لجستيک هوشمند

لجستیک هوشمند چیست و مزایای آن کدام است؟

همسویی با تکنولوژی و ایجاد یک رابطه‌ دو طرفه با آن برای هر صنعتی لازم است و قطعاً لجستیک از این مقوله مستثنی نیست. لجستيک هوشمند (Intelligent Logistic یا Smart Logistic)، نتیجه همین تطابق است که به فعالین لجستیک این اجازه را می‌دهد تا با هوشمندسازی امور جاری در این صنعت، نتایج بهتری کسب کنند.

لجستيک هوشمند چیست؟

عبارت لجستيک هوشمند شاید یکی از معدود عباراتی باشد که به صورتی نام‌گذاری شده که حتی با شنیدن نام آن تا حد زیادی مفهوم خود را برای مخاطبینش ساده می‌کند. لجستيک هوشمند یا Smart Logistic، عنوانی ترکیبی از سیستم لجستیک و منطق انسانی در زمینه‌ شبیه‌سازی توانایی تبیین و ارائه راه حل برای مشکلات پیش روی لجستیک است.

در لجستيک هوشمند می‌توان با الگوبرداری از مدیریت ردیابی در صنایع حمل‌ونقل و جریان اطلاعاتی که در بیشتر اوقات سریع‌تر از حد تصور است، منابع موجود را از طریق تکنولوژی‌هایی همچون حس‌گرها و یا ارتباطات تلفن همراه، بهبود بخشید و در نتیجه تغییراتی مثبت در فرایند توزیع کالا و جابجایی سریع اطلاعات ایجاد کرد.

برای شروع همکاری با تی نکست، همین حالا اقدام کنید

مهم‌ترین ویژگی‌های لجستيک هوشمند چه مواردی هستند؟

هوشمند سازی ارکان مختلف لجستیک باعث می‌شود تا در نهایت، عملیات وابسته به نیروی انسانی کاهش پیدا کرده و در عوض، عملیات‌ خودکار با استفاده از منابع هوشمند و ماشینی جایگزین آن‌ها در مراحل عملیات حمل‌ونقل بار شود.

از جمله جذاب‌ترین ثمرات لجستيک هوشمند برای مخاطبین کسب‌وکارهای مختلف، امکان مخابره اطلاعات در لحظه است که البته از سویی دیگر برای مجموعه‌های لجستیکی، امکان کنترل و به کارگیری داده‌های بیشتر را نیز فراهم می‌آورد.

لجستيک هوشمند
کارایی و ارتباط بین اینترنت اشیا و لجستيک هوشمند

در واقع با ترکیب مفاهیم مهم Internet Of Things با لجستیک، دیدی بازتر برای فعالان این حوزه نسبت به کاربرد هوش مصنوعی به وجود می‌آید که باعث بهبود و سرعت انجام کارها در شاخه‌های مختلف این صنعت می‌شود.

همچنین به ‌واسطه‌ وجود اینترنت و هوشمند سازی صنعت لجستیک می‌توان در مدت زمان نسبتاً کوتاهی، شاهد کاهش خطاهای پر هزینه از نظر زمانی و مالی، صرفه‌جویی در به کارگیری نیروی انسانی در بخش‌های عملیاتی و پرخطر، دسترسی به مختصات و اطلاعات بسته‌ها در لحظه، حذف ضایعات، افزایش خدمات مشتریان و در نتیجه افزایش رضایتمندی آن‌ها و افزایش کنترل سازمانی بود.

بیشتر بخوانید: لجستیک پایدار چه تاثیری روی کسب و کارها دارد؟

به کارگیری لجستيک هوشمند چه مزایایی برای مجموعه‌ها دارد؟

مزایای لجستيک هوشمند زیاد است اما از بین آن‌ها، برخی از دیگری ملموس‌تر و در گرفتن نتیجه مطلوب، تأثیرگذارتر هستند. هوشمندی، یکپارچگی، انعطاف‌پذیری و تأثیرات اجتماعی از مهم‌ترین تأثیرات پیوند فضای هوشمند و لجستیک است. البته لازم به ذکر است که رسیدن به چنین دستاوردی، نیازمند به وجود آمدن زیرساخت‌هایی مهم در سطح ملی و حتی در برخی موارد بین‌المللی است.

با دسترسی به مزایایی همچون موارد فوق، به راحتی می‌توان با لجستيک هوشمند به اهدافی همچون ارائه‌ی خدمات تأثیرگذار، حفظ مشتریان قدیم و جذب مشتریان جدید، بررسی مداوم کیفیت ارائه خدمات، بهبود مستمر آن‌ها و طراحی سرویس‌هایی جدید رهنمون شد.

لجستبک هوشمند
استفاده از دستگاه POS در راستای لجستیک هوشمند

تی نکست؛ در مسیر لجستيک هوشمند

تی نکست، به عنوان اولین و بزرگ‌ترین استارتاپ ارائه‌ دهنده سرویس تحویل در همان روز (Same-day delivery) و تحویل در روز بعد (Next-day delivery)، برای ارائه‌ خدمات هوشمند به کسب‌وکارهای مختلف، یکی از پیشگامان به کارگیری مبانی لجستيک هوشمند است. به‌طور مثال، در نظر گرفتن دستگاه POS برای به وجود آوردن امکان پرداخت در محل برای گیرندگان، یکی از مواردی است که لجستیک هوشمند باعث آن شده و البته مدت زمان زیادی است که به مشتریان تی نکست ارائه می‌شود. در آخر باید بگوییم که تمامی تلاشمان بر این است که بتوانیم با بهره‌گیری از به‌روزترین تکنولوژی‌های روز دنیا، مشتریانمان را در راه رسیدن به اهدافشان یاری نموده و بهترین همراه آن‌ها باشیم.

منبع: bciglobal

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برچسب‌ها: