شبکه PUDO در فرآیندهای لجستیک

بهینه سازی فرآیندهای لجستیکی به کمک PUDO

با توجه به سرعت پیشرفت تکنولوژی در تمام زمینه‌ها،‌ هر روزه زندگی بشر راحت‌تر از پیش می‌شود؛ این پیشرفت، به‌ویژه در فرآیندهای لجستیک بسیار ملموس بوده و راحتی بیشتر و اتلاف وقت کمتر را به زندگی‌ روزمره افراد هدیه می‌دهد. یکی از این خدمات پیشرفته، راه‌اندازی شبکه‌های PUDO است.PUDO که ترکیبی اختصاری از دو اصطلاح PickUp و DropOff است، روشی عالی برای بهینه‌سازی فرآیند جابجایی مرسولات می‌باشد. در این مقاله قصد داریم به بررسی این روش در کمپانی‌های بزرگی که در حال حاضر ارائه‌دهنده این خدمات هستند،‌ بپردازیم.

ارسال بسته‌های شما در سریع‌ترین زمان ممکن؛ از اینجا وارد شوید

PUDO چیست و چگونه فرآیندهای لجستیک را بهینه می‌کند؟

اگر شما یک خریدار آنلاین‌‌، دانشجوی دانشگاه یا یک خانه‌دار هستید، با PUDO زمان انتظار برای تحویل بسته یا استرس برای رسیدن به خانه و دریافت آن‌ برای شما بی‌معنی می‌شود. PUDO این امکان را به شما می‌دهد که زندگی خود را با شرایط همیشگی‌تان ادامه دهید و هر زمان که خواستید بسته خود را تحویل بگیرید. اما چگونه؟ PUDO Point مکانی است که معمولا در فاصله‌ی چند دقیقه‌ای از محل زندگی شما قرار دارد و بسته‌های شما را تحویل می‌گیرد تا شما بتوانید هر زمان که فرصت داشتید به آنجا رفته و بسته خود را تحویل بگیرید. البته این فرآیند در شرکت‌های دیگری که در این زمینه فعال هستند، تفاوت‌هایی جزئی دارد ولی به‌طور کلی شامل مراحل فوق است.

به زبانی ساده، PUDO مخفف واژه برداشتن و گذاشتن است. شاید همین الآن این فکر در ذهن شما شکل بگیرد که هر گونه سرویس حمل‌ونقلی، حول محور معنای برداشتن و گذاشتن بسته‌ها بچرخد اما مزیت پودو نسبت به دیگر سرویس‌های لجستیک این است که استفاده از این سرویس این است که اصلاً نیازی به این نیست که نگران رسیدن بسته‌هایتان باشید! PUDO چیست؟

PUDO چیست؟با ثبت نام در PUDO‌‌، می‌توانید در هر زمان که بخواهید از آدرس PUDO Point به عنوان آدرس حمل و نقل شخصی خود استفاده کنید. به محض ورود محموله به PUDO Point، از طریق ایمیل به شما اطلاع داده می‌شود که بسته ارسالی در دسترس شماست. PUDO Point ها در ۷ روز هفته فعالیت می‌کنند و از اوایل صبح تا اواخر شب باز هستند. بنابراین اگر شما منتظر دریافت یک بسته هستید، اما در آن ساعت خاص نمی‌توانید در خانه باشید، مشکلی نیست‌‌ PUDO شما را پوشش می‌دهد؛ هنگامی که از PUDO Point برای تحویل بسته‌های خود استفاده می‌کنید‌‌، هیچ کس نمی‌داند که در کجا زندگی می‌کنید! دیگر نیاز نیست نگران این باشید که هر لحظه کسی در را بکوبد و مخل آسایش سایر اعضای خانواده شود. به همین دلیل است که شعار این شرکت  PUDO آلمانی «بگذارید آدرس ما آدرس شما باشد» است.

مراکز PUDO Point معمولاً در ۷ روز هفته فعال هستند و از اوایل صبح تا آخر شب باز هستند و دقیقه به همین خاطر است که مشتریان کسب‌وکارهایی که با PUDO سرویس‌ها همکاری می‌کنند می‌توانند تا در صورت عدم آمادگی برای دریافت بسته مورد نظرشان در زمان از پیش تعیین شده، به این مراکز مراجعه کنند و بسته خود را دریافت نمایند.

