نمایی از تعدادی اپلیکیشن پیک موتوری روی نمایشگر یک گوشی موبایل

آیا استفاده از اپلیکیشن پیک موتوری ضروری است؟

در هنگام درخواست پیک موتوری، استفاده از اپلیکیشن پیک موتوری یکی از بهترین راه‌ها است. این راه با نصب برنامه پیک موتوری و استفاده از آن در مواقع مورد نیاز انجام می‌شود. در دسترس بودن همیشگی گوشی موبایل و اینترنت پرسرعت آن از دلایلی هستند که منجر به محبوب شدن این برنامه‌های موبایلی شدند و ارائه‌دهندگان این خدمت ناچار شده‌اند تا به آن روی بیاورند. حالا در بازار پیک موتوری شاهد بازیگران فعالی هستیم که بسیاری از آن‌ها داشتن اپلیکیشن را در دستور کارشان قرار داده‌اند. می‌خواهیم روند استفاده از این برنامه‌های محبوب موبایلی، طرز کارشان و چند مورد دیگر را با هم بررسی کنیم. به دلیل این که سعی کرده‌ایم در ساده‌ترین حالت ممکن این موارد را توضیح دهیم، ممکن است برخی از مطالب برای خوانندگان حرفه‌ای تکراری به نظر برسد. برویم ببینیم استفاده از اپلیکیشن پیک موتوری چه نکات و ظرافت‌هایی دارد.

برای شروع همکاری با تی نکست چرا فردا؟ همین حالا اقدام کنید!

روال استفاده از اپلیکیشن پیک موتوری چیست؟

استفاده از این اپلیکیشن اصلا کار سختی نیست. ابتدا باید آن را از یک فروشگاه نرم‌افزاری مثل Google Play یا App Store دانلود کنید. اگر هم با استفاده از فروشگاه‌های خارجی مشکل دارید، می‌توانید به عنوان جایگزین از کافه‌بازار یا سیب‌اپ برای نصب اپلیکیشن روی موبایل‌تان استفاده کنید. بعد از این که نصب را کامل کردید، تقریبا همه چیز برای سفارش پیک موتوری آماده است. کافی است درون اپلیکیشن پیک موتوری بروید و مکان مبدا را که همان مکان فعلی شما است مشخص کنید. این کار با استفاده از نقشه‌ای که روی صفحه نمایش داده می‌شود انجام خواهد شد. کافی است نشانگر روی صفحه را روی موقعیت فعلی‌تان تنظیم کرده و تایید کنید. سپس به همین شکل مکان مقصد را هم مشخص کنید و پس از مشاهده‌ی هزینه پیک موتوری، دکمه‌ی درخواست را بزنید.

در برخی از اپلیکیشن‌ها می‌توانید چند مسیر را برای مقصد مشخص کنید و به این شکل، چند بسته را هم‌زمان به یک پیک موتوری بسپارید. برای پرداخت هزینه هم می‌توانید به شکل اینترنتی یا پرداخت نقدی، مبلغ دستمزد را به حساب پیک موتوری واریز کنید. در برخی از اپلیکیشن‌ها می‌توانید به غیر از پیک موتوری، وانت بار سبک و سنگین، کامیونت و مینی کامیونت را هم درخواست دهید. امکان بیمه کردن بسته ارسالی و مشاهده‌ی موقعیت موقعیت لحظه‌ای پیک موتوری از دیگر ویژگی‌های محبوب در این اپلیکیشن‌ها است.

اندروید یا iOS بودن واقعا یک مساله است

معضلی در ایران وجود دارد که برخی از سازندگان اپلیکیشن پیک موتوری از گوشی‌های آیفون صرف نظر می‌کنند و تنها به گوشی‌های اندروید سرویس می‌دهند. دلیل این مساله اصلا لج و لج‌بازی نیست! گوشی‌های آیفون که با سیستم عامل iOS کار می‌کنند، محدود به استفاده از فروشگاه نرم‌افزاری شرکت اپل (App Store) هستند. امریکایی بودن اپل و اعمال تحریم‌های گاه و بی‌گاه بین‌المللی، به شدت روی سرویس‌دهی اپ استور به ایرانی‌ها تاثیر می‌گذارد و به همین دلیل، اپلیکیشن‌های پیک موتوری ایرانی همراه با دیگر اپ‌های ایرانی از اپ استور حذف می‌شوند. پس کار کردن روی اپلیکیشنی که آینده‌ی مشخصی ندارد به نوعی برای توسعه‌دهندگان ایرانی در حکم هدر دادن وقت است. در نتیجه تعداد شرکت‌هایی که اپلیکیشن پیک برای iOS دارند بسیار کم است. اگر موبایل شما از سیستم عامل اندروید استفاده می‌کند، می‌توانید مطمئن باشید که حتما اپلیکیشن مدنظرتان را پیدا خواهید کرد. اما به دلایل گفته شده، پیدا کردن اپلیکیشن پیک موتوری فعال روی گوشی موبایل iOS با یک سری مشکلات همراه است.

اپلیکیشن پیک موتوری چطور کار می‌کند؟

تمام اپلیکیشن‌های پیک موتوری با استفاده از یک ساختار مشخص کار می‌کنند. در این اپلیکیشن‌ها از کاربر خواسته می‌شود تا اجازه بدهد اپلیکیشن به موقعیت مکانی گوشی دسترسی داشته باشد. با استفاده از این دسترسی، شما به عنوان مشتری می‌توانید موقعیت لحظه‌ای پیک موتوری را رصد کنید و ببینید آیا بسته‌تان در مسیر درستی قرار دارد یا خیر؟ برای اینکه بتوانید پیک را به صورت لحظه‌ای روی نقشه دنبال کنید، باید اینترنت موبایل پیک موتوری فعال باشد تا اپلیکیشن بتواند این داده‌های مکانی را برای سرویس‌دهنده و شما ارسال کند. البته تمام شرکت‌های پیک موتوری که اپلیکیشن دارند، پیک‌ها را موظف به روشن گذاشتن دیتای موبایلی می‌کنند تا این امکان همیشه برای شما وجود داشته باشد.

تمام اپلیکیشن‌های درخواست پیک موتوری برای کار کردن به اینترنت نیاز دارند. یعنی برای درخواست و بررسی وضعیت به اینترنت نیاز دارید. البته برخی از سرویس‌دهندگان پیک موتوری با استفاده از تلفن هم سفارش می‌گیرند. ولی در چنین مواقعی دیگر به اپلیکیشن و مزایای آن دسترسی ندارید و نمی‌توانید خودتان را یک شهروند هزاره‌ی سوم بنامید!

آیا اپلیکیشن تنها راه درخواست پیک موتوری است؟

با این وجود که استفاده از اپلیکیشن پیک موتوری راه ساده‌ای برای درخواست پیک است، اما تنها راه ممکن برای این کار نیست. با استفاده از یک راه حل جایگزین می‌توانید از نسخه‌ی تحت وب اپلیکیشن برای این کار استفاده کنید و به نوعی استفاده از اپلیکیشن موبایل را دور بزنید. بسیاری از شرکت‌های درخواست پیک لحظه‌ای چنین پنلی را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند. تی‌ نکست هم با وجود این‌که پیک لحظه‌ای ارائه نمی‌دهد، درخواست و ارسال پیک را با پنل اینترنتی تی ‌نکست انجام می‌دهد. راه حلی که تی نکست ارائه می‌دهد، استفاده از پیک موتوری تجمیعی است که تنها به فروشگاه‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌ها سرویس می‌دهد.

اگر روزانه تعدادی بسته دارید که می‌خواهید آنها را با هزینه ارسال کمتر از پیک لحظه‌ای به دست مشتریان برسانید، می‌توانید از سرویس تحویل در همان روز تی نکست استفاده کنید. در این سرویس، سفارش‌هایتان را از طریق یک پنل اینترنتی روی سایت تی نکست آپلود می‌کنید و مشخص می‌کنید که می‌خواهید سفارش‌هایتان در چه ساعتی به دست مشتری برسند. پیک تی نکست برای تحویل گرفتن چند بسته پیش شما می‌آید و پس از تحویل گرفتن، نسبت به ارسال آن‌ها اقدام می‌کند. در این سرویس به جای گرفتن یک پیک برای هر بسته، برای چندین بسته یک پیک می‌گیرید و تا ۵۰ درصد در هزینه‌های مربوط به ارسال بسته صرفه‌جویی می‌کنید. بنابراین در کنار استفاده از اپلیکیشن، از راه پنل اینترنتی هم می‌توان پیک موتوری گرفت. تی نکست می‌تواند لجستیک را برای شما آسان کند.

[yasr_visitor_votes readonly="false"]