ارسال مرسولات

مراحل مختلف ارسال مرسولات در شرکت‌های کوریر سرویس

زمانی که بسته‌ای را تحویل می‌گیریم، شاید تمام فکر و ذکرمان معطوف به محتویات بسته و سلامت آن باشد اما شاید از پشت صحنه ارسال مرسولات و فرآیندهای لازم در این چرخه خبر چندانی نداشته باشیم. این‌که چند نفر – ساعت صرف می‌شود تا بسته‌ها از مبدا به مقصد برسند، شاید مطلب مورد توجهی برای شما نباشد اما زمانی که از طی فرآیند ارسال اطلاع داشته باشید، این موضوع برای شما هم حتما جذابیت پیدا کند.

ارسال مرسولات شما گاه بین 8 تا 14 نفر را به‌طور مستقیم درگیر می‌کند و حتی این عدد با نفرات واسط دیگری می‌تواند افزایش پیدا کند. از واحدها، مدیران و کارشناسان مجزای هر بخش از زنجیره تامین، ممکن است درگیر یک پروسه ارسال مرسولات شوند و یک شبکه کاری شکل بگیرد که در انتها شما فقط با یک مامور ارسال در چند ثانیه روبه‌رو شوید.

برای تشریح بیشتر این فرآیند، خواندن ادامه مطلب را پیشنهاد می‌کنیم.

برای آغاز همکاری با تی نکست همین حالا اقدام کنید

1- مرحله ثبت درخواست و جمع‌آوری بسته:

فرآیند ارسال مرسولات و بسته‌ها از لحظه ثبت درخواست مشتری آغاز می‌شود. بسته به نوع خدمات و ویژگی‌های سازمانی هر شرکت لجستیکی، گاه یک قدم دیگر پس از درخواست مشتری تحت عنوان «تایید آغاز فرآیند ارسال مرسوله» نیز برای ثبت نهایی درخواست وجود دارد. رسما پس از ثبت درخواست و وارد کردن مشخصات بسته‌ها، فرآیند ارسال مرسولات شروع می‌شود.

جمع‌آوری مرسولات

قدم بعدی، اعزام مامور دریافت بسته به مبدا و جمع‌آوری مرسولات است. این مرحله هم بسته به نوع سازمان ارائه‌دهنده خدمات، می‌تواند دارای تنوع باشد. تنوع از این منظر که پیک‌های فوری ارسال، بلافاصله پس از دریافت وارد مرحله توزیع می‌شوند و در واقع مامور دریافت و توزیع یک نفر بوده که صرفا وظیفه جایه‌جایی مرسوله از مبدا به مقصد را به عهده دارد. اما در شرکت‌های کوریر سرویس ارائه‌دهنده خدمات ارسال در همان روز و روزهای بعد، این مرحله مامورانی جدا و حتی وسیله‌های متنوعی برای جمع‌آوری دارند.

در این مرحله 3 تا 5 نفر ممکن است بسته به اقتضای کلیت فعالیت و ویژگی‌های مرسوله به‌طور مستقیم اثرگذار باشند.

2- مرحله ورود به هاب، پردازش و آماده‌سازی:

پس از جمع‌آوری بسته‌ها از مبدا توسط ماموران دریافت، بسته‌ها به هاب یا مرکز پردازش شرکت‌های لجستیکی تحویل داده می‌شود. بعد از ثبت و ورود مرسولات به هاب، بسته‌ها وارد چرخه پردازش و تفکیک بر حسب آدرس مقصد می‌شوند. در این بین خدمات ارزش افزوده‌ای چون برچسب زنی، بسته‌ بندی و … توسط شرکت‌های واسط لجستیکی نیز ارائه می‌شود. پس از ورود اطلاعات بسته‌ها در سامانه و پلت فرم مرکزی شرکت‌ها و تفکیک و پردازش بسته‌ها، تخصیص مرسولات به پیک‌های ارسال انجام می‌شود. پیک ارسال پس از دریافت و آماده‌سازی فیزیکی و جانمایی بسته‌ها، آماده ورود به مسیر توزیع می‌شود.

هاب لجستیکی

از مسئول ثبت ورود بسته به مرکز پردازش تا مسئولین بسته‌بندی، تقسیم‌بندی و … در این مرحله فعالیت می‌کنند و بین 4 تا 7 نفر ممکن است در این بخش کارهای آماده‌سازی و پردازش را به سرانجام برسانند.

بیشتر بخوانید: درخواست پیک موتوری و تمام مزایای ارسال در همان روز

3- مرحله توزیع:

بعد از اتمام مرحله پردازش و آماده‌سازی، پیک‌های شرکت آخرین حلقه از زنجیره ارسال را تکمیل کرده و بسته‌ها را به مقصد تحویل می‌دهند. مهم‌ترين وظيفه در مرحله توزيع اين است كه كالا را در زمان مناسب به دست مشتریان رسانده شود.

ارسال مرسولات

وظیفه مهم دیگر يك كانال توزيع بهینه، علاوه بر انتقال كالا از مبدا به مصرف‌كننده، صرفه‌جويی در زمان است. این صرفه‌جویی با بهینه کردن آدرس‌های مقصد، تقسیم‌بندی نواحی مختلف شهری و تخصیص متناسب به یک پیک ارسال عملیاتی می‌شود.

1 یا 2 نفر با توجه به ابعاد و وزن مرسولات، مسئول تحویل کالا به مصرف‌کننده هستند.

ارسال سریع بسته در همان روز فقط با یک تماس!

4- مرحله پشتیبانی امور مشتریان:

شاید سه مرحله قبل توالی معین و مراحل پیوستگیِ فرآیندی داشته باشند اما پشتیبانیِ تمام مراحل ارسال مرسولات تا تحویل، یک مرحله سیال و بدون محدودیت است.

هر مرحله از این فرآیند، قابلیت این را دارد که افراد حاضر در مبدا و مقصد بسته به نیاز و ابهامات خود، اقدام به ارتباط گیری با پشتیبانی بکنند و خواستار دریافت پاسخ از شرکت کوریر سرویس باشند.

پشتیبانی امرو مشتریان

با توجه به قرارگیری مرسوله در هرکدام از بخش‌های چرخه ارسال، نحوه پشتیبانی و پیگیری درخواست‌های مشتری ممکن است متغیر باشد که کارشناسان پشتیبانی هر سازمان مسئولیت رفع ابهام و پاسخ‌گویی را به عهده دارند. البته با خدماتی هم‌چون رصد لحظه‌ای بسته‌ها در تی نکست توسط گیرنده و اطلاع‌رسانی نسبت به وضعیت مرسوله در چرخه ارسال، پشتبانی به قبل از طرح سوال منتقل می‌شود!

کلام پایانی

دیدیم که یک بسته دوست‌داشتنی و موردنیاز شما با چه سفرهای کاری مواجه است و تا این بسته به دست شما باز شود، چه فرآیندی را طی می‌کند.

تی‌نکست به عنوان یک شرکت واسط لجستیکی طرف سوم، تمامی مراحل ذکر شده بالا را با تجربه‌ای سه ساله انجام می‌دهد و 1.000.000 بسته در زنجیره تی‌نکستی از جمع‌آوری تا پردازش و ارسال، دست به دست و صحیح و سالم تحویل مشتری کسب و کارها شده است.

 

[yasr_visitor_votes readonly="false"]