ملاحظات اصلی در راه اندازی شبکه PUDO چیست؟

در دوره رشد تجارت الکترونیکی‌‌ و فرآیندهای لجستیک، فروشندگان و مشتریان به طور یکسان به دنبال اشکال مکمل فروش‌‌، تحویل‌‌، حمل و نقل و… هستند. در واقع اهداف اصلی متصدیان در این فضا چند مورد مهم است که عبارتند از:

  • ساختن کانال‌‌های توزیع جدید یا گسترش روش‌های موجود در سمت فروشنده‌‌
  • برآورده کردن ترجیحات مشتری‌‌
  • کاهش هزینه‌‌های عملیاتی
  • ایجاد زیرساخت‌‌های بهینه Last Mile در سمت اپراتوری لجستیک

با در نظر گرفتن موارد فوق‌‌، یک راه حل برای همه ذی‌نفعان، دسترسی به یک شبکه PUDO خارج از خانه است.

مهمترین اقدامات در راه‌اندازی شبکه PUDO

صحبت‌های بسیاری در مورد شبکه‌‌های PUDO و فرآیند تحویل در تجارت الکترونیکی وجود دارد‌‌‌. Artur Kikuła و Marek Różycki که کارشناسان Last Mile هستند درباره نحوه راه‌اندازی شبکه PUDO این‌چنین بحث‌‌ می‌کنند؛ در اوایل سال جاری دویچه پست اعلام کرد که شبکه Parcelshops DHL خود را گسترش خواهد داد. در حال حاضر حدود ۱۰۰۰۰ Parcelshops  یا همان PUDO Point در سراسر آلمان وجود دارد‌‌‌ که شبکه پست‌‌های دفاتر پست را نیز تکمیل‌‌ می‌کند. Artur Kikuła معتقد است که برای ایجاد و اجرای یک شبکه کارآمد از PUDO Point های مورد نیاز‌‌‌، موارد زیر از مهمترین اقدامات لازم هستند:

  • برنامه‌ریزی ماهرانه فرآیندها‌‌‌
  • استفاده از ابزارهای مناسب (سخت افزاری و نرم افزاری)‌‌‌
  • بررسی ظرفیت‌ها با در نظر گرفتن فصول مختلف‌‌‌
  • تحلیل بهینه مکان‌‌‌
  • سیستم ادغام و تنظیم استانداردها

همه چیز در مورد راحتی است!

فابیان دوکس‌‌‌، رئیس شبکه PUDO در آلمان می‌گوید: “همه چیز در مورد راحتی است.” در درجه اول برای گیرنده‌ها‌‌‌، که‌‌ می‌توانند محموله‌‌های خود را راحت‌تر و بدون نیاز به ملاقات فیزیکی پیک‌‌‌، تحویل بگیرند. همچنین برای خرده‌فروشانی که این شبکه را اداره‌‌ می‌کنند‌‌‌، بسیار راحت‌تر است که محموله‌‌های خود را PickUp یا DropOff کنند. از این رو‌‌‌، هنگام طراحی شبکه PUDO‌‌‌، باید اطمینان حاصل شود که فرآیندها‌‌‌، سیستم‌ها و ابزارها برای مشتریان و فروشگاه‌ها آسان باشد. سخت‌ترین قسمت در راه‌اندازی PUDO‌‌‌ ساخت نقاط دسترسی پایدار به اندازه کافی در سطح شهر است؛ نقاط نزدیکی که گیرندگان تنها در ۱۲ دقیقه یا طی مسافت ۱ کیلومتر بتوانند به آن برسند که این سختی نیز متوجه راه‌اندازان شبکه PUDO‌‌‌ خواهد بود و نه مشتریان. با تمام این تفاسیر PUDO‌‌‌ یکی از بهترین فرآیندهای لجستیک است که زندگی افراد را آسان‌تر می‌کند.

استفاده از PUDO در فروشگاه‌ها

چه کسانی از راه‌اندازی PUDO‌‌‌ سود می‌برند؟

  • مشتری‌‌های فردی‌‌‌، که در Last Mile انتخاب بیشتری داشته باشند؛ در این شرایط مشتریان می‌توانند آسان‌تر و بدون نگرانی بسته‌های خود را تحویل بگیرند.

 

  • فروشندگان خرد، كه ارسال انعطاف‌پذیر بسته‌های خود را از PUDO Point ها انجام دهند؛ آن‌ها می‌توانند بدون این‌كه منتظر بمانند تا پیك به آن‌ها برسد، با همكاری یك اپراتور لجستیك‌‌‌، طیف گسترده‌تری از كانال‌های تحویل را به مشتریان خود ارائه دهند.

