انواع دلیوری

انواع دلیوری درون شهری براساس زمان تحویل / تفاوت دلیوری های مختلف در چیست؟

زندگی در دنیای دیجیتال به‌ناچار شما را به سمتی می‌برد که خود را با شرایط و تکنولوژی‌های موجود هماهنگ کنید؛ به‌ویژه اگر صاحب کسب و کار باشید، لزوم این سازگاری بیشتر نمایان می‌شود. امروزه بسیاری از فروشگاه‌های فیزیکی نیز به سمت فروش آنلاین رفته‌اند تا از این قافله جا نمانند. اگر شما نیز صاحب کسب و کار هستید و برای ارسال بسته های خود به پیک تحویل نیازمندید، بهتر است در ابتدا انواع دلیوری (تحویل) درون شهری را بشناسید. دسته‌بندی‌های متفاوتی برای انواع دلیوری درون شهری وجود دارد و ما در این مقاله سعی کرده‌‌ایم آن‌ها را براساس زمان تحویل دسته‌بندی کنیم؛ هر کدام از این دسته‌بندی‌ها ویژگی‌ها، مزایا و چالش‌های خاص خود را دارند که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

برای شروع همکاری با تی نکست چرا فردا؟ همین حالا اقدام کنید!

تحویل فوری

۱.  On Demand Delivery (تحویل فوری)

از آن‌جایی که ترجمه تحت‌الفظی این نوع از دلیوری، مفهوم واقعی آن را نمی‌رساند، از این پس آن را تحویل فوری می‌نامیم. در این نوع از انواع دلیوری ، مراحل ارسال، بلافاصله پس از درخواست به جریان می‌افتد و در سریع‌ترین زمان ممکن به دست مشتری خواهد رسید. مدل‌های خدماتی که بیشتر در بخش مواد غذایی هستند، تحویل فوری را برای برطرف کردن نیاز روزافزون مشتری در سرویس‌های خود گنجانده‌اند. شرکت‌هایی مانند UberEats، Swiggy و Postmates نمونه‌هایی از این مدل تحویل فوری هستند. آن‌ها با تحویل سفارش‌ها زیر یک ساعت (حدودا)، چگونگی ارسال بسته ها در سطح شهر را متحول کرده‌اند.

تحویل در همان روز

۲. Same-day Delivery (تحویل در همان روز)

سرویس تحویل در همان روز بسیار انعطاف‌پذیر بوده و کاملا بسته به نیاز لجستیکی کسب و کارها قابل تغییر است؛ به‌ویژه اگر ارسال بسته‌های خود را به یک شرکت واسط لجستیکی بسپارید؛ زمان‌های جمع‌آوری (Pick up) و تحویل (Delivery) در این روش بر اساس ماهیت و نیاز کسب و کارها تغییر می‌کنند. شرکت‌های پیشرو در سرویس تحویل در همان روز معمولا روزانه چندین نوبت عملیات جمع‌آوری و توزیع را برای کسب و کارهای مختلف انجام می‌دهند. معمولا این نوع از دلیوری مقرون‌ به‌ صرفه‌تر از سایر انواع دلیوری است. چرا که به جای ارسال هر بسته با یک پیک موتوری (آن چه در تحویل فوری رخ می‌دهد)، ابتدا تمامی سفارش‌ها در یک یا چند مرکز توزیع جمع می‌شوند، سپس براساس ناحیه شهری مقصد‌ها، تعداد مشخصی بسته به یک پیک اختصاص می‌یابد. پس از انجام عملیات Sorting، توزیع درب به درب بسته شروع می‌شود. البته در بعضی از تحویل‌های همان روز، دیگر نیازی به مرکز توزیع نیست و بسته‌ها مستقیما از محل پیکاپ، توزیع می‌شوند.

از شرکت‌هایی که این نوع دلیوری را ارائه می‌دهند، می‌توان به Stuart، FedEx، UPS، Amazon، Deliv و … اشاره کرد. در شهر تهران نیز این سرویس توسط شرکت تی نکست ارائه می‌شود. تی نکست با ناوگان موتوری آموزش‌دیده و مجرب این سرویس را در زمان‌بندی‌های مشخص به کسب و کارهای آنلاین و سنتی ارائه می‌دهد.

 

تحویل در روز بعد

۳. Next Day Delivery (تحویل در روز بعد)

این نوع از دلیوری که تحویل ۲۴ ساعته نیز نامیده می‌شود، جزء انواع دلیوری سریع محسوب می‌شود. درواقع تا ۲۴ ساعت پس از پیکاپ تحویل آن‌ها انجام خواهد شد. برای کسب و کارهای آنلاین، داشتن گزینه تحویل در روز بعد برای مشتریان ضروری است؛ چرا که گزینه‌های تحویلِ کندتر، مشتریان را به سمت فروشندگان دیگری سوق می‌دهند که می‌توانند تحویل سریع را ارائه دهند. اگر از شرکت‌های واسط لجستیکی استفاده کنید، ممکن است هر کدام زمان‌بندی‌های خاص خودشان را داشته باشند اما معمولا زمان‌بندی منعطفی دارند. تی نکست این سرویس را نیز به کسب و کارهای شهر تهران ارائه می‌دهد. فقط کافیست روز قبل پیکاپ بسته‌های شما انجام شود تا در روز بعد تحویل آن به گیرنده نهایی صورت گیرد.

 

تحویل در زمان مشخص

۴. Scheduled On-Demand Delivery (تحویل در زمان‌ مشخص)

امروزه این نوع از دلیوری نیز رشد کرده و برای راحتی مشتریان بسیار مناسب است. با انتخاب آن شما می‌توانید زمان تحویل سفارش خود را انتخاب کنید. همان‌طور که از نامش پیداست، این نوع از انواع دلیوری براساس زمان‌بندی مشخص کار می‌کند و در آن هر کدام از مشتریان زمان تحویل سفارش را برنامه‌ریزی می‌کنند. به عنوان مثال Uber برای خدمات لباس‌شویی (جمع‌آوری یا تحویل)، خدمات منزل و … این سرویس را ارائه می‌کند. مثلا شما برای روز دوشنبه ساعت ۱۲ ظهر،‌ درخواست خود را ثبت می‌کنید و راس همان ساعت درخواست شما انجام می‌شود.

 

۵. Scheduled Delivery (تحویل برنامه‌ریزی شده)

از انواع دیگر دلیوری می‌توان به تحویل برنامه‌ریزی شده اشاره کرد. این نوع از تحویل نیز بسیار رایج است. البته برای سفارش اقلام بزرگ یا کالاهایی که نیاز به شارژ موجودی توسط تامین‌کننده دارند، این سرویس کارایی بیشتری دارد. بعضی وقت‌ها نیز ممکن است این برنامه‌ریزی ارتباطی با محدودیت‌ فروشنده نداشته باشد و صرفا به درخواست خریدار صورت گیرد. برای مثال اگر خریدار تا چند روز امکان تحویل کالا را نداشته باشد، می‌تواند با استفاده از این سرویس در تاریخ و زمان مشخص، سفارش خود را در مکان دلخواهش تحویل بگیرد. eBay و Amazon این سرویس را به مشتریان خود ارائه می‌دهند. در ایران نیز دیجی کالا این سرویس را دارد و معمولا در سه بازه زمانی برای اقلام کوچک و دو بازه برای اقلام بزرگ این تحویل را انجام می‌دهد.

تی نکست نیز می‌تواند این نوع از تحویل را برای کسب و کارها انجام دهد. فقط کافی‌ست آن کسب و کار طبق زمان‌بندی پیکاپ و تحویل تی‌نکست بسته‌های خود را به ما بدهد. برای مثال اگر مشتری یک فروشگاهِ عطر می‌خواهد بسته خود را در یک تاریخ و ساعت مشخص در هفته‌ی آینده تحویل بگیرد،‌ آن فروشگاه باید نهایتا تا روز قبل از آن تاریخ مشخص،‌ بسته خود را به تی‌نکست بدهد تا تحویل آن به گیرنده نهایی در زمان مشخص انجام شود.

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *