درخواست پیک موتوری

درخواست پیک موتوری و تمام مزایای ارسال در همان روز

سرویس توزیع یا تحویل در همان روز (same-Day Delivery)، به عنوان یک سرویس درخواست پیک موتوری این پتانسیل را دارد که رفتار خرید مشتریان هر کسب و کاری را تغییر دهد. زیرا این سرویس راحتی خرید آنلاین را در کنار سرعت و فوریت خرید از فروشگاه‌های سنتی به صورت همزمان ارائه می‌کند. در دهه اخیر کمپانی های موفق لجستیک در جهان مانند دی اچ ال و فدکس نیز تحویل در همان روز را در ناوگان لجستیک خود به کار گرفته اند. پیرامون تحویل در همان روز در بلاگ تی نکست، مطلبی دیگر با عنوان “چطور سرویس تحویل در همان روز، کسب و کار شما را متحول می‌کند؟” نوشته شده که شما را به مطالعه آن نیز دعوت می کنیم.

براساس یک گزارش از شرکت لجستیکی Go Report، شصت و پنج درصد از فروشگاه‌ های خرده‌ فروشی آنلاین تا پایان سال ۲۰۱۹ بسته‌های خود را به صورت تحویل در همان روز ارسال خواهند کرد. دلیل انتخاب این سرویس توسط فروشگاه‌های اینترنتی، به طور مشخص کاهش هزینه ارسال و افزایش رضایت مشتریان عنوان می‌گردد.

برای شروع همکاری با تی نکست، همین حالا اقدام کنید

درخواست پیک موتوری و انواع آن

در میان سرویس‌های درخواست پیک موتوری در دنیا، دو نوع ارسال بسته که براساس زمان تحویل به مشتری است وجود دارد. اولین نوع آن on-demand delivery یا توزیع لحظه‌ای نام دارد. این همان سرویسی است که اغلب سرویس‌های پیک موتوری در ایران به کاربران خود عرضه می‌کنند. زمانی که مشتری از یک فروشگاه اینترنتی محصولی خریداری می‌کند و بلافاصله پیک موتوری (اصطلاحا Courier) برای تحویل کالا اعزام می‌شود، سرویس توزیع لحظه‌ای نام دارد.

اما مدل دیگری با نام تحویل در همان روز یا same-day delivery در حال جا افتادن میان کسب و کارهاست که مزایای زیادی هم برای فروشگاه و هم برای مشتریان آن‌ها دارد. افزایش حاشیه سود به دلیل تعرفه پایین‌تر، ارسال هم‌زمان تمام بسته‌ها در سطح شهر و حذف دردسرهای ارسال هر بسته با یک پیک موتوری از مزایای سرویس تحویل در همان روز برای کسب و کارها هستند. تحویل در همان روز یا same-day delivery در کنار سرعت بالا در تحویل، تعرفه پایین‌تری نیز نسبت به توزیع لحظه‌ای داشته و حاشیه سود کسب و کارها را افزایش می‌دهد.

تمایزی از جنس قیمت

اگر برای هر بسته یا نامه ارسالی یک پیک لحظه‌ای درخواست کنید، قیمت ارسال با توجه به ترافیک و مسافت میان مبدأ و مقصد متغیر خواهد بود. در صورتی که در تحویل در همان روز تمامی بسته‌ها، بدون توجه به مسافت و فاکتورهای دیگر، با قیمت یکسان ارسال خواهند شد. ایده‌آل نیست؟

درخواست پیک موتوری؛ ناوگان اختصاصی یا برون سپاری؟

دافنه کارملی مدیرعامل دلیو (Deliv) یکی از استارتاپ‌های موفق در زمینه تحویل در همان روز، راه اندازی این سرویس توسط یک ناوگان استخدامی را «بسیار گران و سخت در اجرا» توصیف می‌کند. به طور کلی روند ارسال و تحویل کالا از انبار به مشتری (Last-mile delivery) در صورت عدم برون سپاری، به دلیل پیچیدگی‌های عملیاتی زیاد حتما با مشکل مواجه خواهد شد.

کسب و کارهای کوچک و متوسط (SMEs) علاوه بر رقابت برای جذب مشتریان جدید، برای رشد پیوسته نیاز دارند تا رضایت کاربران فعلی را هم به دست بیاورند. در حالی که نبود منابع کافی مانند ناوگان مناسب، سرمایه مالی و تخصص کافی در حوزه لجستیک (به ویژه درخواست پیک موتوری)، کار را برای هر سازمانی سخت خواهد کرد. از این رو مشاورین کسب و کار روی برون‌سپاری ارسال بسته درون شهری به شیوه same-day تاکید بسیار دارند.

درخواست پیک موتوری

تحویل در همان روز، آینده درخواست پیک موتوری خواهد بود

شاید زمانی در دنیا تحویل در همان روز به اندازه الان شناخته شده نبود، یا استارت‌آپ‌های فعال در این زمینه شکست می‌خوردند و یا در بهترین حالت مانع بزرگی برای رشد و مقیاس‌پذیری داشتند. در حالی که هم‌اکنون شرکت‌هایی چون آمازون، ای بی و والمارت گزینه استفاده از تحویل در همان روز را در اختیار کاربران قرار داده و آن را نقطه قوت خود می‌دانند.

براساس گزارش موسسه مشاوره مدیریت مک‌کنزی، مشتریان هم می‌گویند اگر سرویس تحویل در همان روز با قیمت مناسب و زمان تحویل سریع توسط یک کسب و کار عرضه شود، علاقه‌مند به استفاده از آن هستند. این یعنی فروشگاه‌ها هنوز متوجه نیستند که اغلب مشتریان می‌توانند برای پایین آمدن تعرفه ارسال تا چند ساعت برای تحویل کالای خود صبر کنند. در نتیجه آن‌ها می‌توانند به جای توزیع لحظه‌ای از تحویل در همان روز برای ارسال بسته استفاده نمایند. تی نکست می‌تواند با استفاده از ناوگان آموزش دیده و فناوری‌های به روز این سرویس را با قیمت مقرون به صرف در اختیار شما قرار دهد.

تحویل در همان روز چطور کار می‌کند؟

نحوه کار تحویل در همان روز بسیار انعطاف‌پذیر بوده و کاملا بسته به نیاز لجستیکی کسب و کارها قابل تغییر است، اما کلیات آن بدین شرح است؛ به جای ارسال هر بسته با یک پیک موتوری (آن چه در توزیع لحظه‌ای رخ می‌دهد)، ابتدا تمامی سفارشات در یک مرکز توزیع (Distribution Center) جمع می‌شوند سپس براساس ناحیه شهری مقاصد، تعداد مشخصی بسته به یک پیک موتوری اختصاص می‌یابد. پس از انجام عملیات ترتیب‌بندی (Sorting)، توزیع درب به درب بسته توسط ناوگان پیک موتوری (متعلق به شرکت همکار لجستیک یا 3PL) شروع می‌شود.

درخواست پیک موتوری به روش تحویل در همان روز از این جهت انعطاف پذیر است که زمان‌های جمع‌آوری (pick up) و تحویل (delivery) بر اساس ماهیت و نیاز کسب و کارها تغییر می‌کنند. شرکت‌های پیشرو در سرویس تحویل در همان روز معمولا روزانه چندین نوبت عملیات جمع‌آوری، ترتیب‌بندی و توزیع را توسط ناوگان خود برای کسب و کارهای مختلف انجام می‌دهند.

هر شرکتی از پس این سرویس برنمی‌آید!

در بازار پر از چالش امروزی، طبیعی است که هر ارائه‌دهنده خدمات درخواست پیک موتوری نمی‌تواند نیاز کسب و کارها را به درستی مرتفع کند. از آن جایی هم که موفقیت و رشد کسب و کارها تا حدی به کیفیت خدمات لجستیک آن‌ها برمی‌گردد، در انتخاب یک شرکت همکار باید به اندازه راه رفتن روی لبه تیغ دقت به خرج داد.

داشتن ناوگانی که توان تطبیق با این سرویس را داشته باشند، پوشش همه مناطق یک شهر (به دلیل پراکندگی انبار فروشگاه‌ها)، کارآمدی فرآیند ترتیب‌بندی و تعرفه‌های مقرون به صرفه، از فاکتورهای مهم در این انتخاب هستند.

همین الان امتحان کنید!

آمار و ارقام درخواست پیک موتوری به نفع تحویل در همان روز است

به عنوان سخن پایانی، فروشگاه‌های سنتی و یا سرویس‌های ارسال لحظه‌ای پیک موتوری، به سختی بتوانند در آینده با تحویل در همان روز به رقابت بپردازند. زیرا بسیاری از کسب و کارها اصلا نیازی به توزیع لحظه‌ای (on-demand) ندارند. مشتریان هم اغلب موارد می‌توانند تا ۶ ساعت برای دریافت بسته صبر کنند، کمتر بپردازند و خرید هوشمندانه‌تری را تجربه کنند.

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برچسب‌ها: ,