استخدام پیک موتوری

استخدام پیک موتوری برای کسب و کارها درست است یا اشتباه؟

اگر در سایت‌های آگهی اینترنتی عبارت استخدام پیک موتوری را جستجو کنید، لیستی از آگهی‌هایی را خواهید دید که به دنبال انواع پیک موتوری هستند و حقوق و مزایای عالی به همراه بیمه، پورسانت، درآمد تضمین شده و چه و چه را وعده می‌دهند. خیلی از این آگهی‌ها به قدری وسوسه‌کننده هستند که شما را در لحظه ترغیب می‌کنند تا با آگهی‌دهنده تماس بگیرید. در چنین مواقعی ۲ سناریوی احتمالی وجود دارد: حالت اول این است که شما جویای کار هستید و می‌خواهید به عنوان پیک موتوری استخدام شوید. حالت دوم این است که یک کسب‌وکار دارید و می‌خواهید درباره استخدام شخصی به عنوان پیک موتوری تصمیم بگیرید. در اینجا می‌خواهیم راجع به مشکلات هر دو طرف درگیر قضیه صحبت کنیم.

کار امروز را به فردا نسپارید! برای شروع همکاری با تی نکست همین حالا اقدام کنید

مزایا و معایب استخدام پیک موتوری برای شرکت‌ها

از آن‌جایی که استخدام شخصی به عنوان پیک موتوری دغدغه‌ی بسیاری از کسب و کارهاست، بهتر است از چم و خم کار باخبر باشید و با دانستن مزایا و معایب این کار تصمیم درست را اتخاذ کنید.

استخدام پیک موتوری برای شرکت ها
استخدام پیک موتوری برای شرکت ها
  • مزایای یک کارمند: در صورتی که تصمیم به استخدام پیک موتوری گرفته‌اید، باید آن‌ها را به عنوان یک کارمند ثابت بپذیرید و تمام مزایایی که به سایر کارمندان می‌دهید را در اختیار پیک‌ها هم قرار دهید. به عنوان مثال، یک پیک موتوری استخدامی باید بیمه شود و مواردی مثل عیدی، سنوات، پاداش، مرخصی و موارد دیگری که در شرکت‌های خصوصی و دولتی به عنوان استاندارد پذیرفته شده‌اند را به عنوان مزایای کاری دریافت کند. در صورتی که فکر می‌کنید استخدام نیروی پیک موتوری در شرایط فعلی به نفع کسب‌وکارتان نیست، می‌توانید از پیک‌های آموزش‌دیده‌ی تی ‌نکست استفاده کنید و خدمات لجستیک را با کیفیت خیلی خوب و به صورت برون‌سپاری در اختیار داشته باشید.

 

  • دست‌تان باز است: اگر کارفرما هستید، استخدام نیروی پیک موتوری به صورت دائم یا قراردادی در بسیاری از موارد می‌تواند برایتان راه‌گشا باشد و در شرایط بحرانی به کمک‌تان بیاید. یک لحظه به این موضوع فکر کنید که داشتن پیک‌های موتوری همواره آماده‌به‌کار چقدر می‌تواند دست‌تان را در سرویس‌دهی باز بگذارد و خیال‌تان را بابت ارسال سریع و بی‌دغدغه‌ی بسته‌ها راحت کند. چنین پیک‌هایی به راحتی قابل آموزش هستند و می‌توانید موارد مهم در برخورد با مشتری نهایی را به آن‌ها تعلیم دهید. این موضوع در صورت استفاده از پیک‌های خارج از شرکت به راحتی قابل پیاده‌سازی نیست و نمی‌توان کنترل دقیقی روی آن‌ها داشت.

فراموش نکنید که به عنوان یک کارفرما باید خودتان را جای پیک موتوری بگذارید و از دید آن‌ها به موضوع کار و درآمد نگاه کنید. طبیعی است که یک پیک موتوری استخدامی با هزار امید و آرزو همکاری با شرکت شما را شروع می‌کند و باید بتواند روی یک دستمزد مشخص در بازه‌های زمانی از پیش تعیین‌شده حساب باز کند. با توجه به این که اکثر پیک‌های موتوری دستمزدشان را در پایان هر روز دریافت می‌کنند، سعی کنید این روند را به هم نزنید و دستمزد آن‌ها را به صورت روزانه واریز کنید. در غیر این صورت، باید پرداخت‌ها را به صورت هفتگی، دو هفتگی یا ماهانه برای پیک موتوری استخدام‌شده واریز کنید.

مزایا و معایب استخدام شدن به عنوان پیک موتوری

زمانی که شخصی به عنوان پیک موتوری استخدام می‌شود، مجموعه‌ای از مزایا را به دست می‌آورد و چند چیز مثبت را هم از دست می‌دهد. حال که مزایا و معایب استخدام نیروی پیک موتوری برای شرکت‌ها را بررسی کردیم،‌ بهتر است از منظر پیک‌های موتوری نیز به این معایب و مزایا بپردازیم.

استخدام پیک موتوری

معایب استخدام شدن به عنوان پیک موتوری

  • با ساعت کار منعطف خداحافظی کنید: یکی از مواردی که با استخدام نیروی پیک موتوری از او سلب می‌شود، توانایی انتخاب ساعت کار است. پیک‌هایی که به صورت آزاد کار می‌کنند، این حق انتخاب را دارند تا در زمان دلخواه‌شان شروع به کار کنند و در زمان خستگی دست از کار بکشند. این حق انتخاب با شروع کار به عنوان پیک استخدامی از بین می‌رود و مجبور هستید مطابق با سلیقه‌ی کارفرما سر کار بیایید. پیک‌های موتوری به صورت تک شیفت یا دو شیفت در روز کار می‌کنند و معمولا هر شیفت کاری آن‌ها بین ۸ تا ۹ ساعت طول می‌کشد.

 

  • کار در روزهای خاص: پیک‌های موتوری معمولا در روزهای بارانی کار نمی‌کنند و در صورتی که حق انتخاب با خودشان باشد، ترجیح می‌دهند در چنین روزهایی در منزل بمانند. به هر حال، کار کردن در روزهای سرد و بارانی سختی‌هایی را به همراه دارد که پیک‌های موتوری از رفتن به استقبال آن‌ها خودداری می‌کنند؛ البته حق هم دارند! اما همین افراد در صورت استخدام شدن و شروع به کار در شغل ثابت، مجبور خواهند بود در چنین روزهایی هم کار کنند و به قول معروف نگذارند سفارش مشتری روی زمین بماند.

 

  • دادن چک یا سفته ضمانت: معمولا پس از استخدام پیک موتوری از او انتظار می‌رود تا مبلغی را به شکل چک یا سفته برای ضمانت ارائه دهد. ممکن است شنیدن این خبر برای پیک موتوری کمی ناخوشایند باشد؛ اما اگر خودتان را جای شرکت استخدام‌کننده بگذارید، حتما درک می‌کنید که سپردن یک بسته ارزشمند به دست شما نیازمند این است که خودتان را به عنوان یک فرد صالح و مورد اعتماد ثابت کنید. در چنین شرایطی، طبیعی است که کارفرمایان انتظار ضمانت داشته باشند و نباید از این بابت ناراحت شوید.

مزایای استخدام شدن به عنوان پیک موتوری

در کنار تمام مواردی که به عنوان معایب استخدام پیک موتوری مطرح شدند، باید به مزایای آن نیز بپردازیم؛ به این موضوع دقت داشته باشید که پس از استخدام، پیک موتوری می‌تواند خود را یک کارمند تمام‌وقت بداند و روی درآمد مشخص ماهیانه و مزایای شغلی از قبیل بیمه، حق مسکن، حق اولاد و موارد کوچک و بزرگ این‌چنینی حساب باز کند. داشتن یک حاشیه‌ی امن برای مشاغلی از قبیل پیک موتوری که ذاتا با ناامنی عجین هستند، یک امتیاز مثبت و متمایزکننده است.

اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان – وارد شوید

بالاخره استخدام پیک موتوری خوب است یا بد؟

برای پاسخ به این سوال، باید به روحیات خودتان دقت کنید و ببینید که نیازتان در شرایط فعلی چیست؟ اگر کارفرما هستید، به این فکر کنید که آیا میزان بسته‌های ارسالی‌تان در طول روز به حدی رسیده که به یک یا چند پیک موتوری استخدامی نیاز داشته باشید؟ آیا با استفاده از پیک‌های لحظه‌ای (On Demand) نمی‌توانید کارتان را راه بیندازید و این کار دیگر برایتان به‌صرفه نیست؟ در چنین شرایطی کاملا عقلانی و منطقی است که برای استخدام نیروی پیک موتوری اقدام کنید. البته سوییچ کردن از پیک لحظه‌ای به پیک تحویل در همان روز (Same Day Delivery) هم می‌تواند راه‌حل دیگری باشد که به عنوان یک جایگزین خوب و ارزان در نظر داشته باشید.

از طرفی اگر پیک موتوری هستید هم باید به این سوالات جواب بدهید که:

  • آیا در شرایط خویش‌فرما مشکل خاصی دارید؟
  • آیا این موضوع برایتان تبدیل به دغدغه شده که حتما بیمه تامین اجتماعی داشته باشید؟
  • آیا بابت تامین بار برای جابجایی دچار مشکل می‌شوید و دوست دارید خیال‌تان از بابت تعداد بار راحت باشد؟
  • آیا می‌توانید در شرایط کارمندی به کار پیک موتوری بودن ادامه دهید و دستورات یک کارفرما را تحمل کنید؟
  • آیا دنبال یک حاشیه‌ی امن برای زندگی هستید و با معرفی کردن خود به عنوان یک پیک موتوری مشکلی ندارید؟
  • آیا از مرور آگهی‌های استخدام پیک موتوری در روزنامه و اینترنت خسته شده‌اید؟

شروع به کار به عنوان یک پیک موتوری استخدامی، مستلزم پاسخ دادن به این سوالات است.

سعی کردیم تمام دغدغه‌های احتمالی برای هر دو طرف را مطرح کنیم و پاسخ شایسته‌ای برای آن‌ها ارائه دهیم. حالا در مواجهه با آگهی استخدام موتورسوار و پیک موتوری در شبکه‌های اجتماعی تکلیف‌تان را خواهید دانست. کدام‌طرف خط ایستاده‌اید؟ می‌خواهید آزاد و رها از تعلقات باشید یا دربند بودن را با تمام مشکلات‌اش ترجیح می‌دهید؟ تصمیم با خودتان است.

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *