پیک موتوری فروشگاه اینستاگرامی

پیک موتوری فروشگاه اینستاگرامی و دلیل خاص بودن شرایط آن

بخشی از پیک‌هایی که در طول روز در کوچه و خیابان می‌بینیم، پیک موتوری فروشگاه اینستاگرامی هستند. منظورمان فروشگاه‌های رسمی اینترنتی نیست و به شکل ویژه درباره‌ی پدیده‌ای به اسم فروشگاه اینستاگرامی حرف می‌زنیم. یکی از اتفاقات خاصی که در چند سال اخیر در کشور ما رخ داده، ظهور پدیده‌ای به اسم فروشگاه اینستاگرامی است که مردم ما به راحتی از آن‌ها خرید می‌کنند. بعد از فیلترینگ تلگرام و تعطیل شدن فروشگاه‌هایی که در بستر این پیام‌رسان فعالیت می‌کردند،  حالا فروشگاه‌های اینستاگرامی توانسته‌اند بین مردم ایران محبوب شوند. وضع به گونه‌ای است که هر روز در خلال استفاده از این شبکه‌ی اجتماعی پرطرفدار، پست‌های فراوانی را می‌بینیم که در حال فروش محصولات جورواجور هستند. البته خود اینستاگرام برای این میل فراوان مردم راه‌حلی اندیشیده و امکان کلیک روی پست‌ها و هدایت شدن به صفحه‌ی اینترنتی فروشگاه را فراهم کرده است. اما این کار برای ما ایرانی‌ها محدودیت‌هایی دارد و همین موضع باعث شده تا ما با همان روش سنتی تماس تلفنی، اجناس مورد نظرمان را سفارش بدهیم. اگر هم بخواهیم کمی مدرن‌تر عمل کنیم، از پیام مستقیم درون اینستاگرام استفاده می‌کنیم. از آن سمت، هر فروشنده‌ی اینستاگرامی علاوه بر تلاش برای فروش بیشتر، به تعدادی پیک موتوری برای فروشگاهش نیاز دارد. در این مقاله قصد داریم درباره‌ی این گروه و نیازهایشان صحبت کنیم.

جمع‌آوری رایگان، پرداخت در محل و ارسال در همان روز – شروع کنیم!

چه چیزهایی در فروشگاه اینستاگرامی فروخته می‌شوند؟

فروشگاه‌های اینستاگرامی تقریبا همه چیز می‌فروشند؛ اینستاگرام فضای شیکی دارد و کالاهایی که بهتر در این تعریف بگنجند، راحت‌تر دیده و فروخته می‌شوند. به عنوان مثال چیزهایی از قبیل کیف‌های دست‌دوز، کاور و قاب موبایل، گل و گلدان و حتی غذاهای خانگی شیک از پرفروش‌ترین محصولات فروشگاه‌های اینستاگرامی هستند. لباس شب و لباس مهمانی زنانه و مردانه جزو گران‌ترین کالاهای این فروشگاه‌ها هستند و موارد دیگری از جمله زیورآلات اصل و فرع، انواع عطر و ادکلن، لوازم آرایشی و بهداشتی، کیف و کفش، لباس زیر، شال و کلاه، عینک و مواردی از این دست هم در فضای این شبکه اجتماعی فروش می‌روند. اما واقعا چه چیزی است که خرید این محصولات از طریق یک پیج اینستاگرامی را جذاب می‌کند؟ گاهی اوقات این که راحت‌تر می‌توانید تعداد زیادی از آن‌ها را یک‌جا ببینید و گاهی اوقات دیگر هم این معضل که در بسیاری از موارد، امکان خرید این کالاها از فروشگاه‌های رسمی وجود ندارد. موضوع پیک موتوری فروشگاه اینستاگرامی که مسئولیت حمل این کالاها را بر عهده دارند هم با چالش‌های خاصی روبرو است؛ زیرا این کالاها به شیوه‌ی خاصی از نگهداری و حمل نیاز دارند و هر شرکت حمل و نقلی حاضر نمی‌شود با نگهداری ویژه آن‌ها را به دست مشتریان برساند.

پیک موتوری فروشگاه اینستاگرامی چه کارهایی باید انجام دهد؟

همان‌طور که گفته شد، پیک موتوری فروشگاه اینستاگرامی یک موضوع خاص و چالشی است. با وجود اینکه خیلی از فروشگاه‌های اینستاگرامی می‌گویند که ارسال به سراسر کشور دارند و می‌توانند بارهای شما را در هر کجای کشور به دست‌تان برسانند، خیلی‌هایشان برای پیدا کردن پیک موتوری که توانایی انجام این کار را داشته باشد به مشکل می‌خورند. تعداد زیادی از فروشگاه‌های اینستاگرامی در تهران مستقر هستند و همه‌ی آن‌ها برای حمل بار به مقصد شهرهایی به غیر از تهران از سرویس شرکت پست استفاده می‌کنند. اما زمانی که صحبت از ارسال درون شهری بسته‌ها برای تهران مطرح باشد، می‌توان چند انتخاب را برای پیک موتوری فروشگاه اینستاگرامی مدنظر داشت.

 

  • انتخاب اول این است که از پیک لحظه‌ای و اپلیکیشن درخواست پیک موتوری استفاده کنید. این پیک‌ها هم خیلی سریع می‌آیند و هم سفارش مشتریان را به سرعت به دست آن‌ها می‌رسانند. استفاده از این پیک‌ها در کنار این که می‌تواند رضایت مشتریان از فروشگاه شما را افزایش دهد، ممکن است به دلیل قیمت زیادشان مشتری‌های احتمالی را از خرید منصرف کند. هر مشتری قبل از خرید ابتدا به گزینه‌های ارسال فروشگاه شما نگاه می‌کند و در صورتی که هزینه ارسال کالا معقول باشد، اقدام به خرید می‌کند. در صورتی که هزینه ارسال کالا از حد مشخصی بیشتر باشد، احتمال کنسل شدن سفارش از سمت مشتری افزایش پیدا می‌کند. پس نتیجه‌گیری مستقیم این است که پیک لحظه‌ای با وجود سرعت بالا، انتخاب گرانی است و به درد همه نوع مشتری نمی‌خورد.

 

  • انتخاب دوم برای پیک موتوری فروشگاه اینستاگرامی این است که چند نفر پیک موتوری استخدام کنید. این کار برای فروشگاه‌های اینترنتی معمولا کار درستی نیست؛ چرا که اکثر فروشگاه‌های اینترنتی به صورت محدود کار می‌کنند و ممکن است روزانه حداکثر چند سفارش داشته باشند. برای چنین فروشگاه‌هایی که تازه وارد بازار شده‌اند و می‌خواهند اوضاع را بسنجند، استخدام کردن پیک موتوری و پرداخت حقوق ماهانه به آن‌ها انتخاب کاملا نادرستی است. به همین دلیل بهتر است این گزینه را کلا از ذهن‌تان پاک کنید و گزینه‌ی بعدی را برای پیک موتوری فروشگاه اینستاگرامی خود بررسی کنید.

 

  • انتخاب سوم این است که از شرکت‌های طرف سوم (3PL) استفاده کنید. منظور از شرکت طرف سوم، آن شرکت‌هایی هستند که تمرکز کاری‌شان روی ارسال بسته‌های درون شهری است. این شرکت‌ها در زمینه لجستیک کار می‌کنند و گاهی اوقات تا چند صد پیک را به صورت استخدام شده در اختیار دارند. روش کار با این شرکت‌ها به این صورت است که ابتدا با آن‌ها قرارداد می‌بندید و تعداد بار روزانه‌تان را برایشان مشخص می‌کنید. در مرحله‌ی بعد، پیک‌های موتوری این شرکت‌ها در زمان‌های از پیش توافق‌شده به آدرس شما می‌آیند و بسته‌های ارسالی آن روز را دریافت می‌کنند. سپس در مرحله‌ی نهایی آدرس‌های دریافتی از فروشگاه‌های مختلف را کنار هم قرار می‌دهند و پس از مرتب کردن آن‌ها، ارسال بسته و رساندن آن‌ به دست مشتریان را انجام می‌دهند.

 

در این شرکت‌ها سعی می‌شود ارسال بسته با روش‌های مختلفی بهینه شود و به همین دلیل، هزینه ارسال بسته با استفاده از این شرکت‌ها خیلی کمتر از روش‌های دیگر خواهد بود. با استفاده از این گزینه می‌توانید از دردسرهای استخدام پیک موتوری فروشگاه اینترنتی راحت شوید و در ابتدای راه‌تان، هزینه‌های گزاف مربوط به آن را پرداخت نکنید. شرایط منعطفی که شرکت تی نکست برای فروشگاه‌های اینترنتی و اینستاگرامی در نظر گرفته است، باعث شده‌اند تا میل کسب‌وکارهای کوچک به همکاری با آن بیشتر شود. کسب و کار شما می‌تواند در زمان نیاز، چند بسته را به صورت تجمیعی در اختیار تی نکست قرار دهد و انتظار داشته باشد تا بسته‌هایش در همان روز و با قیمتی خیلی ارزان‌تر از گزینه‌های دیگر به دست مشتریان برسد. تی نکست سرویس پیک موتوری فروشگاه اینستاگرامی را با یک نرخ واحد برای کل شهر تهران اجرا می‌کند تا خیال‌تان همیشه از بابت هزینه پیک موتوری راحت باشد. زمانی که هزینه پیک موتوری یا به نوعی همان هزینه ارسال بسته کم باشد، می‌توانید افزایش تعداد مشتریان‌تان را به وضوح حس کنید و به شکل عینی ببینید که در مقایسه با قبل مشتریان راضی‌تری دارید. تی نکست در حال حاضر دو سرویس تحویل در همان روز و تحویل در روز بعد را ارائه می‌دهد.

پرداخت در محل برای فروشگاه‌های اینستاگرامی ضروری است

با توجه به این که فروشگاه اینستاگرامی درگاه پرداخت آنلاین ندارد، مجبور است هزینه کالاهای فروخته شده را درب منزل از مشتری دریافت کند. به همین دلیل است که پیک موتوری فروشگاه اینترنتی حتما باید یک دستگاه کارت‌خوان به همراه داشته باشد تا بتواند هزینه‌ی کالا را از مشتری دریافت کند. البته گاهی هم لازم است تا پول نقد را از خریدار تحویل بگیرد و به فروشنده تحویل دهد. اگر پیک موتوری در اختیار و استخدام فروشگاه باشد، مشکلی پیش نخواهد آمد. البته کمی قبل‌تر با هم صحبت کردیم و به این نتیجه رسیدیم که استخدام پیک موتوری برای فروشگاه اینترنتی کار اشتباهی است. حالا اگر از پیک موتوری لحظه‌ای استفاده شود، باید دستمزد پیک را بابت مسیری که برای برگرداندن پول طی می‌کند هم پرداخت کنید. پیک‌های موتوری معمولا چنین سفارشی را ۲مسیره در نظر می‌گیرند و برای بازگشت پیش شما هم مبلغ اضافه‌ای را طلب می‌کنند. این هزینه با استفاده از سرویس پرداخت در محل (COD) شرکت تی نکست کاملا حذف خواهد شد؛ زیرا تی نکست به شما اجازه می‌دهد شماره شبای حساب شخصی‌تان را روی دستگاه‌های POS تنظیم کنید تا مبلغ دریافت شده از مشتری مستقیما به حساب خودتان واریز شود.

ارسالی به‌صرفه هم برای فروشنده، هم برای مشتری – همین حالا اقدام کنید!

چرا باید فروشگاه اینستاگرامی داشت؟

بیایید پس از تمام حرف‌هایی که درباره‌ی پیک موتوری فروشگاه اینستاگرامی زدیم، کمی هم درباره‌ی چرایی راه‌اندازی فروشگاه اینستاگرامی حرف بزنیم. فروشگاه اینستاگرامی هزینه راه‌اندازی کمی دارد و بدون پرداخت هزینه‌های آن‌چنانی می‌توان یک فروشگاه کامل را راه‌اندازی کرد. مزیت دیگر فروشگاه اینستاگرامی در این است که کاربران زیادی در آن حضور دارند و نیازی نیست برای کارهایی مثل جذب مشتری و هدایت ترافیک به سمت فروشگاه‌تان هزینه‌ی زیادی بکنید. در یک فروشگاه اینستاگرامی می‌توان خیلی از چیزهایی را فروخت که در فروشگاه‌های رسمی امکان فروختن‌شان وجود ندارد. با وجود اینکه در فروشگاه‌های اینستاگرامی از نماد اعتماد الکترونیکی و سایر نمادهای رایج خبری نیست، مشتریان می‌توانند پس از دیدن جنس در محل مورد نظرشان، هزینه‌ی آن را به پیک موتوری پرداخت کنند و به این شکل به فروشگاه اعتماد کنند. راحتی این نوع خرید و مشابهت آن با خرید حضوری، چیزی است که مشتریان ایرانی را به خود معتاد کرده است!

با راه‌اندازی یک فروشگاه اینستاگرامی و استفاده از سرویس پیک موتوری تی نکست می‌توانید یک کسب‌وکار پررونق را راه‌اندازی و مدیریت کنید.

[yasr_visitor_votes readonly="false"]