 

  • فروشندگان کلان / توزیع‌کنندگان / تولیدکنندگان که‌‌ می‌توانند شبکه‌‌های PUDO / APM خود را بسازند یا از PUDO Point های موجود استفاده کنند‌‌‌.

 

  • شرکت‌‌های پیک و اپراتورهای پستی که به لطف دسترسی به PUDO Point ها،‌‌ می‌توانند شبکه لجستیکی خود را توسعه دهند‌‌‌، کانال‌‌های فروش جدید را فعال کرده و ضمن افزایش رضایت مشتری‌‌‌، هزینه‌‌های Last Mile خود و زمان تحویل را بهینه‌سازی کنند. آن‌ها همچنین‌‌ می‌توانند از PUDO Point ها به‌عنوان قطب محلی برای انبار موقت محموله‌ها در توزیع شهری و محلی خود استفاده کنند.

 

  • همکاران یعنی کسانی که خود PUDO را راه‌اندازی می‌کنند؛ (معمولا خرده فروشان) که با ایجاد شبکه PUDO به عنوان بخشی از تجارت اصلی خود‌‌‌، ترافیک مشتری بیشتری را به دست‌‌ می‌آورند و کسب درآمد نیز خواهند داشت.

فرآیند PickUp و  DropOffدرشرکت امریکایی/کانادایی PUDO

شرکت امریکایی/کانادایی PUDO فرآیند جالبی برای PickUp و DropOff خود دارد؛ جالب‌ترین نکته این‌که افراد یا کسب و کارها می‌توانند در PUDO ثبت نام کرده و PickUp و DropOff را انجام دهند. توجیه اقتصادی این کار شاید برای ما قابل درک نباشد اما این فرآیندی است که در کل امریکا و کانادا توجیه‌پذیر بوده و طرفداران زیادی دارد. در واقع چیزی شبیه به انبار موقت است! به این صورت که شما می‌توانید در سایت PUDO ثبت نام کرده و مثلا درخواست PickUp خود را ثبت کنید. بدین منظور باید از قسمت “مدیریت کاربر” روی ” Add a field engineer ” کلیک کنید و دستورالعمل‌‌های روی صفحه را دنبال کنید. اما field engineer چیست؟ این اصطلاح به معنای مهندس میدانی است و در اینجا یعنی کسی که در سطح شهر آماده است تا بسته‌های شما را از PUDO Point تحویل گرفته یا به آن تحویل دهد.

شرکت امریکایی کانادایی PUDO

وقتی field engineer خود را انتخاب می‌کنید‌‌، سیستم به آن‌ها پیام و یا ایمیل می‌دهد. اکنون می‌توانید بسته خود را با استفاده از هر شرکت delivery که مورد نظرتان است، به PUDO ما ارسال کنید. وقتی محموله شما وارد PUDO شود برای اطمینان یک شماره ۸رقمی به‌عنوان “Smart PickUp Pin” صادر می‌شود و این شماره به field engineer شما نیز از طریق sms یا ایمیل ارسال می‌شود. کارکنان PUDO یک برچسب یادداشت روی محموله شما می‌زنند و ۴ رقم از آن کد ۸ رقمی را روی آن می‌نویسند؛ وقتی field engineer شما وارد PUDO Point می‌شود‌‌، پرسنل PUDO از او کد هشت رقمی مربوطه “Smart PickUp Pin” را درخواست می‌کنند. سپس کارمندان PUDO کد را بررسی می‌کنند و با فرض اینکه همه چیز مرتب باشد‌‌، محموله را به field engineer تحویل می‌دهند. ضمنا وضعیت بسته شما هر لحظه در سایت قابل رهگیری است.

سخن آخر

امیدواریم در آینده‌ای نزدیک ایران نیز ظرفیت ایجاد شبکه‌های PUDO را داشته باشد و بتوانیم به‌زودی این سرویس مقرون‌به‌صرفه و امن را در کشور راه‌اندازی کنیم. تی نکست به عنوان یک شرکت واسط لجستیکی در تلاش است تا از ظرفیت‌های این‌گونه تکنولوژی‌های لجستیکی بهره برده و روز به روز کیفیت سرویس‌های خود را ارتقا بخشد. برای اطلاع از جدیدترین فناوری‌ها و فرآیندهای لجستیک در جهان، مقالات تی ‌نکست را دنبال کنید.

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *