کرونا و مسئولیت اجتماعی

کرونا و مسئولیت اجتماعی تی نکست

مسئولیت اجتماعی چیست؟ اگر پاسخی صحیح به این سوال داشته باشید،‌ بدون شک راحت‌تر از پس مسائل و مشکلات جامعه برخواهید آمد. مسئولیت اجتماعی در واقع یک عامل مهم در ایجاد حس مسئولیت پذیری در جوامع مختلف است. آیا می‌دانید چرا کشورهایی مانند ژاپن به این سرعت پیشرفت کرده و در هر زمینه موفق و درخشان ظاهر می‌شوند؟ بی‌شک پاسخ، پذیرش مسئولیت اجتماعی است؛ حلقه‌ مفقوده‌ی اکثر کشورهای توسعه نیافته! در این مطلب اهمیت مسئولیت اجتماعی در دوران کرونا  و مسئولیت اجتماعی تی نکست را بررسی خواهیم کرد.

مسئولیت اجتماعی چیست؟

اگر تک تک افراد جامعه وظایف فردی خود را انجام دهند، باعث می‌شود تا تعادل مناسبی بین اکوسیستم و تمام ارکان جامعه برقرار شود. استفاده از واژه وظیفه نشان می‌دهد که هر فرد در حالت عادی باید وظایف خود را بداند و نقش‌اش را در حفظ این تعادل به صورت مشخص پذیرفته و ایفا کند. در این بین مفهومی از مسئولیت اجتماعی در سطوح بالاتر مانند شرکت‌ها، سازمان‌ها و … نیز وجود دارد. مسئولیت اجتماعی در این سطح شامل فعالیت‌هایی است که پیش برنده سود و منفعت اجتماعی بوده و فراتر از منافع سازمان است. در جوامع بیشتر توسعه یافته که وظایف فردی دارای اهمیت بیشتری است، مسئولیت اجتماعی مفهومی اجباری و البته پذیرفته شده توسط اکثر افراد جامعه است؛ اما در سایر جوامع چنین مسئولیت‌هایی معنای خاصی نداشته و کمتر کسی خود را ملزم به انجام و رعایت آن‌ها می‌داند.

مسئولیت اجتماعی از دیدگاه پروفسور کارول

پرفسور آرچی کارول (Archie Carroll) هرم مسئولیت اجتماعی‌ اش را در سال ۱۹۹۱ منتشر کرد و از آن زمان این هرم به ابزاری بسیار پرکاربرد تبدیل شده است. او مدعی است که مسئولیت اجتماعی تنها زمانی می‌تواند تبدیل به واقعیت شود که رهبران به جای اینکه رفتار غیراخلاقی یا ضداخلاقی داشته باشند، اخلاقی عمل کنند. این هرم سلسله مراتبی از مسئولیت‌ها را نشان می‌دهد که مسئولیت اجتماعی را می‌سازند:

هرم مسئولیت اجتماعی
هرم مسئولیت اجتماعی

مشاركت داوطلبانه و بشردوستانه هر سازمان، در طيف گسترده‌ای از فعاليت‌های عام‌المنفعه به منظور التيام گوشه‌ای از آلام جامعه و ايفای نقشی مؤثر در حل مشكلات و معضلات اجتماعی بروز می‌‌کند.

  •  مسئوليت اخلاقی (Ethical)

هر سازمان برای رسيدن به تعالی در مسير اهدافش، می‌باید استانداردها و معيارهای به‌هنجار اخلاقی-انسانی را عميقا در تار و پود اركان خود، نهادينه کند. هنجارهايی چون ادب، انصاف، احترام متقابل، پرهيز از افكار و اعمال ناشايست، غيبت و…، زيرا در غير اين‌صورت، انرژي‌هايی كه بايد صرف سازندگی و ارتقاء سازمان شود، هزينه‌ حاشيه‌سازی‌ها و بی‌اخلاقی‌ها می‌گردد.

  • مسئوليت قانونی و حقوقی (Legal)

هر بنگاه اقتصادی در عين تمركز بر سودآوری، ملزم به رعايت قوانين و مقرراتی همچون تأمين بهداشت و ايمنی كاركنان و مصرف كنندگان، پرهيز از بروز مصاديق تبعيض قوميتی و جنسيتی، توجه به مسائل زيست‌محيطي در تمامی فرايندهای توليد و ارائه خدمات، است، كه در اين مقوله مطرح و وضع شده‌اند.

  • مسئوليت اقتصادی  (Economic)

براي بنگاه‌های اقتصادی، كسب سود و ارزش افزوده‌ حاصل از توليد و خدمات، نباید تنها هدف آن محسوب شود. بلکه، پاسخگویی و شفافیت عملکردی هرچه بهتر مسئولان و مديران می‌تواند نقش به‌سزایی در ارتقاء كيفي سازمان، جلب مشاركت حداكثری درون سازمانی، ارتقا و حفظ اعتماد در سطح جامعه، افزايش بازدهی و در نهايت، رشد سود اقتصادی را به همراه داشته باشد.

دنیای مدرن و مسئولیت اجتماعی

مسئولیت اجتماعی یکی از مصادیق تحقق حقوق شهروندی است. برای مثال هر فردی به‌عنوان جزئی از اجتماع در مقابل بیماری‌ای که شهروندان را تهدید می‌کند، احساس وظیفه نموده و متعلق به هرقشری که باشد، در کاهش خطر، پیشگیری و درمان آن تلاش می‌کند. متاسفانه این روزها با بحران کرونا در کشور روبرو هستیم و حتما شما نیز این نگرانی را کاملا لمس کرده‌اید. اما در جامعه امروز گاهی مسئولیت اجتماعی قربانی طمع ورزی سودجویان و هنجارشکنان می‌شود؛ احتمالا در این برهه زمانی سراغ لوازم بهداشتی مانند ماسک تنفسی، دستکش یکبار مصرف، ژل ضدعفونی‌کننده و … رفته‌اید و با عدم‌فروش، فروش با قیمت بالا، جنس تقلبی و … مواجه شده‌اید. این موضوع دقیقا عدم مسئولیت اجتماعی را نشان می‌دهد.

مسئولیت اجتماعی تی‌نکست
مسئولیت اجتماعی تی نکست

همکاری با تی نکست در سریع‌ترین زمان ممکن؛ کلیک کنید

مسئولیت اجتماعی تی نکست در مواجهه با کرونا

به‌تازگی همه جا صحبت از کروناست و حتی اگر نخواهید واکنشی داشته باشید هم نمی‌توانید به سادگی از کنار آن گذر کنید. درست همین‌جاست که نقش مسئولیت اجتماعی افراد و سازمان‌ها نمایان می‌شود. تی‌ نکست در راستای انجام این مسئولیت و همراهی با کمپین نه به کرونا، تصمیم گرفته ارسال‌ بسته‌های کسب وکارها را که حاوی ماسک تنفسی هستند،‌ به‌صورت کاملا رایگان انجام دهد. از دیروز مورخ ۴ اسفند ۹۸ این بسته‌‌ها در تمام مناطق تهران و با هر مسافتی، رایگان ارسال می‌شوند. بنابراین دیگر نیازی نیست در این شرایط نگران ارسال بسته‌های خود باشید. ضمن این‌که تمام نکات بهداشتی نیز از قبیل استفاده از ماسک، دستکش‌های یکبار مصرف، ژل‌های ضدعفونی‌کننده و … از طرف نکست‌یاران ما رعایت می‌شود؛

امیدواریم تمام افراد جامعه جای شایعه‌پراکنی و تزریق ترس و وحشتی که در فضای حقیقی و به‌ویژه مجازی‌ حاکم است، کوچک‌ترین کاری که از دست‌شان برمی‌آید را انجام دهند تا بتوانیم به‌زودی از این بحران نیز گذر کنیم و حداقل در زمینه سلامتی، آرامش به جامعه ما بازگردد. پیرو همین موضوع مقاله‌ای نیز با عنوان همه چیز درباره کرونا در بلاگ تی نکست منتشر شده که در آن به علائم کرونا، درمان کرونا، راه‌های انتقال کرونا ویروس، راهکارهای بالا بردن مقاومت سیستم ایمنی بدن و … پرداخته شده است.

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *