همکاری فدکس و مایکروسافت

پروژه مایکروسافت و فدکس برای رقابت با آمازون؛ آيا لجستیک قهرمان می شود؟

در ماه می سال ۲۰۲۰، مدیران اجرایی کمپانی مایکروسافت و فدکس یک همکاری با هدف “انقلاب در تجارت” و “تحول در لجستیک” را اعلام کردند؛ همکاری‌ای که حرف و حدیث‌های زیادی داشت؛به نظر می‌رسد که هدف از این طرح نه تنها ارتقای توانمندی‌های هر دو کمپانی، بلکه برای رقابت با دشمن مشترک است. در این مقاله Dimitar Pavlov رئیس توسعه کسب‌وکار در Transmetrics، مفاهیم شراکت و پتانسیل نهفته در صنعت لجستیک را مورد بحث قرار می‌دهد. ما به عنوان یک شرکت بزرگ اطلاعات و تجزیه و تحلیل پیشگویانه، خوشحال بودیم که درباره همکاری مایکروسافت و فدکس شنیدیم. شراکتی که می‌تواند منجر به تجزیه و تحلیل عظیم و دیجیتالی شدن بیش از پیش برای کل این صنعت شود. این راهکار جدید با عنوان FedEx Surround اطلاعات گسترده تولید شده توسط IoT و دستگاه‌های اسکن در فدکس را به مقیاس و قابلیت‌های تحلیلی مایکروسافت متصل خواهد کرد.

برای شروع همکاری با تی نکست چرا فردا؟ همین حالا اقدام کنید!

برخی از ویژگی‌های این راه‌حل FedEx اطلاعات بسیار دقیقی از حرکت و موقعیت موجودی‌های فیزیکی را ارائه می‌دهند. این راهکار با استفاده از مجموعه وسیعی از اطلاعات هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی و تجزیه و تحلیل‌های مایکروسافت به FedEx امکان ارزیابی متغیرهایی نظیر آب و هوای سخت یا بلایای طبیعی، تاخیرهای مکانیکی، مسائل پاک‌سازی، آدرس‌های نادرست و تاثیر آن‌ها بر کسب‌وکار را فراهم می‌کند. در این شرایط بهبود خدمات و بهینه‌سازی فرآیندها یک پیروزی بزرگ برای FedEx محسوب می‌شود. علاوه بر افزایش سرمایه، به احتمال زیاد این همکاری برای مایکروسافت نیز بسیار مفید خواهد بود.

دشمنِ دشمن من، دوست من است!

جف بزوس، بنیان‌گذار و مدیر عامل شرکت آمازون، در سال‌هایی دور (۲۰۰۴) گفت: “برند برای یک کمپانی مانند اعتبار برای یک شخص است. شما با تلاش برای انجام کارهای سخت، شهرت و اعتبار کسب می‌کنید. این مساله‌ای‌ است که مردم در گذر زمان متوجه آن خواهند شد.” همه‌ی این‌ها یک دهه قبل با یک کتاب‌فروشی آنلاین شروع شد. با این حال، از آن زمان به بعد، آمازون شهرت خود را به عنوان یک نیروی برهم‌زننده به‌دست آورده و تشنه‌ی به چالش کشیدن ” کسب‌وکارهای معمول” موجود  است. امروزه Amazon یکی از رهبران جهانی در زمینه خرده‌فروشی و محاسبات ابری است. این شرکت همچنین سرمایه‌گذاری سنگینی در لجستیک داشته ‌است؛ افزون بر آن شرکت Amazon ده‌ها هواپیما اجاره کرده‌است؛ سرویس کارگزاری خود را به ۴۸ ایالت بسط داده و به باربری‌ها اجازه می‌دهد تا در یک سکوی دیجیتال به راحتی با پیک‌ها ارتباط برقرار کنند.

آمازون
آمازون

جالب است بدانید مایکروسافت، آمازون را به عنوان یکی از بزرگ‌ترین رقبای خود در تجارت رایانش ابری می‌بیند. در این میان مایکروسافت مشارکتی را با یکی از رقبای کوچک‌تر خود یعنی oracle شروع کرده ‌است. این شرکت همچنین با برخی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های زنجیره‌ای غذایی آمریکا نظیر والمارت نیز همکاری کرده‌است؛ فروشگاه‌هایی که ترس از آمازون باعث منسوخ شدن مدل‌های کسب‌وکار آن‌ها می‌شود. و حالا مایکروسافت با کمپانی عظیم FedEx که قرارداد باربری هوایی و زمینی خود را با شرکت Amazon در سال ۲۰۱۹ به پایان رساند، مشارکت می‌کند. دلیل اصلی آن این است که آمازون به‌سرعت به یک رقیب و مهم‌تر از آن به یک تهدید بدل شد؛ اولی به دلیل افزایش قابلیت‌های لجستیکی و دومی به دلیل افزایش انتظارات مشتری برای تحویل سریع و رایگان.

نتایج همکاری مایکروسافت و فدکس برای صنعت لجستیک

منصفانه خواهد بود اگر بگوییم که هیچ یک از ویژگی‌های مربوط به همکاری FedEx و مایکروسافت منحصر به فرد یا انقلابی نیستند. راه‌حل‌های track-and-trace زیادی در بازار وجود دارد. از طرفی تعداد انگشت‌شماری از فعالان عرصه‌ی تجزیه و تحلیل داده‌ها و همچنین شرکت‌هایی که هشدارهای اولیه برای شکستن زنجیره تامین بالقوه را فراهم می‌کنند، وجود دارند. با این حال، میزان همکاری مشارکت مایکروسافت و FedEx و پتانسیل آن برای توسعه بیشتر، می‌تواند نتایج بسیار مهم و مثبتی برای صنعت لجستیک داشته باشد.

نتایج همکاری مایکروسافت و فدکس
نتایج همکاری مایکروسافت و فدکس

اول؛ ممکن است این همکاری به عنوان طرحی برای پذیرش گسترده‌تر راه‌حل‌های ابتکاری در لجستیک استفاده شود؛ اما این همکاری نشان می‌دهد که نه شرکت‌های لجستیکی محض و نه تکنولوژی‌ها به تنهایی می‌توانند در توسعه چنین راه‌حل‌هایی موفق شوند. این امر به وضوح نشان می‌دهد که حتی بزرگ‌ترین شرکت‌های لجستیکی با منابع مالی زیاد نیز، باید به موقع و به طور موثر به ارائه دهندگان فن‌آوری ملحق شوند تا از مزایای داده‌های کلان و تجزیه وتحلیل‌های پیش‌گویانه بهره‌مند شوند.

دوم؛ احتمالا منجر به ترویج نوآوری گسترده در سرتاسر این صنعت می‌شود. اگر این پروژه موفق باشد، یک رقابت سالم برای آمازون ایجاد خواهد کرد که منجر به خدمات بهتر و انتظارات بالاتر مشتریان خواهد شد. در نتیجه، این فعالیت‌ها منجر به تلاشی قوی‌تر برای دیجیتالی شدن و بهره‌وری بیشتر می‌شوند. یک مثال خوب در این باره سرویس تحویل در همان روز است که در حال حاضر در مناطق شهری رواج دارد اما یک دهه پیش غیرقابل‌تصور بود! سرویسی بسیار کارآمد که با اتوماسیون، روباتیک، تجزیه و تحلیل داده‌ها و پیش‌بینی تقاضا پشتیبانی می‌شود.

در نهایت؛ این همکاری همچنان نوپاست. بنابراین، ما می‌توانیم انتظار داشته باشیم که پایه‌هایی را برای همکاری بیشتر، ایجاد راه‌حل‌های آینده‌نگر و فرایندهایی که قبلا در این صنعت ندیده بودند، در نظر بگیرند. مایکروسافت و FedEx قول می‌دهند که مشارکت آن‌ها به خلق یک تجربه تجاری جدید برای کسب و کارها منجر شود؛ تجربه‌ای که ارائه راهکارهای منسجم‌تر برای مصرف کنندگان و تحویل سریع‌تر و کارآمدتر را به همراه خواهد داشت. یک نمونه از این موارد، می‌تواند مرتبط با چیزی باشد که آمازون در تلاش برای دستیابی به آن است؛ این که پیش‌بینی کند که چه مشتریانی در یک جغرافیای خاص قبل از سفارش، قصد خرید دارند و سپس براساس آن پیش‌بینی، آماده می‌شوند و بسته‌ها را به منطقه ارسال می‌کنند. چنین راهکار‌هایی می‌تواند به طور بالقوه منجر به بهره‌وری‌های بیشتر و افزایش مفاهیم لجستیک جاری شود.

به نظر می‌رسد که همکاری فدکس و مایکروسافت بخشی از یک جنگ ابری بسیار وسیع‌تر بین آمازون و مایکروسافت باشد. با این حال، اگر موفق شوند، نشان از آن دارد که شرکت‌های فن‌آوری و لجستیکی باید با هم همکاری داشته باشند. علاوه بر آن، یک چشم‌انداز بسیار رقابتی ایجاد خواهد کرد که باعث تشویق صنعت لجستیک به پذیرش گسترده‌تر تجزیه و تحلیل داده‌های صحیح و دیجیتالی شدن فرآیندها خواهد شد. رویکردی  که هم به نفع مصرف‌کننده و هم صنعت لجستیک است.

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *