هایپرلوپ چیست

هایپرلوپ تکنولوژی که جهان را متحول خواهد کرد

هایپرلوپ یک تکنولوژی جدید در صنعت حمل و نقل به شمار می‌رود که قادر است بسته‌ها و افراد را با سرعت و امنیت بالا از نقطه مبدأ به مقصد جابجا کند. هایپرلوپ از فناوری‌های جدید لجستیک به شمار رفته و در صورت ورود به بازار تحولی عظیم در صنعت لجستیک و حمل و نقل به وجود خواهد آورد. امروز در ابن مطلب بیشتر در مورد تکنولوژی هایپرلوپ اطلاعات کسب خواهیم کرد.

برای شروع همکاری با تی نکست چرا فردا؟ همین حالا اقدام کنید

هایپر لوپ ، ایده جدید ایلان ماسک

یک گروه از مهندسین ممتاز شرکت‌های اسپیس ایکس و تسلا به طور هم‌زمان شش ماه بر روی ساختن طراحی اولیه‌ هایپرلوپ وقت گذاشتند. حاصل کار این گروه در قالب یک طرح اولیه، نحوه عملکرد و هزینه تولید هایپرلوپ به صورت متن باز (Open Source) منتشر گردید.

ایلان ماسک نیز از توسعه‌دهندگان و افراد علاقه‌مند دعوت کرد تا برای گسترش و بهبود ایده هایپرلوپ تلاش کنند.

هایپرلوپ چطور کار می‌کند؟

مسافران یا بسته‌ها درون وسیله هایپرلوپ بارگذاری شده و به آرامی توسط یک پیشران الکتریکی درون یک محفظه به حرکت در می‌آیند. این وسیله نقلیه با استفاده از تعلیق مغناطیسی در بالای یک خط حرکت شناور شده و به دلیل کشش آیرودینامیک بسیار پایین، مسافت‌های طولانی را با سرعت فوق‌العاده بالایی طی می‌کند.

به دلیل عملکرد اتوماتیک و محصور بودن هایپرلوپ، خطاهای راننده و مخاطرات آب و هوایی دیگر وجود نخواهند داشت. هایپرلوپ هیچ آلاینده کربنی ندارد و کاملاً امن و پاکیزه است.

ایلان ماسک کیست؟

دنیا برای اولین بار زمانی واژه هایپرلوپ را شنید که در جولای 2012 ایلان ماسک (مدیرعامل جاه طلب اسپیس ایکس و تسلا) در رویدادی در ایالت کالیفرنیا در مورد نسل پنجم حمل و نقل سخن گفت. محفظه‌ای با فشار هوای بسیار کم و با مقاومت بالا نسبت به شرایط سخت جوی که می‌تواند با سرعتی معادل دو برابر سرعت هواپیما حرکت کند.

تکنولوژی هایپرلوپ هم‌چنین بسیار کم‌مصرف است، تا حدی که می‌تواند با یک سیستم ذخیره انرژی به صورت 24 ساعته کار کند.

از لس آنجلس تا سان فرانسیسکو

اولین مسیر پیشنهادی برای ساخت یک سیستم هایپرلوپ که حمل و نقل مسافر و بار آن را تسریع نماید، از لس آنجلس تا خلیج سان فرانسیسکو در نظر گرفته شده‌بود. با این وجود هیچ عملیات اجرایی برای مسیر پیشنهادی ایلان ماسک و تیم وی انجام نگرفت. بزرگترین دلیل آن نیز فاصله‌ای عنوان شد که مسیر هایپرلوپ از مرکز این دو ابر شهر داشت.

با فرض اجرایی شدن این مسیر، برای سفر از شهر فرشتگان به سان فرانسیسکو مسافران مجبور بودند تا از مرکز شهر به حاشیه آن سفر کنند که این خود به خود موجب افزایش زمان و هزینه سفرها می‌گشت که طبیعتاً دلیل محکمی برای توقف (حداقل موقت) این پروژه به شمار می رود.

هایپرلوپ در هند

کمپانی HTT با همکاری دولت هندوستان در حال کار برروی پروژه‌ای است که براساسش این فناوری جدید مسافت 345 کیلومتری میان دو شهر بنگلور و چنای را به یکدیگر متصل خواهد کرد. به کمک این پروژه جابجایی بار و مسافر از بنگلور به چنای و برعکس تنها در 30 دقیقه انجام خواهد شد. این پروژه در صورت اجرایی شدن به بزرگترین تغییر در سیستم حمل و نقل یک کشور آسیایی مبدل خواهد شد.

دیگران درباره هایپرلوپ چه می گویند؟

با وجود تمام مزیت‌های تکنولوژی هایپرلوپ که پتانسیل ایجاد یک انقلاب در صنعت لجستیک و حمل و نقل را دارد، انتقادات زیادی در مورد خطرات احتمالی استفاده از این سرویس از سوی کارشناسان به آن وارد شده است. بعضی از نقدها سفر درون یک محفظه باریک از جنس استیل که هیچ پنجره‌ای رو به بیرون ندارد را یک تجربه ترسناک و دلهره آور می‌دانند. این تجربه به خصوص برای افرادی که ناراحتی‌های قلبی دارند و یا زنان باردار می‌تواند خطرات بسیاری داشته باشد.

از طرف دیگر این نگرانی از سوی کارشناسان مطرح شده که اگر به هر دلیلی در میانه مسیر منبع برق از کار بیافتد، چه اتفاقی برای مسافر درون هایپرلوپ خواهد افتاد. به نظر پروفسور ریچارد مولر اگر فکری به حال آسیب‌پذیری محفظه‌ها نشود می‌تواند هدف حملات تروریستی و خرابکارانه نیز قرار بگیرد.

آیا هایپرلوپ آینده‌ای دارد؟

با تمام تلاش‌هایی که از سمت کشورهای توسعه یافته و شرکت‌های خصوصی برای تولید انبوه این تکنولوژی و ورود آن به بازار انجام شده، هم‌چنان در مورد موفقیت این پروژه تردید‌هایی در جامعه بین الملل به چشم می‌خورد. باید منتظر ماند و دید آیا روزی بشر می‌تواند مرسولات پستی و انسان را در یک محفظه پرسرعت از شهری به شهر دیگر منتقل کند یا خیر.

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برچسب‌ها: , ,