگاه کنید، می‌بینید که این وسیله را با خودشان همراه دارند و آن را به ترک‌بند یا انتهای موتور بسته‌اند. این کش‌های قلاب‌دار برای سفت کردن بسته‌های بزرگ در پشت موتور طراحی شده‌اند. هنگامی که از کش قلاب‌دار استفاده می‌کنید، باید به ۲ نکته دقت کنید. اول این‌که سعی کنید قسمت قلاب فلزی کش‌ها را به جایی ببندید که روی موتورتان خط نیندازد و مورد بعد هم این‌که فکر نکنید با یک کش ساده می‌توانید موتورتان را به وانت تبدیل کنید! یعنی آن‌قدر روی موتورتان بار نزنید که دیگر جایی برای خودتان باقی نماند. خیلی از موتوری‌ها را می‌بینیم که به دلیل زیاد بودن بار، دیگر جایی برای نشستن ندارند و به ناچار روی باک موتور می‌نشینند. این اتفاق می‌تواند از سمت پلیس به عنوان نقض قوانین شناخته شود و جریمه به همراه داشته باشد.

قفل و زنجیر

البته قفل و زنجیر صرفا جزو لوازم پیک موتوری نیستند و اصولا هر کسی که سوار موتور سیکلت می‌شود، باید به این وسایل مجهز باشد. اما موتورسوارهای حرفه‌ای از جمله پیک‌های موتوری باید از انواع خوب قفل و زنجیر برای امنیت موتور سیکلت‌شان استفاده کنند. به هر حال ممکن است بخواهید موتور سیکلت را وسط خیابان یا گوشه‌ی پیاده‌رو رها کنید. در چنین شرایطی حتما باید تمام نکات ایمنی را رعایت کنید و انواع قفل دیسکی، زنجیر و قفل دوشاخ را به کار بگیرید. ممکن است بگویید که هر بار نمی‌توان این همه نکات امنیتی را پیاده‌سازی کرد و البته درست هم می‌گویید؛ اما منظور ما وسواس به خرج دادن در آن شرایطی است که احتمال می‌دهید کمی بیشتر از حد معمول در مقصد معطل شوید. در چنین شرایطی کمی حوصله به خرج دادن بابت بستن قفل‌ها می‌تواند جلوی اتفاقات بد پیش‌بینی‌نشده را بگیرد. فقط لطفا از تکنیک قدیمی پوشاندن پلاک با قفل و زنجیر استفاده نکنید! این کار به اندازه‌ی کافی برای ماموران پلیس شناخته‌شده است و در صورت گیر افتادن، می‌تواند جریمه‌هایی را برایتان به همراه داشته باشد.

 

قفل و زنجیر موتورسیکلت

مدارک و اسناد

 

داشتن اسناد و مدارک از ضروریات و بایدهای لوازم پیک موتوری هستند. با وجود اینکه خیلی از پیک‌های موتوری بدون داشتن گواهینامه و بیمه در سطح شهر تردد می‌کنند، داشتن این اسناد در کنار کارت موتور سیکلت ضروری است. اگر گواهینامه نداشته باشید و پلیس جلویتان را بگیرد، چه جوابی خواهید داشت؟ آیا می‌توانید بگویید گواهینامه را همراه ندارم و مثلا بعدا ارائه می‌دهم؟ بیمه را چه می‌کنید؟ تمام این مدارک را باید داشته باشید و همیشه همراه‌تان باشند؛ زیرا هر لحظه ممکن است با ماموران محترم پلیس مواجه شوید. بنابراین نه خودتان را اذیت کنید و نه اعصاب‌تان را خرد کنید. یک بار برای همیشه این مدارک را تهیه کنید و دیگر هر روزتان را با ترس و لرز شروع نکنید. این‌ها اگر جزء لوازم پیک موتوری نباشند، جزئی جدایی‌ناپذیر از ضروریات پیک موتوری بودن هستند.

سخن پایانی

این مواردی که به آن‌ها اشاره کردیم، از اساسی‌ترین اجزای کار پیک موتوری هستند؛ یعنی قاعدتا در ابتدای کار باید این لوازم را داشته باشید یا این‌که با فاصله‌ی کمی از شروع کار باید آن‌ها را تهیه کرده باشید. حالا ممکن است برخی از موتورسوران در هنگام کار متوجه شوند که به چند تکه دیگر از لوازم پیک موتوری نیز نیاز دارند. لوازم اضافه را که هر کس بنا بر سلیقه و نیاز شخصی‌اش می‌تواند تهیه کند، در لیست‌مان نیاورده‌ایم. امیدواریم که در کار پیک موتوری موفق باشید و اگر دوست داشتید، می‌توانید این کار را با تی نکست شروع کنید. تی نکست یک شرکت پیک موتوری در تهران است که تنها با شرکت‌ها، فروشگاه‌ها و سازمان‌ها کار می‌کند. پیک‌های موتوری تی ‌نکست به استخدام شرکت درمی‌آیند و از حقوق و مزایای یک کارمند اداری بهره‌مند می‌شوند. علاوه بر این موارد می‌توانید بنابر عملکردی که نشان می‌دهید، از امتیازات ویژه‌ی تی نکست نیز بهره‌مند شوید.

[yasr_visitor_votes readonly="false"]